Jurnalistii de la „Adevarul” au asistat in premiera la manevrele de simulare a transportarii reziduurilor nucleare de la Magurele. Dupa sase ani de pregatire, Romania va trimite definitiv pe teritoriul rus deseuri nucleare de la Magurele.
Cercetatorii de la Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei” (IFIN-HH), din comuna Magurele, judetul Ilfov, opereaza saptamanal manevre de simulare pentru incarcarea combustibilului nuclear uzat, rezultat de la reactorul rusesc VVR-S.
Operatiunile in vederea pregatirii transportului se desfasoara in conditii de maxima securitate, iar scopul lor il constituie repatrierea, in scurt timp, a barelor de uraniu ars in Federatia Rusa. Jurnalistii de la „Adevarul” au asistat, in exclusivitate, la o astfel de actiune, derulata la sfarsitul saptamanii trecute, alaturi de Mitica Dragusin, directorul securitatii nucleare din IFIN, Vasile Copaciu, managerul reactorului, si de Sorin Repanovici, seful Securitatii Fizice din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN).
Echipa pregatita pentru incarcarea uraniului ars este formata din 19 angajati ai IFIN, selectionati si pregatiti special, si este condusa de inginerul Adrian Zorliu. Nu toti membrii echipei vor participa insa la operatiunea reala, sunt necesari si oameni de rezerva, pentru a-i inlocui pe cei deveniti eventual indisponibili. De exemplu, in formatia finala, care numara sase specialisti, este nevoie de un singur macaragiu, dar sunt autorizati mai multi.
Macaragiul, omul-cheie
Macaragiul de la ultima simulare, Dan Maghiar (40 de ani), are si calificare de mecanic pentru instalatii nucleare, iar, in timpul actiunii, raspunderea sa va fi deosebit de mare. Macaraua constituie un element-cheie in manevrarea containerelor care, dupa ce vor fi incarcate cu cele 200 de kilograme de uraniu ars, inal-t imbogatit, vor lua drumul Rusiei.
„De 15 ani fac meseria asta, iar acum participam la o actiune importanta, care cere profesionalism si concentrare maxima. Tot ceea ce facem se desfasoara dupa reguli special stabilite”, spune Dan Maghiar.
Politia si jandarmii, in alerta
Cele 18 containere de transport rusesti sunt special proiectate si construite pentru a rezista la orice tip de accident, incendiu, la prabusirea cu avionul sau la caderea in mare. Un container de transport gol cantareste cinci tone, iar, dupa incarcare, in jur de cinci tone si jumatate. Pe teritoriul Romaniei, operatiunea de incarcare si transport se va desfasura sub controlul strict al CNCAN, care coordoneaza actiunea din partea statului roman, sub controlul Politiei, al Jandarmeriei si al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta.
Pe intregul traseu, din Romania pana in zona asiatica a Federatiei Ruse, containerele vor fi urmarite prin satelit. Pregatirile includ si scenarii referitoare la aparitia unor incidente, cum ar fi o pana de motor sau chiar aparitia inopinata a activistilor Greenpeace.
Etapele evacuarii deseurilor radioactive
Cele 200 de kilograme de uraniu ars de la Mgurele se afla acum in incinta reactorului, sunt stocate si acoperite cu apa distilata intr-un bazin subteran de aproximativ cinci metri adancime.
Casetele ce contin bare de uraniu ars vor fi incarcate in cele 18 containere de transport, inchiriate, ce vor sosi in ziua anume stabilita pentru aceasta actiune. Cand va incepe operatiunea de incarcare si evacuare a combustibilului, vor fi scoase cu macaraua cele doua dopuri ale capacului de fonta care astupa bazinul subteran.
Inspectorii sigileaza butoaiele cu uraniu ars
Containerul de transfer, care este prevazut cu un cos, se afla deja in apropierea bazinului si va fi manevrat, in timpul operatiunii, spre unul dintre puturile de acces. El va fi asezat peste put, iar cosul va fi scufundat in bazin si incarcat cu casete ce contin combustibil nuclear uzat. Dupa ce va fi scos din apa distilata, cosul cu uraniu ars se va intoarce in containerul de transfer, ce va fi manevrat cu macaraua peste unul dintre containerele de transport.
Operatiunea de extragere a barelor de uraniu ars de sub „plapuma” de apa distilata, incarcarea lor in containerul de transfer si apoi in cele 18 containere de transport se va desfasura pana la evacuarea ultimei casete din bazin. Fiecare container de transport, odata incarcat, va fi etanseizat, sigilat si verificat radioactiv apoi de o echipa speciala de fizicieni. El va fi ancorat intr-unul dintre containerele de marfa, ce vor fi sigilate de catre inspectori internationali.
Traseul si mijloacele de transport, strict secrete
Camioanele ce vor transporta de la Magurele spre tren, avion sau vapor, containerele de marfa cu deseuri radioactive vor patrunde in incinta reactorului pe un traseu marcat cu o precizie milimetrica.
Traseul, deja stabilit spre Rusia, si mijloacele de transport cu care deseurile vor pleca din tara nu pot fi dezvaluite insa din motive stricte de siguranta nationala si internationala. Specialistii de la IFIN declara ca riscul operatiunii de evacuare a combustibilului nuclear uzat este de unu la un miliard-unu la un milion, totul fiind calculat si programat cu cea mai mare precizie, iar reusita acestei actiuni de anvergura va fi dezvaluita intr-o conferinta de presa ulterioara.
Cooperare nucleara
Statele Unite ale Americii si Federatia Rusa vor sa puna la adapost, de unele atacuri sau manevre teroriste, deseurile nucleare care se afla inca langa capitala Romaniei.
Constructia unui reactor de cercetare ca acesta poate dura doi ani. Ca sa-l dezafectam, zece ani e un termen optimist.
Vasile Copaciu, managerul reactorului de la IFIN-Magurele
Riscul operatiunii de evacuare a combustibilului nuclear uzat este de unu la un miliard – unu la un milion.
Mitica Dragusin, director securitate nucleara, IFIN-Magurele
Sursa: Adevarul