Automobilul cu propulsie electrica este departe de a fi un succes de piata, asa cum vor producatorii auto si asociatiile ecologiste sa ne arate.
O astfel de masina are pretul de achizitie foarte mare, in comparatie cu masina conventionala, iar autonomia nu-ti permite sa te plimbi mai mult de 100 de kilometri cu o incarcare completa.
Nici costurile de exploatare nu sunt chiar pentru oricine, pentru ca numai un simplu incarcator ajunge sa coste intre 500 si 7.000 de euro.
Conform unor studii efectuate in SUA, un posesor de autovehicul cu propulsie exclusiv electrica, precum Chevrolet Volt sau Nissan Leaf, poate economisi intr-un an, aproape 1.200 de dolari.
Avand in vedere ca la americani un galon de benzina (3,7 litri) costa 3,5 dolari, un sofer de masina electrica poate economisi intre 750 si 1.200 de dolari pe an, in loc sa cumpere carburant pentru un model care cosuma 3,7 litri de benzina in 43 de kilometri.
In Europa, motorina este greu de detronat
Revenind in Europa, unde motorina este „regina” benzinariilor, automobilul electric este practic un fel de exponat pe care constructorii auto il tot plimba, de la un salon auto, la altul.
Ca sa parafrazez o veche vorba de „duh” romaneasca, „mai e mult pana departe”! Cam asta au constatat producatorii auto si autoritatile europene, in ceea ce priveste succesul automobilelor electrice. Chiar daca expunerea in media a fost foarte mare, masinile cu propulsie neconventionala inca nu-si gasesc asa de multi adepti.
Conform unui studiu JATO Dynamics, in Europa au fost inmatriculate in primele sase luni ale anului trecut 5.222 de automobile electrice. Cele mai multe au fost inregistrate in Germania. Nemtii au cumparat 1.020 de automobile electrice (aproape 20% din totalul european), in ciuda faptului ca statul german subventioneaza cu doar 380 euro achizitia unui automobil cu zero emisii poluante.
Studiul JATO subliniaza ca automobilele electrice nu se vand din cauza acestor stimulente. Rezultatele din Europa demonstraza ca sistemul nu functioneaza la acest tip de automobile.
Subventie de 20.000 de euro
Danemarca este statul european cu cea mai mare suma oferita ca stimulent de catre stat. In anumite conditii, statul danez suporta pana la 20.558 euro pentru fiecare vehicul electric cumparat. Chiar si asa, in Danemarca au fost inregistrate doar 283 de automobile electrice in primele sase luni ale anului 2011 (0,32% din totalul de automobile inmatriculate in Danemarca).
Spania si Marea Britanie au stimulente aproape identice: 6.500, respectiv 6.400 de euro. In aceste conditii, pe piata britanica au fost inmatriculate de cinci ori mai multe automobile electrice: 599 unitati in Marea Britanie, fata de 122 unitati inmatriculate in Spania in aceeasi perioada. Suedia a raportat 111 unitati inmatriculate, aproape la fel ca Spania, dar stimulentul oferit de guvernul suedez este de doar 470 euro.
Pe langa preturile piperate, autonomia bateriilor constituie un aspect problematic, potrivit studiilor de specialitate si pune in evidenta un paradox: desi 82% din europeni calatoresc mai putin de 100 de km pe zi, 55% dintre acestia nu doresc sa cumpere o masina electrica, a carei autonomie este mai mica de 250 de km.
Romania este departe de Europa
Romania este departe de piata auto europeana, din toate punctele de vedere. In tara unde se inmatriculeaza 4-5.000 de automobile noi pe luna, vanzarile de masini cu propulsie electrica reprezinta o gluma.
Anul trecut in Romania au fost inmatriculate doar cinci autovehicule electrice, din care trei Mitsubishi, un Citroen si un Piaggio. In afara celor zece autoturisme electrice mai sunt inmatriculate o autoutilitara, trei motocicluri si doua motocvadricicluri. Incercarile de a comercializa masini electrice in Romania dateaza din anul 2003, cand s-a dorit (fara succes) introducerea pe piata a modelului indian Reva.
Oferta este una diversificata, bani sa ai! Mitsubishi i-Miev (30.000 de euro fara TVA), Citroen C – Zero (36.700 euro cu TVA), Microcar Electric (22.000 euro), Renault Fluence ZE si Kangoo Express ZE (26.000 euro, respectiv 25.000 euro) si chiar modelul american Tesla Roadster (109.000 euro, fara TVA).
Prima statie de incarcare a masinilor electrice din Romania a fost amplasata in spatele Pietei Unirii din Capitala, langa sediul Transelectrica.
Prima statie de incarcare din Romania
Statia electrica, un produs 100% romanesc, va putea incarca patru masini, insa in prezent sunt functionale doar doua puncte de alimentare normala (sase-opt ore), cu intensitatea curentului de 16 A si cu tensiunea 230 V.
Plata energiei consumate pentru incarcare se poate face prin intermediul unui card personalizat pentru utilizatorul automobilului electric, iar in scurt timp cu ajutorul contoarelor se va putea face si prin plata cu card, abonament, factura la sfarsitul lunii sau prin cartela pre-pay.
Incarcarea unei masini electrice poate fi facuta la orice priza, dar costurile unui incarcator sunt cuprinse intre 500 euro si 7.000 de euro, in functie de durata necesara incarcarii bateriilor automobilului.
Este clar ca piata automobilelor electrice este in crestere si ca suntem in prima faza a dezvoltarii acestei piete.
Pretul automobilelor electrice este insa mare si majoritatea publicului potential nu are inca acces la acest tip de automobil. In plus, cifrele pot fi influentate de tranzactii facute intre companii si insititutii care cumpara acest tip de automobile pentru a creste notorietatea masinii electrice.