Raport: Coca-Cola, PepsiCo și Nestlé – principalii responsabili pentru poluarea cu plastic

Companiile Coca-Cola, PepsiCo și Nestlé pun pe piață cel mai mare număr de ambalaje din plastic, care ajung în final să polueze mările și oceanele. Acestea sunt urmate în clasament de brandurile companiilor Danone, Mondelez International, Procter&Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated și Colgate-Palmolive.

Clasamentul companiilor responsabile pentru cele mai multe deșeuri de plastic ajunse în natură a fost realizat de către specialiștii coaliției Break Free From Plastic. Aceștia au analizat 187.000 de deșeuri de ambalaje identificate în timpul a 239 de acțiuni de curățenie, organizate în 42 de țări de pe 6 continente. Cel mai des au întâlnit ambalaje de polistiren, care se reciclează doar în foarte puține țări, urmate de PET-ul din sticle sau alte ambalaje.

Autorii recunosc că raportul nu oferă o perspectivă de ansamblu asupra amplorii poluării cu plastic și a amprentei fiecărei companii. Ei susțin însă că acesta reprezintă cel mai bun indicator al celor mai mari poluatori cu deșeuri de plastic la nivel global.

Coca-Cola, compania cu cele mai multe deșeuri de plastic

Specialiștii Break Freen From Plastic au găsit deșeuri de ambalaje ale companiei Coca-Cola în 40 dintre cele 42 de țări în care au desfășurat acțiuni. Compania se clasează pe primul loc la poluarea cu plastic atât în lume, cât și în Europa.

Într-o investigație recentă, jurnaliștii francezi de la „Cash investigation” expuneau problema plasticului și practicile înșelătoare ale companiilor, îndeosebi ale grupului care produce Coca-Cola, Fanta, Sprite și Nestea. Pe de o parte, Coca-Cola promite o lume fără deșeuri. Pe de cealaltă, dă vina pe consumatori pentru deșeurile care ajung în natură și se opune creșterii taxelor pentru colectare și pentru reciclare, dar și sistemelor depozit – returnare.

Nici în România Coca-Cola nu are un comportament responsabil. Atunci când Greenpeace International a cerut de la Coca-Cola numărul de ambalaje puse pe piață, compania a refuzat să răspundă, iar reprezentanții din România au refuzat să explice de ce. Pe de altă parte, Coca-Cola sponsorizează conferințe de economie circulară și acțiuni de curățenie în România, pentru a-și spăla imaginea. Totodată, are curajul să anunțe că „a fost recunoscută drept cea mai responsabilă companie din țară, prin transparența și implicarea cu care a dezvoltat proiecte de responsabilitate socială și de mediu, conform studiului „Romania CSR Index 2018”, realizat de The Azores.

Care este soluția, din perspectiva Break Free From Plastic

Membrii coaliției cer companiilor să renunțe la ambalajele de unică folosință și să inoveze, investind în sisteme alternative de livrare a produselor comercializate.

Break Free From Plastic este o mișcare globală inițiată de Zero Waste Europe, la care s-au alăturat în jur de 1.300 de organizații și 6.000 de cetățeni, care luptă împotriva poluării cu plastic la nivel global. Printre cele mai importante ONG-uri susținătoare se numără: Greenpeace, Friends of the Earth, Surfrider Foundation.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *