Majoritatea consumatorilor aleg produse ecologice de dragul statutului social. Cumparatorii sunt dispusi sa dea mai multi bani pe masini hibrid, detergenti lichizi sau produse alimentare eco doar pentru ca acestea le confera un statut social mai bun.
Un studiu realizat de cercetatorii britanici si publicat de „The Guardian” arata ca oamenii sunt influentati de ceea ce gandesc ceilalti despre ei atunci cand aleg sa cumpere produse eco.
Bram Van den Bergh, unul dintre autorii studiului, spune: „Conducerea unui automobil de lux care nu e -verde- comunica starea sociala buna a posesorului, dar sugereaza, de asemenea, ca e o persoana egoista si nepasatoare, care pune in prim-plan propriul confort, in defavoarea bunastarii sociale. Conducerea unei masini hibrid arata nu numai ca posesorul isi permite, dar si ca acestuia ii pasa de ceilalti si de mediul inconjurator”.
Printr-o serie de trei experimente, cercetatorii au aratat ca exista mai multe sanse ca oamenii sa aleaga un produs eco atunci cand sunt in public, decat atunci cand isi fac cumparaturile in mod privat.
Banii, mai putin importanti
Intr-unul din cele trei experimente, 168 de studenti au fost impartiti in doua grupuri. Celor din primul grup li s-a dat sa citeasca un text despre statutul social, iar celorlalti, un text fara un astfel de mesaj. Pusi apoi sa faca o alegere ipotetica intre o masina „verde” si un model obisnuit, dar mai performant si mai luxos, 37,2% din cei care au citit textul fara mesajul despre starea sociala au ales-o pe cea cu un impact mai mic asupra mediului. Cifra a crescut la 54,5% in cazul celor care au citit textul conceput pentru activarea ideii de importanta a imaginii sociale.
Intr-un al doilea test, 93 de studenti au fost rugati sa aleaga intre produse ecologice si produse non-ecologice la acelasi pret, in functie de circumstantele achizitionarii – in public sau acasa, prin intermediul comenzilor pe internet. In cazul studentilor care au citit textul despre statutul social, preferinta pentru produsele verzi a fost mai mare atunci cand le-ar fi cumparat in public decat in cazul in care le-ar fi comandat pe internet.
Un al treilea experiment a aratat ca subiectii care cumpara avand in minte ideea de statut social au preferat produsele verzi in defavoarea celor non-eco, chiar daca acestea erau mai scumpe.
Adam Corner, profesor asociat la Universitatea din Cardiff, a spus ca statutul social este un factor-cheie de comportament: „Nu e de mirare ca oamenii ar alege sa-si semnaleze statutul social prin consumul ostentativ de produse ecologice. Chiar daca oamenilor nu le pasa de schimbarile climatice, le pasa de ceea ce gandesc ceilalti despre ei”.
Sursa: Adevarul