Fondurile UE pentru deseuri, miza mare in Vrancea. Batalia pe gunoiul Adjudului

Fondurile UE pentru deseuri, miza mare in Vrancea. Batalia pe gunoiul Adjudului

Serviciul de salubritate al orasului Adjud este disputat intre Urbis SA, care presteaza aceasta activitate din 2006 in baza Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare al Municipiului Adjud-Zone Private nr. 7466 incheiat cu Consiliul Local, prelungit printr-un Act Aditional din 2010 pana in august 2017, si o societate careia Consiliul Local (CL) vrea sa-i incredinteze serviciul, Utilitati Publice Municipale (UPM).

Consiliul Local detine 40% din actiuni la Urbis, iar la UPM este actionar unic. Dupa ce CL a votat rezilierea unilaterala a contractului incheiat cu prima firma, UPM a blocat cu un camion accesul la rampa de gunoi pentru masinile Urbis (foto). In urma sesizarilor facute de cele doua parti, comandantul politiei a ajuns la concluzia ca demersul UPM nu are justificare in lipsa unei hotarari judecatoresti. Hotararile CL Adjud au fost atacate in instanta, Tribunalul Vrancea, sectia de Contencios administrativ, stabilind primul termen pe 20 decembrie. Insa autoritatile locale vor cu orice pret sa preia activitatea de salubritate inaintea pronuntarii instantei.

Saritul peste licitatie

Marea miza, potrivit “Ziarului de Vrancea”, nu e doar acest contract, ci si realizarea viitorului sistem unic de management integrat al deseurilor, finantat cu fonduri UE, care va avea un operator unic la nivel de judet. Din acest motiv, toate firmele din judet viseaza sa prinda daca nu intreg contractul, care e foarte mare, macar o parte din el prin subcontractare. Asa ca, din dorinta de a prinde proiectul european, primaria a luat salubritatea de la Urbis si a dat-o fara licitatie propriei societati. „Conform art. 30, alin. 12 din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, atribuirea contractului de delegare de gestiune se face numai in conditiile Ordonantei de Urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, respectiv cu organizarea licitatiei publice pentru atribuirea contractului. Acest din urma act normativ nu permite negocierea directa in vederea atribuirii contractului de delegare de gestiune a serviciului de salubrizare, ci obligativitatea organizarii licitatiei de atribuire”, se arata intr-o adresa a Urbis catre CL.

Intr-un comunicat de presa, Urbis prezinta si un alt motiv, mult mai convingator pentru actiunile CL: „Singura explicatie pentru aceste fapte ale autoritatilor locale este ca in luna aprilie a anului 2011, pentru exercitarea unui management inadecvat, prin vointa Adunarii Generale a SC Urbis SA, Consiliul Local Adjud a fost revocat din functia de administrator al societatii, fiind numit un Consiliu de Administratie format din trei membri. In acest mod, reprezentantii autoritatilor locale au pierdut controlul asupra veniturilor din serviciul de salubrizare si din administrarea rampei de deseuri a orasului. Drept razbunare, primarul Constantin Armencea a trecut la represalii fata de noi, actiuni concretizate printr-o serie de hotarari adoptate de catre Consiliul Local Adjud, avand drept scop evident prejudicierea societatii noastre”.

UPM: Dl primar a semnat, probabil, ca primarul

Costel Trif, director general al UPM, ne-a declarat: „In data de 08.08.2012 a incetat de drept contractul de delegare a gestiunii pe activitatile serviciului public de salubrizare, care fusese incheiat pe 10 ani, din 2002 mai exact. La aceeasi data, firmei SC Urbis SA i-a expirat si licenta de operare pentru aceste activitati, si anume: precolectare, colectare si transport deseuri municipale. Mai avea si o licenta pentru depozitare controlata a deseurilor municipale, care si ea a expirat la aceeasi data. Au fost la negocieri la primarie, unde au fost de fata atat prefectul, primarul orasului, dar si seful Garzii de Mediu”. Referitor la faptul ca Urbis detine un act aditional la contract semnat chiar de primar, Trif ne-a spus: „Probabil ca domnul primar a semnat ca primarul, dar acel act aditional are un numar de inregistrare doar de la firma Urbis nu si de la Primarie, pe urma, nu are stampila si semnatura Consiliului Local, asadar este lovit de nulitate. Fiindca orice act de acest gen trebuie sa treaca si sa fie aprobat de CL“.

Fata de acest aspect, cei de la Urbis sustin ca primarul avea imputernicirea CL. Mai mult, se arata ca UPM a primit cele doua licente, eliberate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC), pe 20.08.2012, data la care nu exista inca o hotarare de atribuire a serviciului de salubrizare, hotararile CL Adjud fiind adoptate pe 06.09.2012. Mai mult, reprezentantii Urbis banuiesc ca ANRSC a tergiversat prelungirea licentei lor, prin tot felul de chichite administrative, pentru a favoriza societatea concurenta.

Istoria Urbis

Urbis a fost infiintata pentru a prelua datoriile falimentarei Apoterm. In 2006, Urbis a fost vanduta firmei lui Dorinel Umbrarescu, Spedition UMB, care a preluat datoriile de 800.000 lei ale Apoterm. Umbrarescu a vandut, in august 2009, pachetul majoritar de actiuni societatii Bostrust SRL, care acum detine 54,65% din actiuni, CL Adjud – 41,09%, Ecorino SRL – 2,84% si Dan Simionescu – 1,42%. Urbis avea, la data schimbarii actionariatului, datorii la furnizori de 953.373 lei, din care 350.000 lei erau datorii purtatoare de penalitati de 0,1% pe zi. Alimentarea cu apa a fost transferata catre operatorul judetean din 2008, insa pierderile din functionarea acestui serviciu au ramas tot la Urbis. Conturile societatii erau blocate si avea doar doua utilaje exploatate intensiv. Rata de incasare era de 57,6% din cifra de afaceri, iar creantele se incasau cu mare greutate.

Potrivit celor de la Bostrust, ei au majorat capitalul social cu 760.000 lei si au creditat societatea cu 50.000 de euro pentru cumpararea unui camion de colectare a deseurilor. Ei nu s-au folosit de dreptul de a numi administratorul decat in 2011, dupa ce au descoperit lucruri necurate in gestionarea firmei. Urbis a fost implicata si in proiectul cu finantare europeana „Sistem management intregrat informatizat” cu o valoare de 280.000 euro, derulat de autoritatile din Adjud si Marasesti. Anul trecut, Urbis a reusit, pentru prima data in istoria ei, sa obtina profit si sa dea dividende actionarilor. Primaria Adjud a primit suma de 278.215 lei, ca redeventa.

Urbis va cere 2 milioane de euro ca despagubiri, cat estimeaza cifra de afaceri din perioada 2012–2017, daca va fi impiedicata sa-si desfasoare activitatea. Mai nou, primarul spune ca vrea asociere intre cele doua firme, cu UPM la conducere, pana se va pronunta justitia.
La Adjud, razboiul gunoiului continua!

Deseuri periculoase in groapa de gunoi

Procurorii din Vrancea au prins in flagrant delict, in august 2011, la groapa de gunoi a municipiului Adjud, un sofer al firmei Quartek Grup SRL Bacau cand se pregatea sa descarce 22 de tone de emulsii uzate, care ar fi trebuit sa ajunga la o rafinarie din Prahova. Pentru complicitate, a fost trimis in judecata si Traian Bou, sofer la UMP. Bou se face vinovat pentru ca firmei din Bacaui se permitea, de mai multa vreme, deversarea emulsiilor periculoase. Surse din apropierea anchetei declarau pentru „Ziarul de Vrancea“ ca s-a investigat si implicarea primarului Constantin Armencea, dar si a altor functionari, fara a se putea dovedi o legatura direct cu reprezentantii firmei vinovate de deversarea ilegala a deseurilor.

Serviciul primariei

UPM Adjud a fost infiintata in 2011, ca serviciu in cadrul primariei, ulterior transformandu-se in societate platitoare de TVA, devenind SC UPM SRL Adjud, avand ca obiect de activitate maturatul stradal si sortarea deseurilor municipale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *