BMW ActiveHybrid – doua viziuni asupra propulsiei ecologice

    BMW ActiveHybrid - doua viziuni asupra propulsiei ecologice

    Serie 7 si X6 sunt cele doua modele care au primit sub capota motoare electrice

    Invazia hibridelor, un fenomen care ar putea fi stopat chiar de introducerea vehiculelor electrice, a capatat in ultima vreme un aer premium, gestul de a cumpara un automobil hibrid fiind mai degraba unul la moda decat unul bazat pe instincte ecologice. Dovada stau cele doua modele de la BMW, ActiveHybrid 7 si X6.
    Automobilele cu arhitectura de tip „hybrid” au fost inventate pentru a re-duce consumul de carburant si, pana la urma, pentru a face economii in buget. Lucrurile au luat o intorsatura mai mult sau mai putin asteptata: se cumpara masini hi-brid pentru a-ti afisa statutul, si nu pentru ca-ti pasa de planeta. BMW a intuit acest lucru, fa-cand pasi destul de rapizi pe urmele celor de la Lexus, si a dezvoltat automobile cu propulsie mix-ta, electric si cu carburanti, nu in segmen-tele accesibile, ci in cele mai luxoase. Asa se fa-ce ca noua generatie Serie 7, la care se a-dauga spectaculosul SUV X6 au primit un nou sistem de propulsie, cu care pare ca fac ceva eco-no-mie. Nu stim insa cine se mai uita la consumul de carburant, cand pretul de achizitie depa-ses-te 100.000 de euro. Desi cele doua autovehicule pe care le-am testat, comparativ, au doua siste-me diferite de functionare, ele se bazeaza, in linii mari, pe ace-easi idee. Este vorba despre ar-hitectura hibrid in serie, fata de cea de pe Toyota sau Lexus, in paralel. De fapt, X6 hybrid dispune de o combinatie serie/paralel, deoare-ce utilizeaza doua motoare electrice.

    BMW ActiveHybrid X6
    SUV-ul este primul model hibrid anuntat de producatorul german, sub forma de concept, fiind si cel mai puternic hibrid din lume. Circa 90% din componentele sale sunt identice cu cele de pe versiunea X6 50i, cea mai puternica din ga-ma, asemanarea regasindu-se atat la exterior, cat si la interior, cu o singura deosebire: portbagajul pierde din volum, ca urmare a alocarii u-nui spatiu corespunzator bateriei. Din punctul de vedere al tehnologiei de propulsie, cons-truc-tia are la baza motorul V8 de 4.4 litri, TwinPo-wer Turbo, care genereaza 407 CP. Acestuia i-au fost adaugate doua mo-toare electrice, unul de 67 kW (91 CP) si cela-lalt de 63 kW (86 CP). Toate trei sunt controlate de un sistem de management sofisticat, unul care include si o noua transmisie. Practic, fara a intra in prea multe detalii, cutia robotizata preia informatii per-ma-nent de la masina si comuta, in functie de necesitati, intre cele trei motoare. Cele 7 trep-te de vi-teza ale cutiei sunt setate ca fiecare sa func-tio-neze intr-o anumita combinatie de motoare. Evolutia incepe de la rularea full-electric, pana la viteze de 60 km/h (si o autonomie de 2,5 km), trece prin regimul in care func-tio-neaza doar mo-torul cu ardere interna si sfar-ses-te in re-gi-mul „boost”, in care puterea propul-soa-relor e-lectrice este adaugata motorului termic, totalul generat fiind de 485 CP si un cuplu maxim de 780 Nm. In toate variantele, la fra-na-re sau la decelerarea libera, in-clusiv pe pante, motoarele electrice au functia de generator si incarca bateria Ni-Me. Sa precizam ca tehnologia (in fapt transmisia si managementul acesteia) nu apartine in exclusivita-te celor de la BMW, ci a fost dezvoltata impreu-na cu General Motors si Mercedes, fiind cunoscuta si drept Two-Mode Hybrid. Mercedes o utilizeaza sub numele BlueHybrid pe ML450.
    Din punct de vedere dinamic, versiunea hi-brida a lui X6 are tot ceea ce avea si mai mult decat atat. Suspensiile impecabile, care ii confe-ra o aderenta iesita din comun pentru un SUV, directia ferma si managementul transmisiei sunt la fel de bune, adaugandu-se pute-rea crescuta si cuplul provenind de la motoa-rele electri-ce, livrat instantaneu. Masina isi pas-treaza atitudinea extrem de sportiva, rigiditatea sa fiind pe alocuri agresiva pe un asfalt denivelat.

    Detalii tehnice
    – Motor termic: 4.4 litri V8 TwinTurbo
    – Putere ma-xima (termic): 407 CP/5.500 rpm
    – Cuplu (termic): 600 Nm/1.750 rpm
    – Motoare electrice: 91 CP/81 CP
    – Putere totala: 485 CP
    – Cuplu total: 780 Nm
    – Viteza maxima: 236 km/h
    – Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 s
    – Consum mediu: 9,9 l/100 km
    – Lungime: 4,87 metri
    – La-time: 1,98 metri
    – Inaltime: 1,69 metri
    – Pret: 107.880 euro

    BMW ActiveHybrid 7
    Versiunea hibrida a limuzinei „varf de gama” de la BMW vine cu o cu totul alta configuratie, o viziune proprie asupra a-ces-tei tehnologii ecologice, un hibrid „soft”, care aduce in special o crestere de pu–tere, si mai putin o economie de carburant. Ceea ce este cel mai important, vor-bind strict despre tehnologia hibrid, a-ceasta versiune nu poate rula niciodata in mod full-electric, propulsorul alimentat de la bateria Li-Ion, de data aceasta, fiind doar un supliment ce sustine in serie acelasi V8 de 4.4 litri. Practic, motorul electric, am-plasat pe traseul motor termic – transmisie, produce doar 20 CP, dar are un cuplu de 160 Nm, disponibil instantaneu. In acelasi timp, motorul cu ardere are o putere crescuta, 449 CP, cu mai bine de 40 CP in plus fata de versiunea 750i de la care provine. Nu in ultimul rand, transmisia are 8 trepte, iar acest lucru se simte in finetea cu care evolutia cuplului este impinsa catre trenul de rulare. Surprinzator, acceleratia lui AH7 este mai buna (e drept, cu mai putin de o secunda) decat cea a lui AHX6, iar consumul obtinut a fost, de asemenea, ceva mai mic, desi este posibil sa fi diferit usor con-ditiile de drum. Finalmente, un consum de aproximativ 9,8 litri/100 km a fost posibil doar intr-un regim de rulare extraurban, cu viteze intre 60 si 150 km/h, dar si cu accele-ratii necesare la depasiri. Consu-mul oficial extra-urban este de 7,6 litri/100 km.
    Din punctul de vedere al confortului, Seria 7 este fara discutie peste X6, din mai multe motive, care tin de spatiu si dinamica. Doar ca un exemplu, suspensia si directia sunt favorabile unor calatorii mult mai rafinate, spre deosebire de X6, recomandat amatorilor de sportivitate.

    Detalii tehnice
    – Motor termic: 4.4 litri V8 TwinTurbo
    – Putere maxima (termic): 449 CP/5.500 rpm
    – Cuplu (termic): 650 Nm/1.750 rpm
    – Motor electric: 20 CP
    – Putere totala: 465 CP
    – Cuplu total: 780 Nm
    – Viteza maxima: 250 km/h
    – Acceleratie (0-100 km/h): 4,9 s
    – Con-sum mediu: 9,4 l/100 km
    – Lungime: 5,07 metri
    – Latime: 1,90 metri
    – Inaltime: 1,48 metri
    – Pret: 109.120 euro

    Concluzie
    Cele doua modele, oficial cele mai puternice hibride produse in serie, re-pre-zinta nu neaparat o metoda de a reduce poluarea mediului (pentru asta exista deja masini electrice la un sfert din pret), ci o reprezentare nu doar moderna, ci chiar avangardista a ideii de lux, confort si sportivitate la un loc. Nici eco-nomiile de benzina nu sunt semnificative, atata vreme cat motoare diesel ale aceluiasi producator ofera un cost mult mai mic de exploatare cu performante suficiente. Insa faptul ca BMW a reusit sa duca mai departe ideea Efficient Dynamics, prin intermediul careia recupera energie, dar o refolosea prea putin, atasand acum si un motor electric (sau doua), reprezinta esenta acestor masini. Seria 7 este superioara din punct de vedere al performantelor, confortului, economiei, dar are tractiune doar spate. X6, un SUV 4×4, ramane deasupra din punctul de vedere al designului, senzatiilor, sportivitatii, in plus fiind capabila sa plece in liniste din fata casei/biroului si sa mearga asa vreme de 2,5 km.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *