Alinierea legislatiei autohtone din domeniul transporturilor navale la Directivele si Regulamentele Europene care va intra in vigoare in mai putin de o luna in ceea ce priveste contraventiile din acest domeniu a inasprit sau chiar a introdus sanctiuni noi pentru navele de orice nationalitate care se afla in apele teritoriale ale Romaniei, a aratat Valentin Serbanescu, directorul general al Autoritatii Navale Romane.

In plus, unele dintre tarifele percepute de ANR pentru serviciile prestate catre nave, respectiv catre proprietarii acestora s-au majorat, in timp ce altele s-au diminuat, a declarat pentru „Replica” seful Autoritatii Navale Romane.
Exemple concludente in ceea ce priveste modificarile tarifelor ANR sunt cele percepute pentru navele mai mari de 15 tone registru brut. Pentru acestea, proprietarii trebuie sa achite Autoritatii Navale suma de 400 de euro pe nava pentru emiterea autorizatiei de constructie, in timp ce pentru navele mai mici de 15 tone registru brut si pentru cele de agrement cu lungimea mai mare de 7 metri trebuie platit un tarif rezonabil de numai 100 euro pe nava, in vederea obtinerii autorizatiei de constructie si a inregistrarii ambarcatiunii respective in documentele de evidenta ale ANR, a specificat Serbanescu. In schimb, s-au redus semnificativ tarifele pentru radierea navelor si ambarcatiunilor de agrement. Astfel, pentru radierea unei nave maritime cu tonajul mai mare de 15 tone registru brut se percepe suma de 50 de euro, indiferent ca este vorba despre „mastodonti” de zeci de mii de tone, in timp ce pentru a scoate din evidenta nave maritime sub 15 tone registru brut se plateste numai 20 de euro. Pentru navele de agrement, taxa de radiere este una simbolica de numai 5 euro pe nava. Aceasta masura a fost luata pentru ca proprietarii navelor de agrement scoase de multa vreme din uz sau care nu mai exista nici macar fizic sa fie incurajati sa se prezinte la oficiile ANR pentru a le declara radierea, a aratat Serbanescu. De asemenea, tarifele ANR-ului au fost majorate considerabil in ceea ce priveste reinspectiile PSC (controlul navelor sub pavilion strain). Astfel, pentru o reinspectie a unei nave straine gasita cu deficiente majore in ceea ce priveste respectarea normelor obligatorii privind siguranta si securitatea navigatiei se va achita suma de 400 de euro (in porturile bulgaresti aceeasi taxa este de 800 euro), iar pentru a doua si a treia reinspectie sumele cresc substantial, la 600 euro si respectiv 800 de euro. Totodata, a mai fost instituita si o taxa de monitorizare a traficului dunarean prin sistemul VTMIS care se percepe navelor straine aflate in tranzit ce nu ating nici un port romanesc. In aceste cazuri taxa este de 0,02 euro/KW pentru remorcherele si impingatoarele care circula singure si de 0,05 euro/KW pentru navele autopropulsate. Aceste taxe au fost impuse de cheltuielile ocazionate de implementarea sistemului VTMIS, respectiv plata salariilor a 40-45 de persoane incadrate pentru a deservi acest utramodern sistem ce conduce la sporirea sigurantei navigatiei dunarene, a explicat Valentin Serbanescu. Oricum, cheltuielile ANR nu pot fi acoperite integral prin majorarea sau instituirea acestor taxe, mai ales prin deprecierea puternica a monedei europene in raport cu leul romanesc, a adaugat directorul general al ANR.
Sanctiuni severe pentru ambarcatiunile folosite in scop comercial

O alta noutate este apropiata intrare in vigoare, incepand cu data de 15 septembrie a.c., a noilor modificari legislative cu privire la contraventiile din domeniul transporturilor navale, modificari survenite pe fondul alinierii legislatiei romanesti din acest domeniu la Directivele si Regulamentele UE. In acest sens, demn de mentionat este faptul ca s-au inasprit foarte mult amenzile pentru aruncarea gunoiului de la nave, o singura sticla de plastic aruncata in afara bordului putand atrage dupa sine o amenda cuprinsa intre 8.000 si 20.000 de lei noi. Aceeasi sanctiune se poate aplica si pentru aruncarea peste bord a apelor uzate de la nave, in timp ce o poluare a mediului marin conduce la amenzi de pana la 50.000 RON. De asemenea, proprietarii de ambarcatiuni de agrement care le utilizeaza in scop comercial (transport de persone, plimbari pe apa ale turistilor etc.) fara aprobare eliberata in acest sens, sunt pasibili de amenzi cuprinse intre 5.000 si 10.000 RON. Totodata, s-au marit foarte mult si sanctiunile contraventionale pentru abateri de la normele privind siguranta navigatiei, amenzile pentru aceste cazuri fiind cuprinse intre 10.000 si 20.000 de lei noi, a adaugat Serbanescu. (Catalin Constantinescu)

Sursa: Replica Online

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here