freiburg.jpgIn luna ianuarie a acestui an, jurnalistului si scriitorului britanic Steve Melia, cercetator in transporturi la Universitatea West of England, i-a fost decernat premiul “Smeed Prize 2010″” pentru lucrarea sa privitoare la potentialul deplasarii fara automobile in Marea Britanie, intitulata “Carfree UK”.

La ora actuala, Steve Melia este conferentiar la Facultatea de Mediu si Tehnologie, fiind, de asemenea, membru al Centrului pentru Transport si Societate de la Universitatea West England. Pentru a se documenta in vederea elaborarii studiului premiat, Steve a strabatut cu bicicleta 8.000 de kilometri de-a lungul Europei de nord, vizitand comunitatile care au renuntat la automobil.

Una din cele mai fructuoase vizite s-a dovedit a fi cea a orasului Freiburg din sudul Germaniei, considerat una din cele mai verzi localitati europene. Melia afirma ca, pe parcursul investigatiilor sale, a simtit o crestere clara a cererii de zone fara de masini, cu precadere in marile metropole, si ca ideea este deosebit de benefica pentru comunitatile care o pun in practica.

“Este timpul ca si in tara noastra sa inceapa construirea unor zone urbane fara masini”, declara el. “A fost o experienta fascinanta sa vizitez astfel de spatii, precum cartierul Vauban din Freiburg si zona Stellwerk 60 din Koln. Disparand ingrijorarea legata de trafic, strazile au devenit locuri de joaca pentru copii, care se plimba cu patinele sau monociclul in timp ce parintii merg la cumparaturi pe bicicleta cu atas”.

Cartierul Vauban este format din 2.000 de locuinte construite pe locul unei foste baze militare, aflata la doar 10 minute de pedalat fata de centrul Freiburgului. In aceasta zona, unde circulatia masinilor este interzisa, au fost puse in practica mai multe idei considerate pana nu de mult “utopii ecologiste””, dar care astazi fac parte din numeroase programe de reamenajare urbanistica si sunt deosebit de apreciate de catre edilii responsabili cu buna dezvoltare a oraselor.

Pe langa clarificarea conceptului de dezvoltare urbana fara automobile, studiul isi propune sa ii ajute pe britanici sa inteleaga ce motivatii si trasaturi au in comun oamenii care aleg acest stil de viata. “Sper ca cercetarea pe care am realizat-o sa ma ajute sa schimb practicile din Marea Britanie, unde majoritatea noilor cartiere sunt saturate de automobile”, declara Melia. Acesta a publicat si un articol in care compara pe scurt situatia din Vauban cu cea a altor cartiere europene fara masini, dar si cu a centrelor sau zonelor pietonale ale marilor orase, inclusiv din Marea Britanie. Articolul poate fi citit in intregime pe www.guardian.co.uk.

Miscarea de scoatere a automobilului in afara peisajului urban al viitorului are adepti in intreaga lume. Una din organizatiile preocupate de diseminarea informatiilor, oferirea de idei si resurse arhitectilor si urbanistilor, dar si profesorilor, studentilor precum si oricarui cetatean interesat, este World Carfree Network (WCN). Site-ul organizatiei – www.worldcarfree.net – va ofera posibilitatea de a consulta proiecte si de a va alatura grupului de discutii, dar si de a studia manuale practice de depavare sau organizare de conferinte.

Surse: http://www.bristol247.com, http://www.ladyverd.com, http://www.carfree.org.uk

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here