Nava Flaminia, considerata o bomba ecologica, paraseste Romania, pentru a fi decontaminata in Grecia, insa nu vom scapa definitiv de vas, potrivit romanialibera.ro. Dupa decontaminare, nava se va intoarce la Mamaia, pentru a fi reparata.
Epopeea navei Flaminia, ancorata de cateva luni in portul Constanta, pare sa se apropie de sfarsit. Bomba plutitoare, asa cum a numit-o presa, va parasi Romania pentru a fi decontaminat in Grecia. ”S-a primit o solicitare din partea armatorului privind plecarea navei din Portul Constanta, pentru decontaminare, in Grecia”, a confirmat prefectul Eugen Bola. Nava este inca in port, dar procedurile au inceput sa urmeze drumul legal. De ce Grecia? Pentru ca armatorul german ar fi gasit o portita legala care ii permite sa distruga deseurile acolo. Reamintim ca legislatia romaneasca permite numai valorificarea deseurilor. Despre aceasta nava, fostul director al Autoritatii Navale Romane, Andrian Mihei, a declarat ca este incarcata cu RDF, adica ”refused derivated fuel”. Este vorba despre un combustibil derivat din reziduuri, care este folosit drept combustibil in fabricile de ciment. Legile in vigoare, respectiv Ordonanta 195 din 2005, interzice ”introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor de orice natura, in scopul eliminarii acestora”. Romania nu scapa insa de tot de Flaminia. Dupa decontaminare, nava se va reintoarce in tara, de data aceasta in santierul Daewoo Mangalia Heavy Industries, pentru a fi reparata.
Flaminia a acostat in portul Constanta la mijlocul lunii mai, dar s-a aflat in rada, la aproximativ opt mile marine de intrarea in port, de la sfarsitul lunii martie. Flaminia a luat foc in largul Oceanului Atlantic, in 2012. Intre cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, in luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, catre Antwerp, Belgia, in jur de 150 contineau substante chimice clasificate ca deseuri periculoase. In incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate partial aproximativ 120 de containere cu astfel de substante, declara prefectul de Constanta, Eugen Bola. Decontaminarea principala a avut loc in Germania si apoi in Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide si apa de mare. „Ce nu s-a putut extrage a ramas pe fundul containerelor si al navei, un fel de mal, de namol. Nemtii ne-au trimis lista cu substantele care se gasesc acolo, buletinele de analiza, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat atunci prefectul Bola. Mai multe institutii si laboratoare specializate din Romania au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, expertii de la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) si de la Centrala Nucleara de la Cernavoda, precum si despre un laborator din Ungaria, contractat de santierul naval Daewoo Mangalia, unde urmeaza sa fie reparata nava. „Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atat din punct de vedere al mediului, cat si al sanatatii oamenilor este foarte redus”, este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanta.
Deseuri ilegale
In iulie insa, presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Mihail Faca, a declarat ca pe langa cele 9.000 de tine de deseuri declarate au mai fost gasite 14.000 de tone. Acestea au fost declarate ilegale si ar fi trebuit sa fie preluate de catre statul german. Intrebat in ce constau deseurile pe care autoritatile romane le-au declarat import ilegal, presedintele ANPM a precizat ca cele 14.000 de tone de deseuri sunt ambalate in containere care contin mancare alterata, doze de bauturi racoritoare, mobila, materiale textile, pantofi. ”Mai exista niste containere despre care nu stim ce contin, dar din aceeasi calitate, adica nu exista niciun fel de container cu substante periculoase, explozibile sau minuni de genul acesta. Asa ceva nu exista”, a adaugat Mihail Faca.