TVA devine arma in lupta cu poluarea

Fiscul descurajeaza achizitia si circulatia autovehiculelor europene. Mai multe tari europene se folosesc de TVA pentru a reduce poluarea produsa de masini. Restrictiile variaza de la interzicerea deducerii taxei la impunerea de plafoane de deducere, in functie de emisii.

Ce faci cand ai o firma si vrei sa scoti bani din casa sau din conturi? Unul dintre cele mai frecvente raspunsuri pe care ti l-ar da micii intreprinzatori este ca te uiti in torpedo dupa un bon de benzina. Daca nu-l ai, poti sa-ti intrebi prietenii.

In contabilitatea firmelor au intrat, pe langa benzina consumata la transportul marfurilor sau cea arsa de agentii de vanzari, si carburantii folositi de angajati de acasa pana la birou, pentru drumurile facute in interes personal de salariati sau familiile lor si chiar bonurile de benzina ale cunostintelor patronilor. Totul este posibil din cauza ca, in Romania, legea nu impune nicio restrictie: se poate deconta oricat.
Restrictii dupa combustibil in Franta

Alte tari au descurajat achizitia de masini si combustibili, cu scopul declarat de a reduce poluarea, impunand restrictii in ceea ce priveste dreptul de a deduce TVA. Doua exemple cu traditie sunt Anglia si Franta. Restrictiile variaza de la interzicerea totala a deducerilor pana la impunerea unor plafoane privind sumele maxime ce pot fi deduse. Un efect secundar al acestor reglementari: pe strazi sunt mai putine autovehicule apartinand firmelor si conduse de salariati in interes personal.

In Franta, nu sunt deductibile integral decat cheltuielile cu combustibili de tip GPL (gaz-petrol lichefiat si GNA – gaz natural pentru autovehicule), evident pentru ca sunt mai putin poluante. In cazul motorinei, deductibilitatea este limitata la 80% din TVA de pe chitanta. In cazul masinilor mici, nu este permisa deducerea TVA.
In schimb, daca o firma cumpara un microbuz cu cel putin noua locuri pentru a asigura transportul angajatilor, astfel incat acestia sa nu fie nevoiti sa vina la munca fiecare cu masina personala, statul relaxeaza regulile, permitand deducerea integrala a taxei.

In Anglia, in principiu, poate fi dedusa TVA pentru benzina „arsa” in interes de serviciu, nu si pentru cea utilizata in interes personal. Ar fi insa foarte greu de estimat care este consumul aferent orelor de munca si cat este cel realizat in interes privat. Asa ca exista norme de consum pentru fiecare masina. A fost introdusa si posibilitatea de a „cumpara” dreptul de a deduce integral TVA pentru combustibili, prin plata unei taxe lunare. Aceasta variaza, in functie de emisiile de dioxid de carbon, de la 730 de lire sterline pe an la 1705 lire sterline pe an.

Deducerea TVA pe benzina nu este posibila nici in Ungaria. In Polonia, sistemul este similar celui din Franta, interdictia vizeaza doar masinile mici, cu o capacitate de incarcare sub 3,5 tone. In Spania, doar jumatate din TVA trecuta pe bonurile de benzina poate fi dedusa, pornindu-se de la principiul ca o masina „pe firma” este utilizata jumatate in interes de serviciu, jumatate in interes personal.
Achizitii cu TVA nedeductibil

Pe langa regulile privind posibilitatea de a recupera TVA platita pentru combustibili, statele europene au impus restrictii si la nivelul recuperarii taxei platite la achizitia unui autovehicul. In cele mai multe cazuri, nu poate fi recuperata taxa platita la achizitia unui autoturism „pe firma” sau poate fi recuperata doar jumatate din aceasta suma. In Romania, deductibilitatea este integrala.
Tendinta

In anii urmatori, s-ar putea introduce o cota redusa a TVA pentru produsele ecologice, la nivel european. Propunerea a fost facuta deja de ministrii de finante ai Frantei si Angliei si ar putea intra in vigoare in 2010, potrivit publicatiei EuObserver. Ar fi incurajat astfel consumul de produse ecologice, dar si investitiile in domeniu.

Sursa: Capital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *