Fara poluare: pompa de benzina, inlocuita cu o priza

LA CURENT. Masinile electrice de pe piata romaneasca au preturi intre 6.000 si 10.000 de euro si prind maximum 46 de kilometri pe ora.
masini electrice

Masinile ecologice se chinuiesc sa-si faca loc pe piata. In Romania exista o oferta stinghera, insa nu exista o piata. Astfel, unul dintre cei mai mari distribuitori de masini ecologice, AVC Autoimport, a vandut in peste 3 ani doar 20 de masini care se incarca la priza si nu polueaza.

“Am avut clienti printre hoteluri sau firme care aveau nevoie sa transporte oameni dintr-o parte in alta, fara sa faca zgomot sau sa polueze, aerul curat fiind unul dintre punctele forte ale zonei respective. Speram ca, dupa ce va trece criza economica, sa creasca vanzarile”, a precizat Ivan Stefanov, managerul firmei.

Consumul si bateria, monitorizate pe ecran

O masina electrica costa intre 6.000 si 10.000 de euro. Chiar daca au costuri destul de piperate, in timp investitia este acoperita. Motorul si grija schimbarii uleiului sau a bucselor dispare pentru ca totul este inlocuit cu baterii speciale. Potrivit producatorului, acestea se pot incarca direct de la o priza normala.

“Viteza maxima este intre 36 si 46 de kilometri pe ora. Se incarca in 8 ore si poti merge cam 70 de kilometri. Masina e dotata cu un ecran care arata toate detaliile legate de consum si de baterie”, spune managerul Stefanov.

Masinile electrice pe care le vinde AVC sunt produse de Melex, o fabrica din Polonia, si costa intre 6.000 si 12.000 de euro, in functie de capacitate si putere.

Autonomie de 70 de kilometri

Cele in jur de 20 de masini vandute pana acum au fost dintre cele care nu sunt omologate pentru trafic. “Insa, airbag, faruri pentru strada, toate aceste dotari se pot adauga, dar nu am avut cereri. Cred ca este si o problema de mentalitate, chiar daca nu se fac raliuri prin oras. Decat sa dea cineva 10.000 de euro pe o masina din asta, mai bine ia una pe benzina sau pe motorina”, crede Stefanov.

Legat de intretinere si costul “combustibilului”, managerul spune ca o incarcare pentru 70 de kilometri rulati nu depaseste 2 euro, iar revizia se face cam o data la 4 ani, atunci cand se schimba bateriile: “O baterie costa intre 90 si 130 de euro”. Acesta crede ca cel mai mult lipseste puterea exemplului.

“Ca in toate tarile civilizate, exemplul ar trebui sa vina din partea autoritatilor, de la guvern. Masinile de genul acesta nu fac zgomot si sunt ideale pentru patrulare. La Po litia Comunitara, la Posta si multe alte domenii. Daca s-ar cumpara si trei astfel de masini ca exemplu, si ar fi un pas urias inainte. In Romania ar fi oameni interesati, insa se razgandesc, asteapta sa incerce altii si dupa aceea sa cumpere”, mai adauga managerul Stefanov, care crede ca se poate schimba si prin summitul de la Copenhaga.

Postastii elvetieni au trecut pe baterie

Pentru a mai reduce din poluare, primariile marilor capitale europene au decis sa inchida centrele istorice ale oraselor. Fara niciun fel de exceptie, regula e stricta, nu circula nimic ce merge pe benzina, motorina sau alt combustibil daunator mediului.

“In Elvetia sunt 450 de masini ecologice pe care le foloseste Posta. In Cracovia, magazinele dincentrulorasului sunt aprovizionate de peste 30 de astfel de masini”, adauga managerul AVC.

Dealerul masinilor electrice spune ca va incerca sa faca mai des propuneri institutiilor care ar putea folosi, macar ca exemplu, masini ecologice ce nu fac zgomot si nu “hartuiesc” mediul inconjurator.

TIMID

Concernele auto investesc in masini ecologice

Una dintre cele mai mediatizate masini ecologice este Imiev, produsa de Mitsubishi. Aceasta are patru locuri, cantareste doar 900 kg, poate atinge o viteza maxima de 145 km/h si costa in jur de 45.000 de euro. Vanzarile vor incepe in aprilie, iar pentru inceput doar in Japonia.

In ceea ce priveste comercializarea in restul lumii, nu s-a luat inca nicio hotarare. Si cei de la BMW si-au anuntat intentia de a construi peste 500 de Mini pe care sa le vanda pentru inceput in Statele Unite. Mercedes a anuntat proiectul Blue Zero, care insumeaza trei modele: unul pe hidrogen, altul pe baterii electrice si cel de-al treilea, hibrid.

Tesla Motors a venit cu modelul Roasdster, care are o autonomie de aproximativ 350 de kilometri dupa o incarcare completa, si costa 70.000 de euro. Una dintre cele mai scumpe este EV1, produsa de Subaru. In SUA, a ajuns sa coste pana la 465.000 de dolari.

Sursa: Evenimentul Zilei

Articole similare

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,674FaniÎmi place
88CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

Ce schimbări aduce pentru consumatori și industrie proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare? O analiză Zero Waste România

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat spre dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru...

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...