Tot mai multe state impun taxe pe poluare si ofera bonusuri pentru achizitia de masini electrice si hibride, in dorinta de a impinge cumparatorii catre masini cu emisii de noxe cat mai reduse. Oficialii ACEA considera insa ca este nevoie de un sistem unic de taxare la nivelul UE.
Raportul anual al Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, „ACEA Tax Guide”, arata ca in acest an numarul tarilor care impun taxe pe poluare a crescut la 19. Din nefericire, aceste taxe difera destul de mult de la un stat la altul, ceea ce incurajeaza situatii de genul celei din Romania, unde modul de calcul al taxei a fost modificat in fiecare an, din cauza neconcordantelor cu legislatia europeana.
„Sistemul de taxare bazat pe emisii de CO2 este o unealta importanta pentru a modela cererea clientilor in vederea achizitionarii de masini eficiente. Totusi, doar o schema armonizata de taxare la nivel european va da pietei semnalul clar pentru atingerea tintei de emisii. Sistemele de taxare fragmentate au un efect negativ asupra pietei interne a UE. ACEA, ca reprezentant al industriei auto europene, indeamna guvernele sa se implice mai mult in rezolvarea problemei armonizarii sistemelor de taxare”, considera Ivan Hodac, secretarul general al ACEA.
414 miliarde de euro anual, din taxe auto
Potrivit ACEA, guvernele europene au incasat in 2010 – in total, din TVA, taxe de inmatriculare, taxe pe detinere si pe utilizare – nu mai putin de 414,3 miliarde de euro. In acest context, Romania incaseaza una dintre cele mai mari TVA (24%), fiind depasita doar de Danemarca, Ungaria si Suedia (25%). La capitolul taxe de inmatriculare, Guvernul roman a impus un sistem de calcul care are la baza, conform ACEA, cilindreea, norma de depoluare si emisiile de CO2. Danemarca, in schimb, taxeaza cu 105% masinile cu un pret de pana la 10.600 de euro si cu 180% suma care, eventual, depaseste acest plafon. Taxa spaniola are la baza doar emisiile de CO2, la fel ca si in Franta. State precum Germania, Bulgaria, Cehia, Slovacia sau Marea Britanie nu aplica deloc taxe la inmatriculare.
De asemenea, in privinta impozitului anual pe detinere, Romania solicita o taxa bazata doar pe cilindree, in timp ce multe state, precum Germania, Finlanda, Grecia, Irlanda sau Portugalia au preferat sa calculeze sumele in functie de emisiile de CO2. Taxele pe utilizare sunt platite de toti europenii, acestea fiind incluse in pretul combustibilului. La acest capitol, Romania impune cele mai mici taxe (348 euro/1.000 litri de benzina si 293 de euro /tona de motorina).
Interesant este ca, in timp ce Romania taxeaza posesorii de masini prin toate mijloacele posibile, doua state europene, Cehia si Slovacia, nu impun nici taxe pe inmatriculare, nici pe detinere, rezumandu-se la taxa pe utilizare inclusa in pretul benzinei.