Cazul Kronospan SEBES: Autoritatile locale lasate in sah de reprezentantii ONG-urilor, la prima confruntare

Cazul Kronospan SEBES: Autoritatile locale lasate in sah de reprezentantii ONG-urilor, la prima confruntare
Cazul Kronospan SEBES: Autoritatile locale lasate in sah de reprezentantii ONG-urilor, la prima confruntare

Joi, 22 ianuarie, la sediul Prefecturii Alba a avut loc prima intilnire intre reprezentanti ai Grupului de Initiativa Sebes, ONG-urile implicate in campania “Opriti Poluarea in Sebes”, autoritatile locale cu atributii in domeniu (APM, Garda de Mediu, DSP, Primaria Sebes) si reprezentantii companiei Kronospan, in vederea initierii unui dialog si identificarii unor solutii de rezolvare a crizei, in favoarea tuturor partilor – reprezentantii comunitatii ingrijorate, autoritati si investitor.

Intrucat au fost vizate o multitudine de aspecte, avand fiecare dintre acestea o mai mare sau mai mica relevanta in raport cu tema intalnirii, am sintetizat in cele ce urmeaza principalele idei si argumente care s-au conturat pe parcursul discutiilor.

Problemele semnalate de catre reprezentantii societatii civile si pe care vi le prezentam mai jos nu au putut fi lamurite de reprezentantii autoritatilor locale prezenti la discutii.

Vom reveni cu explicatii, imediat ce institutiile responsabile ale statului vor putea sa aduca clarificarile care se impun, pentru o cat mai corecta informare a opiniei publice.

Argumentele societatii civile (Grupul de Initiativa Civica Sebes, Ascociatia Initiativa Civica Reghin – prin vocea lui Iulius Fagarasan)

Revizuirea Autorizatiei Integrate de Mediu (AIM) prin decizia emisa la data de 03.12.2014 s-a realizat printr-o procedura defectuoasa, prin simplu fapt ca, asa cum a confirmat Directia Publica de Sanatate (DSP) Alba, in momentul de fata nu exista un studiu de impact asupra sanatatii populatiei (n.a. in afara celui realizat in 2007 (publicat in 2011) cand a fost eliberata AIM, supusa revizuirii in decembrie 2014).

In procedura de autorizare integrata de mediu (AIM), acest studiu este cel mai important document, potrivit legislatiei nationale si europene. Pentru ca prioritatea numarul zero intr-un astfel de demers este sanatatea populatiei, iar autoritatile cu atributii in acest domeniu – in primul rand Ministerul Mediului prin Agentia pentru Protectia Mediului (APM) si DSP Alba – au obligatia legala sa isi bazeze deciziile de avizare pe baza unui studiu de impact asupra sanatatii populatiei – care, am aflat astazi, ca nu exista pentru AIM revizuita eliberata societatii Kronospan SA pentru productia de PAL, MDF si formaldehida – capacitate 30.000 de tone pe an.

Absenta, inexistenta “pietrei de temelie” (n.a. studiului de impact asupra sanatatii populatiei din zona) produce practic “daramarea constructiei” care este in cazul de fata (AIM) Autorizatia Integrata de Mediu. In consecinta, AIM este lovita de nulitate iar activitatea de pe platforma Kronospan nu are un suport legal valabil, sustine Iulius Fagarasan.

In opinia reprezentantului societatii civile, Autorizatia Integrata de Mediu in baza careia functioneaza in prezent societatea Kronospan SA ar trebui suspendata de urgenta!

In ceea ce priveste viitoarea instalatie de formaldehida cu o capacitate de productie de 60.000 de tone pe an – exista in cadrul procedurii de autorizare un studiu de impact asupra sanatatii populatiei realizat de un SRL (n.a. societate cu raspundere limitata) care poarta denumirea de SC Centrul de Mediu si Sanatate SRL si care nu est acreditata sa efectueze astfel de studii. Conform legislatiei in vigoare – Ordinul de Ministru 113/63/2010 – singura institutie din Romania abilitata sa realizeze astfel de studii este Institutul National de Statistica si Sanatate Publica Bucuresti.

Studiul de impact asupra sanatatii populatiei din zona trebuie sa cuprinda datele privind caracterizarea nivelului de expunere a populatiei (tipul expunerii, magnitudine, cai de patrundere in organism, timpul de expunere); caracterizarea efectelor asupra sanatatii, consecutiv realizarii obiectivului (stabilirea populatiei expuse prin determinarea concentratiei toxicului); evaluarea impactului asupra starii de sanatate a populatiei (stabilirea persoanelor cu risc maxim – copii, bolnavi, batrani etc); conditiile de conformare pentru prevenirea efectelor; planul de monitorizare a aplicarii conditiilor de conformare si a efectelor asupra starii de sanatate.

Proceduri defectuoase care nu respecta legislatia europeana si nationala

Reprezentantii societatii civile sustin ca – desi potrivit legilor in vigoare, activitatea industriala a Kronospan Sebes intra sub incidenta Directivei Europene 96/61/CE privind prevenirea si controlul integrat al poluarii (IPPC) ale carei prevederi sunt transpuse in totalitate in legislatia romaneasca prin OUG 152/2005 – Ministerul Mediului prin Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului a ales sa se mearga pe o alta procedura de monitorizare si control a emisiilor poluante in ceea ce priveste productia de PAL, procedura semnificativ mai permisiva.

De asemenea, desi conform legislatiei nationale platforma Kronospan Sebes ar trebui sa fie obiectiv SEVESO – intrucat intra sub incidenta Directivei Europene SEVESO, transpusa in legislatia romaneasca prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major in care sunt implicate substante periculoase, modificata si completata cu Hotararea Guvernului Romaniei nr. 79/2009 – nu este.

Directiva se aplica obiectivelor in care sunt prezente substante periculoase in cantitati suficiente ca sa existe pericolul producerii unui accident major si are drept scop prevenirea riscurilor de accidente majore care implica substante periculoase, precum si limitarea consecintelor unor astfel de accidente nu numai pentru om (aspectele de securitate si sanatate), dar si pentru mediu.

Cu alte cuvinte, potrivit ONG-urilor, APM nu aplica norme de monitorizare si control corect raportate la activitatea industriala desfasurata pe platforma de la Sebes.

Principalele revendicari ale Grupului de Initiativa Civica Sebes:

1.Relocarea instalatiei de formaldehida cu o capacitatea de 60.000 de tone/an

2.Dezafectarea fabricii de formaldehida de 30.000 de tone imediat ce noua instalatie va incepe sa functioneze.

3.Suspendarea imediata a autorizatiei de functionare (AIM) a fabricii de PAL, MDF si formaldehida, din cauza lipsei Studiului de Impact asupra Sanatatii Populatiei.

4.Demararea unor actiuni de verificare din partea institutiilor abilitate (polite, parchete, etc) cu privire la aspectele sesizate.

Va urma.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *