Opt ONG-uri i-au transmis comisarului european pentru Mediu, Janez Potočnik, intr-o scrisoare deschisa, ca Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) „a distorsionat informatii” pe pagina oficiala a Saptamanii Europene a Mobilitatii, sustinand ca a dezvoltat reteaua pentru bicilisti.
„Desi pe pagina oficiala a Saptamanii Europene a Mobilitatii institutia (PMB, n.r.) sustine ca a dezvoltat reteaua pentru bicilisti, Primaria generala a proiectat si implementat benzi pentru biciclete pe trotuar, fara a lasa spatiu pentru pietoni si facand imposibil mersul pe bicicleta. Pistele de biciclete au fost desfiintate, in urma sesizarii Politiei Rutiere, care a si constatat ilegalitatea pistelor (fiind neconforme cu prevederile Codului Rutier). Astfel ca, in momentul de fata, nu exista infrastructura pentru mersul pe bicicleta (desi investitia pentru proiectarea si executarea pistelor a fost de minimum 10 milioane de euro)”, se arata in scrisoare trimisa comisarului european.
ONG-urile semnatare mai precizeaza ca in momentul de fata, in Capitala, exista doar trei benzi dedicate transportului in comun, toate cumuland aproximativ doi kilometri, ceea ce face ca transportul in comun sa fie „ineficient si neatractiv, contrar celor spuse de Primarie pe acelasi site”.
Totodata, organizatiile neguvernamentale il mai informeaza pe comisarul european pentru Mediu ca, in cadrul Saptamanii Europene a Mobilitatii (16 – 22 septembrie), in Bucuresti a avut loc un mars de protest al biciclistilor, fata de lipsa infrastructurii adecvate pentru mijloacele de transport alternative, in cadrul caruia participantii au cerut demisia primarului Capitalei, Sorin Oprescu.
„Mai mult, Primaria generala dezvolta acum proiecte de infrastructura majore care presupun largirea benzilor pentru masini si constructia de pasaje pietonale subterane si pasaje supraterane si subterane pentru masini. Aceste masuri contravin interesului public, precum si dezvoltarii urbane durabile”, arata semnatarii scrisorii.
Totodata, organizatiile neguvernamentale ii cer lui Janez Potočnik sa fie informate cu privire la statusul actual al negocierilor cu Romania in vederea semnarii Parteneriatului 2014 – 2020, capitolul Mediu.
„Avand in vedere lipsa de transparenta a autoritatilor romane pe marginea acestui subiect, va rugam sa ne sprijiniti cu informatii pentru a putea intelege mai bine politicile locale ale autoritatilor Romane pe acest subiect”, se mai arata in scrisoarea deschisa.
Organizatiile semnatare sunt: ActiveWatch, Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania, Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie, Asociatia ProDoMo, MaiMultVerde, Centrul de Resurse pentru participare publica, Asociatia pentru Dezvoltare Urbana, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis si Asociatia Peisagistilor din Romania – sucursala Bucuresti.
Aproximativ 5.000 de biciclisti au participat, pe 21 septembrie, la un mars de protest in Capitala, cerand amenajarea pistelor speciale pe carosabil, dar si demisia primarului Sorin Oprescu, invocand: neaplicarea masurilor de siguranta rutiera, incurajarea transportului motorizat, lipsa unei viziuni pentru cresterea calitatii vietii, mentinerea in functii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de receptia ilegala a pistelor pentru biciclete si neaplicarea masurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.
Primarul Capitalei Sorin Oprescu declara, pe 20 septembrie, ca, in urma discutiilor avute cu reprezentantii organizatiilor nonguvernamentale, in cadrul grupurilor de lucru dedicate „chestiunii pistelor de biciclisti”, a decis amplasarea pistelor si pe carosabil, dupa ce, pe 11 martie, spunea ca nu este de acord cu trasarea pistelor pentru biciclisti pe carosabil, intrucat nu vrea sa numere mortii.
Edilul mai spunea, in septembrie, ca toate obiectivele rutiere reabilitate si cele noi au prevazute piste pentru biciclisti pe carosabil, iar, acolo unde locul nu permite, acestea vor fi trasate pe trotuare.
In luna martie, Politia Rutiera a decis desfiintarea majoritatii pistelor trasate pe trotuare in Capitala, declarandu-le ilegale. Unele piste aveau pe ele copaci, chioscuri de flori sau alte obstacole in calea biciclistilor.