Romanii considera ca deseurile nu reprezinta o problema foarte arzatoare pentru mediu, iar unii chiar refuza sa incheie contracte cu firmele de salubritate, pe motiv ca nu produc gunoi. Pentru majoritatea dintre ei colectarea selectiva a deseurilor este ‘doar o problema europeana’, pentru a carei implementare ar fi nevoie de un sistem de recompensare.
Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a lansat ieri campania „Fiecare deseu la locul sau”, care se desfasoara la nivel national in perioada 27 septembrie-15 noiembrie.
„Potrivit concluziilor unui studiu realizat de IMAS, gestionarea selectiva a deseurilor este o problema necunoscuta pentru majoritatea romanilor. Cercetarea arata, totodata, ca deseurile nu reprezinta una din problemele arzatoare de mediu de pe agenda publicului”, a spus ministrul mediului si dezvoltarii durabile, Attila Korodi.
Campania are ca scop informarea publicului larg despre modul cum se face colectarea selectiva a deseurilor. Sub incidenta acestei campanii intra: ambalaje, uleiuri uzate, baterii de masina, anvelope, baterii portabile, deseuri voluminoase sau periculoase, precum si deseurile provenite din demolari sau constructii.
Romanii nu asociaza binele personal cu mediul in care traiesc
Rezultatele studiului l-au speriat pe ministru: romanii nu s-au dezobisnuit sa-si arunce gunoiul direct de la fereastra, o parte refuza sa incheie contracte de salubritate pe motiv ca nu produc gunoi, iar firmele uita cateodata sa colecteze la timp deseurile de pe unele strazi. In plus, lipsesc informatiile despre firme care colecteaza mobilier, moloz sau materiale de constructii.
Studiul mai arata ca fenomenul colectarii selective este cunoscut, in mare, doar de romanii care au mai calatorit prin strainatate si de cei care isi amintesc de centrele de colectare existente inainte de Revolutie. Conform ministrului, foarte putini dintre cei intervievati s-au aratat dispusi sa sorteze, considerand ca, pentru a face asta, ar trebui sa fie recompensati sau motivati cu sanctiuni.
Dincolo de motivatia baneasca, cercetarea arata ca femeile par mai motivate pentru a colecta selectiv deseurile, din dorinta de a mentine curatenia si aspectul placut al lucrurilor. Pe de alta parte, barbatii par a fi motivati la o scara mai mare de efectele negative ale deseurilor pentru mediu. Tinerii cauta si sunt atenti la stimulare economica, in timp ce persoanele in varsta vad gestionarea selectiva a deseurilor drept o obligatie, a precizat Korodi.
Subiectul campaniei difera in functie de oras
Astfel, la Zalau si Targu Jiu vor fi colectate cu prioritate deseurile periculoase, la Vaslui deseurile voluminoase, la Tulcea ambalajele de carton si la Arad bateriile portabile. De asemenea, la Slatina se va insista pe colectarea bateriilor de masini, uleiurile si anvelopele uzate, iar la Brasov pe colectarea deseurilor din constructii.
Campania este finantata prin fonduri PHARE, in valoare de 500.000 de euro, fiecare localitate urmand sa beneficieze de cate o finantare de 10.000 de euro. Ea cuprinde un spot TV si unul radio, precum si evenimente de informare adresate tinerilor.
Ministrul Mediului a mai pus la dispozitia cetatenilor si un numar de telefon unde poate suna oricine vrea sa afle mai multe despre cum poate arunca gunoiul in mod corect: 4078090.
[EurActiv.ro]