Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de brand, intitulat „BRANDED Vol III:  Responsabilizarea corporațiilor pentru poluarea cu plastic”. Auditul de brand al BFFP reprezintă o inițiativă de acțiune a cetățenilor, care implică numărarea și documentarea mărcilor de deșeuri din plastic găsite în comunități de pe întregul glob. În acest an, 14.734 de voluntari au fost colectat în cadrul acestei acțiuni 346.494 de articole de plastic, din 55 de țări. În plus, auditul din acest an s-a aplecat asupra activității esențiale a colectorilor informali de deșeurii, preponderent în sudul global, și impactul pe care îl are asupra mijloacelor de trai ale acestora plasticul de unică folosință cu valoare redusă.

Nu ne surprinde deloc să vedem aceleași nume mari pe podiumul celor mai mari poluatori cu plastic ai lumii trei ani la rând. Aceste companii susțin că tratează problema plasticului, dar continuă totuși să investească în soluții false și se coalizează cu giganții industriei petroliere, pentru a produce și mai mult plastic. Pentru a opri poluarea și a combate schimbările climatice, multinaționalele precum Coca-Cola, PepsiCo și Nestlé trebuie să pună capăt dependenței lor de ambalaje din plastic de unică folosință și să se îndepărteze de combustibilii fosili – a declarat Abigail Aguilar, coordonator regional campanii Greenpeace Asia de Sud-Est.

Și ultimul raport al Fundației Ellen MacArthur a arătat clar că aceste corporații nu au înregistrat niciun progres în tratarea crizei plasticului

Bunăstarea comunităților sărace, afectată de invazia de plastic de unică folosință

Plasticul de unică folosință are efecte devastatoare nu doar asupra planetei, ci și asupra comunităților din întreaga lume. Colectorii de deșeuri și membrii comunităților din sudul global asistă la o invazie a ambalajelor din plastic de unică folosință, de o calitate foarte scăzută, introduse în mod agresiv pe piață de către marile corporații multinaționale. 

Corporațiile se bazează pe colectorii informali de deșeuri ca să le strângă ambalajele, permițându-le să își îndeplinească angajamentele de durabilitate și să justifice utilizarea cantităților mari de ambalaje din plastic de unică folosință. Cu toate acestea, trecerea actuală la ambalaje din plastic cu valoare mai mică amenință mijloacele de trai ale colectorilor informali de deșeuri, care nu pot revinde astfel de articole de calitate inferioară. Sistemele în care operează acești colectori trebuie să se schimbe – Lakshmi Narayan, co-fondator al SWaCH Cooperativa Colectorilor de Deșeuri din Pune, India.

În opinia membrilor Break Free From PLastic, multinaționalele trebuie să-și asume întreaga responsabilitate pentru costurile externalizate ale produselor din plastic de unică folosință, cum sunt costurile legate de colectarea și tratarea deșeurilor, dar și daunele de mediu pe care le cauzează. Dacă nu se schimbă nimic, producția de plastic s-ar putea dubla până în 2030 și chiar tripla până în 2050. 

Cei mai importanți poluatori sunt complici în deteriorarea bunăstării comunităților și continuă să pompeze ambalajele care dăunează sănătății umane și mediului. Avem nevoie de o tranziție justă de la combustibilii fosili și către o economie circulară – Anna Cummins, cofondator al 5 Gyres.

Trebuie să oprim producția de plastic, să eliminăm articolele de unică folosință și să implementăm sisteme de reutilizare robuste și standardizate. Coca-Cola, PepsiCo și Nestlé ar trebui să fie lideri în găsirea unor soluții reale, a afirmat și Emma Priestland, coordonator campanii Break Free From Plastic.

Break Free From Plastic este o mișcare globală a cărei viziune constă într-un viitor fără poluare cu plastic. De la lansarea sa în septembrie 2016, peste 1.900 de organizații neguvernamentale și persoane din întreaga lume s-au alăturat mișcării, pentru a cere reduceri masive ale materialelor plastice de unică folosință și pentru a promova soluții durabile la criza poluării cu plastic. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *