Cat de eco sunt produsele din hipermarketurile din Romania. Ghid la raft

Cat de eco sunt produsele din hipermarketurile din Romania. Ghid la raft

Nicio companie din TOP 10 retaileri prezenti in tara nu vinde fructe sau legume romanesti, care provin din agricultura ecologica, este rezultatul unui raport facut public de catre WWF- Romania.

Organizatia a lansat primul studiu privind performanta de mediu pe piata de retail din Romania, analizand pe hartie si practic, la raft, cat de sanatoase sunt produsele pe care le mancam ori le consumam, daca provin sau nu din agricultura ecologica, si de ce sunt preferate produsele de import in detrimentul celor care cresc in batatura producatorilor romani.

 

Mai mult, cele 10 companii de retail, care au fost alese potrivit cifrei de afaceri la nivelul anului 2010 si au devenit mecca consumatorilor romani din intreaga tara s-au dovedit a fi, in urma raportului WWF Romania, netransparente si nepreocupate de mediu. Mai mult, credibilitatea raspunsurilor oferite de Mega Image, Billa, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Cora, Real, Profi si Penny Market difera de realitatea de pe rafturi.

Cat de eco sunt produsele din hipermarketurile din Romania. Ghid la raft

Ce optiuni verzi au la raft romanii

„Nici 30% dintre legumele si fructele din cele mai mari magazine din Romania nu provin din tara, la lactate abia ajungem la 50%, iar trendul nu este unul favorabil producatorilor romani”, spune Magor Csibi, director WWF- Romania. Iar declaratia este sustinuta de cifre.

Potrivit studiului, procentul de legume si fructe de sezon cu provenienta romaneasca atinge 26.85%. Mai mult, niciun hypermarket din cele sus enumerate nu vinde legume sau fructe romanesti care sa provina din agricultura ecologica.

 

Spre deosebire de acestea, procentul de lapte de provenienta romaneasca vandut in magazine este mai mare (68%), dar cu toate acestea romanii gasesc doar un singur brand de lapte certificat ecologic pe rafturile a 7 retaileri din 10. Mai bine stau la oua vanzatorii. In supermarketurile si hypermarketurile incluse in studiu, ouale provin in proportie de peste 99% din Romania , iar 7 dintre cei 10 retaileri comercializeaza oua romanesti certificate ecologic.

Doar trei (Auchan, Mega Image, Real) dintre cei 10 retaileri comercializeaza peste inghetat sau conserve de peste certificat MSC si doar doi retaileri din 10 au pe rafturi detergenti de rufe certificati ecologic (Auchan, Cora).

Nici produsele din hartie reciclata (hartie igienica si servetele nazele) certificata FSC nu exista pe rafturile retailerilor, cu exceptia Mega Image care are un brand propriu de servetele nazale din hartie certificata FSC.

Potrivit studiul Retailer Scorecard, niciun retailer din cei 10 nu a reusit sa atinga 50% din scorul maxim. Procentul cel mai mare din scorul total a fost obtinut de Mega Image (42.92%), urmat de Billa (39,11%) si de Lidl (33,63%), in timp ce Real (13,89%), Profi (10,54%) si Penny Market (8,57%) au inregistrat cel mai mic scor.

 

Cat de eco sunt detergentii

Studiul WWF Romania arata si ca in cercetarea din magazine si datele oferite de retailerii care au raspuns la chestionar, au aparut cateva neconcordante – mari – care pun sub semnul intrebarii credibilitatea acestora.

Astfel, Lidl a afirmat ca toti detergentii de rufe sunt certificati ecologic , in timp ce cercetarea derulata de WWF in magazinele Lidl arata ca nu exista niciun detergent certificat ecologic.

Kaufland a afirmat in chestionar ca 35 de produse de hartie de unica folosinta sunt certificate FSC, dar in magazinele Kaufland nu exista niciun produs din categoria hartie igienica sau servetele nazale cu certificare FSC.

Lidl, Kaufland si Billa au afirmat ca folosesc hartie reciclata sau FSC pentru cataloagele lor promotionale, insa verificarea facuta de WWF nu confirma acest lucru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *