Marile companii sunt asaltate din toate părțile de dovezi ale daunelor pe care le provoacă ambalajele și produsele lor din plastic. Aceste dovezi devin imposibil de ascuns, fie că sunt datele culese în cadrul auditurilor anuale organizate de mișcarea Break Free From Plastic sau studiile de dată recentă care preconizează triplarea cantității de plastic care ajunge în ocean în următorii 20 de ani. Potrivit Break Free From Plastic, multe companii au semnat în consecință Angajamentul Global pentru Noua Economie a Plasticului, inițiat de către Fundația Ellen MacArthur. Companii precum Coca Cola, Pepsi, Nestle și Unilever s-au angajat voluntar să elimine plasticul inutil și să facă ambalajele reutilizabile, reciclabile sau compostabile.
Cel de-al doilea raport anual, care urmărește progresele înregistrate de companii în angajamentele asumate, a fost lansat de Fundație săptămâna trecută și este o poveste tristă despre distragerea atenției, întârzierea și evitarea soluțiilor reale, inclusiv reducerea la sursă. Companiile se concentrează, în continuare, mai mult pe reciclarea plasticului de unică folosință, în ciuda faptului că sistemul de reciclare este clar defect. Doar 9% din plasticul produs vreodată a fost reciclat și există o capacitate redusă de a recicla eficient o mare parte din plasticul introdus pe piață. Când o companie produce 200.000 de sticle din plastic pe minut, precum Coca Cola, este greu de imaginat cum un sistem de reciclare ar putea să țină pasul. Industria plasticului continuă să se axeze pe reciclare, deoarece îi permite să facă puține schimbări în modul în care își desfășoară activitatea, punând povara gestionării deșeurilor din plastic asupra municipalităților și asupra persoanelor fizice.
Raportul evidențiază faptul că producătorii au făcut foarte puțini pași pentru reutilizare, cu toate că aceasta este parte a angajamentului asumat. Reutilizarea rămâne, totuși, soluția principală pentru a scăpa de plasticul de unică folosință. Membrii mișcării Break Free From Plastic din întreaga lume au solicitat companiilor să dezvolte sisteme de reutilizare standardizate, care să reducă drastic generarea deșeurilor din plastic. Până în prezent, companiile care au fost identificate drept cei mai mari poluatori cu plastic la nivel mondial au efectuat teste la scară redusă privind reutilizarea, dar niciuna nu a luat măsuri în direcția trecerii ambalajelor la sisteme reutilizabile. Până când nu vor face asta, vor rămâne în topul poluatorilor cu plastic an după an, în auditurile de brand realizate de Break Free From Plastic.
Creșterea conținutului de plastic reciclat, impact limitat
Un aspect pozitiv este că producătorii au început să includă din ce în ce mai mult plastic reciclat în produsele lor, în locul plasticului virgin. Este un pas important pentru crearea unui sistem mai bun pentru plastic, însă pentru a avea impact real, pe termen lung, trebuie să fie corelat cu reducerea masivă a folosirii articolelor de plastic. Industria producătoare și autoritățile trebuie să se asigure că produsele din plastic pot fi reciclate cu ușurință în țara unde sunt utilizate și că nu sunt exportate în alte țări la finalul duratei de viață.
Creșterea conținutului de plastic reciclat va avea prea puțin impact față de daunele cauzate de produsele de plastic, dar este o îmbunătățire a situației de față. Dacă marile corporații își asumă cu adevărat să îmbunătățească reciclarea și să folosească mai mult conținut reciclat, cea mai sigură cale de a obține plastic reciclat de calitate înaltă este prin intermediul sistemelor de garanție-returnare. Din păcate, o investigație recentă a Changing Markets, membru al mișcării BFFP, a dezvăluit că mulți semnatari ai Angajamentului Global pentru Noua Economie a Plasticului fac lobby activ împotriva legilor care introduc aceste sisteme.
Studiile au arătat că, chiar dacă angajamentele existente sunt respectate de către companii, se va schimba doar foarte puțin cantitatea de plastic care ajunge în mediu.
Dacă toate angajamentele asumate de către corporații și de către autorități sunt implementate 100%, în 20 de ani fluviul de plastic care se revarsă în oceane se va reduce cu 7%.
Dacă vor cu adevărat să rezolve problema poluării cu plastic, companiile trebuie să dezvăluie cât plastic produc, să reducă producția și să rămână la obiective clare și să reinventeze modul în care livrează produse clienților lor, folosind ambalaje reutilizabile standard, care pot fi reumplute, sau pur și simplu fără ambalaje.
Autor: Emma Priestland
Traducere și adaptare: Gabriela Barbur