Puterea obișnuinței este cheia reutilizării recipientelor personale

Cercetătorii de la Universitatea Curtin au dezvoltat un program de intervenție comportamentală care ajută oamenii să își facă un obicei din a folosi cănile de cafea reutilizabile. Programul ar putea avea beneficii semnificative pentru mediu. Phys.Org scrie că studiul publicat în Journal of Cleaner Production a implicat 156 de participanți. Programul de șase săptămâni a avut ca scop să valorifice puterea obișnuinței pentru a crește utilizarea recipientelor refolosibile pentru băuturi calde, în locul celor de unică folosință. 

Principalul autor al studiului, Elizaveta Novoradovskaya de la Școala de Psihologie a Universității Curtin, din Australia, a declarat că participanții au fost repartizați aleatoriu la una dintre cele trei intervenții pentru studiu. 

S-a constatat o creștere semnificativă a folosirii recipientelor reutilizabile în toate grupurile de intervenție, imediat după intervenție și la șase săptămâni distanță, comparativ cu grupul de control. 

Într-unul din grupuri, participanților li s-a arătat un video scurt despre paharele de carton care nu pot fi reciclate, cu intenția de a le induce valori pro-mediu. Cel de-al doilea grup a fost rugat să își stabilească obiectivul de a folosi un recipient reutilizabil – o tehnică bazată pe comportament condus de intenție, a spus Novoradovskaya.

Celui de al treilea grup i s-a solicitat să păstreze recipientul personal reutilizabil la loc vizibil și i s-a permis să aleagă un recipient colorat, pentru a încuraja dezvoltarea unui obicei. A existat și un al patrulea grup, unul de control, care nu a beneficiat de nicio intervenție.

Atât înainte cât și post intervenție, participanții au completat chestionare de evaluare privind puterea obișnuinței și intenția de a folosi un recipient reutilizabil, precum și privind valorile de mediu.  Prof. Barbara Mullan a supervizat studiul în calitate de Director al Școlii de Psihologie din cadrul Universității Curtin. Aceasta a declarat că intervențiile au produs schimbări de comportament imediat și pe termen lung. Indiferent de tipul intervenției, participanții au folosit mai mult recipientele reutilizabile după ce au luat parte la studiu, iar acest fapt s-a datorat puterii obișnuinței, a precizat Mullan. 

Ca rezultat al acestui studiu, recomandăm comercianților cu amănuntul să furnizeze clienților recipiente reutilizabile, alături de informații despre impactul de mediu al paharelor de unică folosință. E cel mai bun mod de a încuraja reutilizarea pe termen lung. Astfel vor fi activate valori de mediu și se vor forma obiceiuri de reutilizare și ar putea, în cele din urmă, să scadă cantitatea de deșeuri depozitate la groapă. Iar obiectivul pe termen lung ar fi renunțarea la paharele de unică folosință, aproximativ 16 miliarde aruncate la gunoi, la nivel global, în fiecare an.

Autor: Lucien Wilkinson

Traducere și adaptare: Gabriela Barbur

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *