Taxa pe claxon pentru camioane

In trei ani, ar putea fi sanctionate zgomotul si poluarea produse de masinile de marfa.

Transportatorii rutieri din cadrul Uniunii Europene ar putea plati, in circa trei ani, noi taxe pentru zgomot, aglomeratie produsa in trafic si poluare, potrivit unui pachet de masuri propus de Comisia Europeana, menit sa ecologizeze transporturile.

In Romania, mai bine de 80% din totalul transportului de marfa se realizeaza cu ajutorul camioanelor. Potrivit proiectului inaintat de CE, camioanele sunt responsabile pentru costuri de mediu anuale in valoare de aproximativ 90 de miliarde de euro, adica 90% din cheltuielile pe politici de mediu ale tuturor formelor de transport. Daca propunerea CE va fi aprobata de Parlamentul UE si de guvernele statelor membre, actul ar putea intra in vigoare din 2011.

Cine polueaza plateste

Introducerea taxelor pe zgomot, poluare sau blocaje in trafic vizeaza in special camioanele de peste 3,5 tone. Potrivit patronatelor din domeniul transportului rutier de marfa, in Romania exista peste 600.000 de astfel de vehicule. Veniturile suplimentare generate de plata noilor taxe vor fi folosite pentru finantarea investitiilor in tehnologii care sa reduca caracterul poluant al autovehiculelor de mare tonaj. Pachetul de masuri propus de CE prevede ca nivelul de taxare va fi determinat de gradul de poluare al camionului.

Reprezentantii transportatorilor romani considera ca propunerea CE va accentua povara economica care ii apasa pe operatorii rutieri de marfa si va determina majorarea costurilor de transport, cresteri care vor fi simtite de consumator in pretul final al produselor transportate. „Nivelul fiscalitatii care apasa transportatorii romani este si asa cel mai ridicat din UE. Noi incercam sa scoatem taxe si ei introduc altele noi. Transporturile au devenit vaca de muls a UE”, ne-a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT). In conditiile in care costurile de operare s-au marit de la inceputul acestui an cu circa 56% din cauza pretului petrolului, discutia privind introducerea unor noi taxe nu face decat sa bage in faliment operatorii, este de parere Hagiu.

TINTE

Proiectul UE

> Obiectiv: va contribui la reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de sera si la cresterea cu 20% a eficientei energetice, ambele pana in 2020.
> Avantaje: reducerea cu 6-8% pe an a emisiilor de CO2, de dioxizi de azot si de sulf produse de vehiculele grele de marfa.
> Masuri: statele membre vor fi incurajate sa se asigure ca pretul serviciilor de transport reflecta costurile pe care acestea le impun societatii; vor fi achizitionate mai multe camioane ecologice care sa ruleze pe drumurile principale.
> Aplicare: inainte de 2011, in cazul vehiculelor grele de marfa.

Sursa: Evenimentul Zilei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *