Danemarca s-a hotarat la inceputul anilor ‘70 sa devina liderul mondial in lupta cu incalzirea globala, iar grupul german Daimler lanseaza la 40 de ani distanta un autovehicul comercial prietenos cu mediul tocmai in capitala daneza, cu un obiectiv clar: in 2015 unul din 20 de autovehicule comerciale mici ar trebui sa aiba steaua cu trei colturi.
„De douazeci de ani imi doream masina asta, iar clientii ma tot intre-bau cand va aparea.” Raspunsul la intrebarea din partea presei – De ce abia acum? – ii apartine lui Steffen Lucas, directorul de vanzari al Mercedes-Benz Vans, care face trimitere la lipsa din portofoliul nemtilor a unui vehicul comercial mic, menit sa vina in completarea suratelor mai mari Vito si Viano. Firme precum cele de livrari pizza, florarii sau companii de curierat se deplaseaza in cea mai mare parte in mediul urban, iar strazile inguste, traficul aglomerat si normele tot mai exigente legate de protectia mediului au facut ca francezii de la Renault si Peugeot, dar si italienii de la Fiat sa vanda sute de mii de astfel de vehicule anual pe piata europeana.
Masina va fi construita pe platforma Renault din uzinele din Franta, in urma unui parteneriat semnat intre cele doua companii, urmand ca in aval departamentele de marketing si vanzari sa urmeze strategii separate pentru a aduce masinile in piata. Prea multe despre acordul franco-german nu se stiu, insa cuvinetele lui Lucas la adresa colegilor de la Renault vorbesc de la sine: „Partenerul nostru nu este oricine. Este inventatorul acestei clase de masini, nimeni nu a fost mai de succes pana acum in acest sector si e o companie cu multa experienta”. Avantajul grupului cu sediul la Stuttgart in comparatie cu ai sai concurenti consta in rezultatele financiare din anul precedent si semnele bune de la jumatatea anului ca reteta s-ar putea repeta.
Cifra de afaceri de 9,17 miliarde de euro si profitul de 835 de milioane, ambele la un nivel record, in conditiile in care francezii si italienii cauta solutii sa scape de faliment, le confera un avantaj pe o piata pe care o cunosc putin. Ce-i drept, dupa cum sustin oficialii, o plaja importanta de potentiali clienti o vor constitui si proprietarii de flote comerciale achizitionate de la Merdeces, gratie fiabilitatii modelelor Vito si Viano. Mediul economic este insa suficient de volatil, dat fiind ca, dupa primul semestru, inmatricularile de vehicule comerciale de talie medie si mare au scazut cu pana la 6%, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
In acest context, Mercedes a vandut 120.000 de unitati, in linie cu rezultatele din 2011, a crescut veniturile cu 7%, pana la 4,5 miliarde de euro, cu un profit de 365 milioane de euro. Iar in tabloul nefericit al zonei euro, vehiculele comerciale sunt printre putinele vesti bune, industria prognozand o crestere anuala de 2% in Europa si de patru procente la nivel global intre 2010 si 2020.
Nu e mult, dar e sigur, iar orice plus devine rapid o tinta pentru care producatorii sunt dispusi sa concureze. Iar strategia „Mercedes-Benz goes global” (Mercedes Benz se extinde global – n.r.) se structureaza pe trei piloni: largirea portofoliului si continuarea ofensivei in aria inovatiilor tehnologice – modelul Vito E-Cell alimentat „verde” e unul dintre dovezi; accesul in pietele cu potential ridicat de crestere – „poate ca SUA nu e taramul oportunitatilor nelimitate, dar ofera fara indoiala oportunitati” – precum America de Nord, unde nemtii au bifat o crestere de 72% in 2011 si de 26% in primul semestru; la acest capitol, spre deosebire de companiile de pe piata romaneasca, Mercedes a inteles noua realitate a crizei mondiale, in care Go West a devenit Go East – modelul Spinter va fi fabricat in Rusia, in cooperare cu GAZ, din 2013, potrivit datelor anuntate recent; al treilea pilon vrea sa fie cel al identificarii de nou potential in pietele traditionale, de aici noul model Citan.
Lupta se va da pentru o felie de 700.000 de vehicule pe an, cat e volumul pietei europene, cresterea bazandu-se pe tendintele clare de urbanizare constatate la nivel global, dar si pe restrictiile impuse de autoritati pentru a reduce poluarea din metropole. Costul total al intretinerii se vrea a fi cartea pe care mizeaza departamentele de marketing si vanzari pentru a pune pretul de lista in planul al doilea si a scoate in fata amortizarea rapida a investitiei. Consumul de putin peste patru litri la suta de kilometri si emisiile scazute de dioxid de carbon, dar si fiabilitatea crescuta sunt atuurile cu care Citan vrea sa atraga clientii modelelor mai ieftine Doblo, Partner, Berlingo sau Caddy.
Dincolo de lansarea noului model, o lectie importanta reiesita din atentia pe care o acorda constructorii vehiculelor comerciale de talie mica, mana dreapta a antreprenorilor, este aceea ca, daca cineva poate aduce din nou plusurile de altadata din economie, nu multinationalele
o vor face, ci intreprinderile mici si dinamice.