Reducerea dependentei transportului de petrol, fara a compromite mobilitatea

Producatori din industria auto, politicieni si lideri de opinie s-au adunat, in Brazilia, la un forum dedicat mobilitatii. Vehiculele alimentate cu electricitate reprezinta alternativa propusa pentru un transport urban mai eficient si mai ecologic.transport electric

De la o bicicleta electrica fabricata de o micuta companie braziliana, la o tricicleta inventata de un brazilian, dar produsa in SUA, pana la prima masina 100% electrica a constructorului german Audi, participantii la Michelin Challenge Bibendum de la Rio de Janeiro au venit cu solutii pentru transportul viitorului. Forumul a inceput luni si se va incheia astazi.

Electra Bike, inventia unei companii braziliene, are un motor electric montat pe roata din fata, care se alimenteaza de la o baterie atasata de cadru. Cantareste 30 de kilograme, dintre care zece are doar bateria.

Vehiculul cu doua roti poate merge pana la 50 de kilometri fara sa aiba nevoie de reincarcare si atinge o viteza maxima de 25 de kilometri/ora. Inventia ii apartine unui angajat al Electra, companie ce a inceput sa produca modelul in 2009.

Electra Bike se comercializeaza momentan doar in Brazilia si costa 1.800 de reali brazilieni (aproximativ 800 de euro), iar pentru cei care vor sa-si monteze mecanismul pe propria bicicleta, pretul este de 1.300 de reali (580 de euro).

O prezenta „electrica”

Tot un brazilian a inventat si Trikke, un fel de tricicleta pe care se sta in picioare si care se controleaza cu ajutorul ghidonului si prin miscari ale corpului. Vehiculul este produs de o companie din SUA, iar varianta prezentata este un hibrid cu motor electric.

Bateria este disponibila in variantele de 36 de volti si de 48 de volti. Iar vehiculul poate atinge pana la 40 de kilometri/ora. Are nevoie insa de 3 – 5 ore pentru a se incarca complet. Pretul pentru un astfel de vehicul porneste de la aproximativ 2.000 de dolari (1.627 de euro).

Cea mai spectaculoasa prezenta „electrica” este insa e-tron, primul vehicul pe patru roti 100% electric fabricat de Audi, un concept care va intra in productie in 2012. Masina cu doua locuri este propulsata de patru motoare electrice alimentate de baterii litiu-ion si atinge o viteza maxima de 200 de kilometri/ora.

Prototipul, care nu are inca un pret, se adreseaza iubitorilor de masini sport carora le pasa de mediu si care sunt dispusi sa plateasca chiar si dublu fata de modelul de baza, Audi R8, care costa in jur de 100.000 de euro.

Masinile in priza, inca mai sunt un moft

Totusi, pana in 2020, vehiculele electrice nu vor reprezenta mai mult de 5% din totalul celor folosite in lume, potrivit previziunilor. Timpul inca prea lung de incarcare a bateriilor le face eficiente doar in mediul urban.

„Daca bagi in priza o masina electrica timp de un minut, poti merge un kilometru. Daca alimentezi masina un minut la benzinarie, ai aproximativ 50 de litri in rezervor si poti merge 700 de kilometri”, explica Udo Rueghlimer, de la departamentul de dezvoltare tehnica al Audi.

In acest context, Michel Rollier, Managing General Partener al Michelin, prevede o viata lunga pentru motoarele cu combustie interna si spune ca trebuie sa ne intrebam si cum este produsa electricitatea. Daca tot pe baza de carbune sau petrol, atunci nu facem altceva decat sa mutam poluarea dintr-o parte in alta.

Solutia braziliana

Brazilia este lider mondial in productia de etanol din trestie-de-zahar, combustibil care emite 59g de CO2 pe kilometru, adica cu 72,3% mai putin decat combustibilii fosili.

Din 1975, Brazilia a introdus un program national pentru a inlocui progresiv benzina cu etanolul pur sau cu un amestec de etanol si benzina. Tehnologia, denumita Flex-Fuel, este folosita pentru aproximativ 90% din masinile vandute in Brazilia in 2009.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here