Suedia doreste electrificarea totala a sistemului de transport auto national

    Suedia doreste electrificarea totala a sistemului de transport auto national
    Suedia doreste electrificarea totala a sistemului de transport auto national

    Drumurile Suediei vor fi, peste zece ani, in totalitate electrificate. Pina in 2030 Suedia trebuie sa devina total independenta fata de petrol si gaz.

    S-a calculat ca 40% din produsele petroliere cumparate de Suedia sint utilizate de automobile. Daca acestea din urma ar fi trecute de pe benzina si motorina pe electricitate, directiva parlamentului va fi ca si indeplinita. “Chiar daca dezvoltarea in domeniul acumulatorilor se desfasoara in ritm rapid, in perspectiva apropiata cu ajutorul acestora vor putea circula doar autoturismele de capacitate mica. Pentru camioane o asemenea solutie este imposibila: bateriile vor fi mult prea grele. Transportul de mare tonaj va putea fi transferat pe sarcina electrica doar daca electricitatea va fi vinduta direct pe sosea”, explica Anders Berndtsson.

    Guvernul suedez a alocat deja Trafikverket circa 100 de milioane de coroane (circa 14 milioane de euro) pentru alegerea uneia dintre cele trei alternative posibile: instalarea pe sosele a unor sine sub tensiune, constructia sub stratul de asfalt a unor cabluri electrice pentru ca masinile sa poata circula cu ajutorul cimpului electromagnetic sau dotarea drumurilor cu cabluri electrice suspendate.

    La proiect participa doua companii suedeze producatoare de camioane – Volvo si Scania -, ale caror departamente de cercetare privesc cu optimism la viitoarea “revolutie electrica”.

    In opinia cunoscutului inventator suedez Gunnar Asplund, care participa la concursul pentru cea mai buna decizie in ceea ce priveste trecerea transportului auto de mare tonaj pe alimentare electrica, cele mai de perspectiva sint sinele: “Cablurile de tramvai” sint greu de adaptat la automobile, iar cablurile incastrate in asfalt care sa creeze un cimp magnetic sint prea scumpe, in timp ce sinele – sint exact ce trebuie. Testele au aratat ca acestea functioneaza pe orice vreme: si iarna, si vara. Senzorii masinii vor “simti” existenta curentului in sine si atunci va avea loc o trecere automata a camioanelor si autoturismelor la retea”.

    Potrivit Trafikverket, la sfirsitul anului viitor va fi construita o linie de teste prelungita, de mai multi kilometri, iar modernizarea de anvergura a retelei suedeze de drumuri va incepe peste cinci ani.

    Dupa cum anunta publicatia stiintifica Ny Teknik, electrificarea soselelor suedeze va deveni o alternativa mai ieftina comparativ cu dezvoltarea cailor feroviare ale tarii. Potrivit calculelor facute, electrificarea in ambele directii a drumurilor deja existente va costa bugetul tarii cu 10-15% mai putin decit constructia de noi drumuri auto sau feroviare pe aceleasi portiuni.

    Electricitatea in Suedia este una dintre cele mai ieftine in Europa. La aceasta contribuie vasta retea de centrale hidroelectrice, precum si majorarea capacitatii centralelor nucleare din aceasta tara. Suedia a refuzat sa se ralieze, in anii 1980, planurilor pentru sistarea energeticii nucleare, astfel ca, in pofida faptului ca noi centrale nucleare nu se construiesc in aceasta tara, cele vechi sint supuse unei modernizari capitale.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *