Grupul Renault considera ca industria auto are nevoie in Romania de un cadru legislativ durabil care sa garanteze perenitatea investitiilor majore realizate in ultimii ani. In acest cadru, existenta unei taxe de poluare este extrem de importanta atat in ceea ce priveste protectia mediului, sanatatea publica si siguranta rutiera cat si in ceea ce priveste investitiile, stabilitatea locurilor de munca in industria auto si dezvoltarea productiei si comercializarii de vehicule ne-poluante.
Consideram ca principiile noului proiect de lege privind timbrul de mediu sunt in directia cea buna si permit descurajarea importului masiv de vehicule de ocazie ale caror caracteristici tehnice pot avea, in timp, un impact incalculabil asupra mediului, a traficului rutier si a industriei auto din Romania.
Cu toate acestea, consideram ca proiectul poate fi imbunatatit si dorim sa propunem doua modificari:
1. Introducerea unui prag minim pentru taxa actuala aplicata vehiculelor Euro 2, Euro 1 si non-Euro pentru a frana importurile de masini de ocazie foarte uzate, poluante si care pun in pericol siguranta rutiera.
2. In cazul vehiculelor Diesel Euro 3 si Euro 4, sugeram sa se evite scaderea prea mare a valorii timbrului fata de taxa actuala intrucat acest lucru ar conduce la cresterea puternica a importurilor de masini de ocazie diesel poluante in materie de emisii de oxizi de azot, de hidrocarburi si de particule, care sunt vectori de poluare la fel de importanti ca CO2.
Ori, cu ocazia introducerii normei Euro 5, constructorii de automobile au investit mult tocmai pentru a reduce drastic aceste emisii, in special in cazul motoarelor diesel.
In plus, consideram ca introducerea noului timbru de mediu trebuie sa fie insotita de masuri specifice pentru vehiculele inmatriculate in Romania inainte de 2007, masuri care sa favorizeze innoirea acestora.