Modificari propuse la Codul silvic, contestate de organizatiile de mediu. Acestea reclama prevederi ce ar legaliza defrisarea padurilor

0
70
Modificari propuse la Codul silvic, contestate de organizatiile de mediu. Acestea reclama prevederi ce ar legaliza defrisarea padurilor

Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, initiat pentru asigurarea conservarii si gestionarea durabila a padurilor si a vegetatiei forestiere a generat reactii din partea a doua organizatii independente de mediu. Potrivit acestora, prin modificarile propuse s-ar legaliza defrisarea padurilor. Concret, prin schimbarea Codului Silvic, anumite terenuri forestiere vor putea fi trecute in regim intravilan si astfel devin suprafete construibile, iar deciziile privind acest aspect revin Ocoalelor Silvice si autoritatilor de mediu.

Actul legislativ a fost adoptat de Senat, in 20 octombrie 2011, iar Comisia pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic si Comisia pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice au propus plenului Camerei Deputatilor, spre dezbatere si adoptare, Raportul de adoptare al acestuia, la 1 noiembrie.

Doua organizatii independente de mediu – WWF Romania (World Wide Fund for Nature) si Coalitia pentru Mediu din Romania – solicita oprirea acestui proiect, pe motiv ca ar crea cadru legal pentru degradarea padurilor, din considerente strict economice si ignorand principiile unei gospodariri durabile. Mai mult, reprezentantii acestora sustin ca Parlamentul a ingreunat sau chiar a blocat accesul la anumite informatii, in acest context.

Va prezentam in continuare amendamentele formulate de Comisia pentru agricultura si Comisia pentru administratie publica din Camera Deputatilor, care sunt contestate de organizatiile de mediu:

„Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins: Punctul (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), posibilitatea anuala de produse principale poate fi depasita in situatiile impuse de evolutia starii de regenerare, la propunerea ocolului silvic si cu avizul structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, precum si in situatiile impuse de recoltarea obligatorie a volumului de lemn rezultat din produse accidentale I. In situatia in care volumul arboretelor puternic afectati de calamitati naturale este mai mare decat posibilitatea anuala, aceasta poate fi depasita cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.

Volumul prevazut la alin. (10), care depaseste posibilitatea anuala, se precompteaza in anii urmatori de aplicare a amenajamentului silvic.”

„Art. 20 Amenajamentele silvice si modificarile aduse acestora nu se supun procedurii de evaluare de mediu/evaluarii impactului asupra mediului/evaluarii adecvate/autorizarii de mediu si nici avizarii administratorului sau custodelui ariilor naturale protejate sau siturilor comunitare.”
„La articolul 7, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins: Este interzisa includerea fondului forestier in intravilan, cu exceptia fondului forestier proprietate privata a persoanelor fizice, precum si a celui proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale, care in baza planurilor urbanistice, sunt transformate in paduri – parcuri.”

Cele doua organizatii motiveaza ca:

“Noul Cod Silvic incalca flagrant principiile unei gospodariri durabile a padurilor pe care tara noastra si le-a insusit pana acum. Se va fi permite, astfel, exploatarea posibilitatii de produse lemnoase aferenta celor 10 ani de aplicare a prevederilor amenajamentului in 8, 4 sau chiar intr-un singur an (singurul factor limitativ fiind practic posibilitatea absorbtiei pe piata a masei lemnoase). Prin aceasta se va da unda verde pentru epuizarea padurilor Romaniei pentru a raspunde cererii tot mai mari de masa lemnoasa.

In absenta unor norme silvice care sa reglementeze masurile de conservare in arii protejate, modificarile propuse de comisie pot conduce la inadvertente majore intre obiectivele pentru care au fost desemnate ariile protejate si amenajamentele silvice.

In varianta includerii padurilor in intravilan, problema scoaterilor din fond forestier devine incontrolabila. Astfel se aduc prejudicii grave principiilor care stau la baza gestionarii durabile a padurilor, precum asigurarea integritatii fondului forestier si a permanentei padurii (Art. 5, lit. b).”

Acestea mai precizeaza ca, odata incluse in intravilan, padurile se vor supune Legii nr.24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, astfel incat pana la 10% din aceste suprafete vor putea fi afectate de constructii, pentru realizarea obiectivelor pentru activitati socioculturale.

O campanie pentru oprirea proiectului de modificare a Codului silvic se desfasoara si pe retelele de socializare.

Comisia de agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii din Camera Deputatilor, initiatoarea amendamentelor este formata din 24 de membri (inclusiv presedinte, vicepresedinti si secretari), printre care se regaseste si deputatul de Alba, Corneliu Olar.

Puteti consulta aici proiectul de modificare a Codului Silvic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here