In perioada 16-25 ianuarie a avut loc la Berlin „Saptamana Verde”, targ international de produse ecologice, naturale sau traditionale. Romania este prezenta si in acest an, avand o pozitionare mult mai buna, alaturi de Italia si Elvetia.
Alaturi de delegatia Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, care a fost conducatoarea grupului de participanti din Romania, la targ au expus 11 firme din Romania. Astfel, vizitatorii au putut degusta produse ecologice autohtone de la miere la branzeturi si magiun de Topoloveni.
Pentru a-i convinge pe straini de calitatea produselor romanesti, majoritatea organizeaza degustari. La standul cu magiun este inghesuiala mare, aproape 600 de vizitatori ii trec zilnic pragul pentru a se mai bucura de gustul magiunului fara coloranti, conservanti si zahar. Dintre acestia, doar un sfert cumpara magiunul, care aici se vinde la un pret rezonabil – 3 euro borcanul sau 5 euro/doua borcane. Pentru romani, acest pret este foarte avantajos, avand in vedere ca pe piata noastra aceleati produse sunt vandute la preturi prohibitive pentru omul de rand. Nu producatorul este de vina. Bibiana Stanciulov, reprezentantul firmei producatoare de magiun de Topoloveni, spune ca retelele de hipermarketuri nu primesc astfel de produse la raft, desi pretul ar fi undeva la 2 euro. Prefera sa recumpere produsul de la firmele frantuzesti, care il iau cu bani putini de la producatorii romani, il ambaleaza frumos si apoi il aduc in magazinele noastre cu aproape 6 euro borcanul. Ca sa nu dea faliment, producatorii romani accepta aceasta varianta.
ROMANII, APRECIATI
Gurmanzii in cautare de hrana naturala au trebuit sa scoata din buzunar 4,5 euro pentru patru sarmale cu mamaliga si smantana, la inceputul targului. Dupa cateva zile, sarmalele s-au ieftinit pana la 3 euro. La mare cautare sunt si mierea, ceaiurile si lactatele romanesti. Numai ca majoritatea degusta si pleaca, iar contractele pentru desfacere in marile lanturi de magazine se lasa asteptate. Desi Romania are un mare potential pentru agricultura ecologica, acesta nu este folosit cum trebuie, iar producatorii nu sunt dornici sa inceapa o astfel de afacere.
Piata de desfacere in tara este foarte mica, iar riscul de esec este mare.
Insa sunt si firme, ca de exemplu cele prezente la targul de la Berlin, care fac tot posibilul sa ramana pe piata. Oricum, asa cum spune si Diana Stanciulov, reprezentanta firmei producatoare de magiun la targul din capitala Germaniei, reactia strainilor fata de produsele romanesti s-a schimbat. Daca la targul din 2004 se cam fereau de standul nostru, de data aceasta sunt mult mai draguti si dornici sa incerce produse traditionale sau ecologice romanesti.
Sursa: Jurnalul National