Cei trei inculpati in dosarul „Mihailesti”, tragedie in urma careia, in anul 2004, 18 persoane au decedat si altele 13 au fost ranite, au fost condamnati la patru ani de inchisoare pentru ucidere din culpa. Sentinta este irevocabila si cu executare, ea fiind pronuntata, ieri, de catre judecatorii Curtii de Apel Galati. Condamnarile sunt totusi blande in raport cu numarul victimelor de la Mihailesti. Inculpatii riscau 10 ani de inchisoare.
Judecatorii Curtii de Apel Galati i-au condamnat pe cei trei inculpati din dosarul „Mihailesti”, Ionel Neagoe, administrator al Ney Transport SRL, Mihai Guna, patron al Mihtrans SRL, si Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim Craiova la cate patru ani de inchisoare pentru ucidere din culpa. Autorii morali ai evenimentului de la Mihailesti au fost obligati sa achite in solidar cu partile responsabile civilmente daune materiale totale de 3,246 milioane lei noi si 430.000 de euro reprezentand despagubiri morale catre partile vatamate. Sentinta este irevocabila.
Cei trei au fost acuzati de ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa, distrugere din culpa si nerespectarea legii privind protectia muncii, pentru ca, in urma neglijentei de care au dat dovada, atat la incarcarea azotatului de amoniu, cat si la transportul acestuia nu au luat masuri de prevenire a unor evenimente nedorite.Magistratii galateni au decis sa caseze decizia Tribunalului Vrancea, prin care cei trei erau achitati si sa o mentina pe cea data, in prima instanta, de catre judecatorii focsaneni. Rudele celor decedati in explozia din luna mai 2004 s-au aratat multumite de hotararea judecatorilor, dupa ce au fost socate sa afle, la Tribunalul Vrancea, ca inculpatii au fost achitati. Sentinta data de magistratii galateni este totusi blanda, in raport cu numarul victimelor produse din neglijenta celor trei inculpati. Conform Codului Penal, art.178, faptele de care erau acuzati cei trei se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani. Daca prin fapta savarsita s-a cauzat moartea a doua sau mai multe persoane, la pedeapsa maxima se poate adauga un spor de trei ani. Asta ar fi insemnat 10 ani de inchisoare pentru fiecare dintre inculpati.
In decembrie 2006, Ionel Neagoe, Mihai Guna si Ion Gherghe au fost condamnati de Judecatoria Focsani, dupa ce dosarul a fost stramutat de la Buzau, la patru ani de inchisoare cu executare, fiecare, si la plata unor despagubiri. Inculpatii au facut apel, iar pe 5 octombrie 2007 magistratii Tribunalului Vrancea i-au achitat si au respins ca nefondate toate cererile de despagubiri formulate de partile vatamate, ridicand si sechestrele asiguratorii asupra bunurilor acestora. Hotararea a fost atacata cu recurs de procurori, iar dosarul exploziei de la Mihailesti a ajuns spre judecare la Curtea de Apel Galati.
Deflagratia a ucis 18 persoane
In dimineata zilei de 24 mai 2004, un autotren care transporta aproximativ 20 de tone de azotat de amoniu vrac, dar si in saci, a explodat in apropierea localitatii buzoiene Mihailesti dupa ce s-a rasturnat in sant, iar incarcatura a luat foc. In urma deflagratiei si-au pierdut viata 18 persoane, iar alte 13 au fost ranite. Printre cei 18 morti s-au numarat mai multi pompieri si localnici din Mihailesti, dar si reporterul Elena Popescu si cameramanul Ionut Barbu, jurnalisti la postul de televiziune Antena 1. Procurorii care au efectuat ancheta au stabilit ca au fost inregistrate distrugeri de peste 2,6 miliarde lei. Familia cameramanului Ionut Barbu, care si-a pierdut viata in deflagratie, a solicitat sa primeasca daune morale in valoare de 100 mii euro si 55 mii lei noi drept despagubiri materiale. In apel, judecat la Tribunalul Vrancea, familia Barbu si-a majorat pretentiile. Familia jurnalistei Elena Popescu trebuia sa primeasca despagubiri materiale in valoare de 10 mii lei noi si despagubiri morale in valoare de 60 mii euro.
Transporturile periculoase, supravegheate
Dupa tragedia de la Mihailesti, Inspectoratele pentru Situatii de Urgenta au ajuns sa-si ia masuri de protectie la fiecare incident in care au fost implicate autotransportoare cu substante periculoase. Transportul de substante periculoase pe timp de noapte a fost strict reglementat, fiind monitorizata orice activitate comerciala de acest gen. Cu toate acestea, nu putine au fost cazurile in care politistii au descoperit numeroase nereguli privind transporturile de marfuri periculoase.
Sursa: Gardianul