Smart, Mini Cooper, Toyota Prius si Honda Civic Hybrid sunt campioanele curentului ecologic care va asteapta in showroomuri.
Daca problema mediului va preocupa mai mult decat imaginea personala, puteti renunta la SUV-uri, limuzine sau masini sport in favoarea unor autoturisme care nu arunca in atomosfera o cantitate uriasa de dioxid de carbon.
Masinile spre care ar trebui sa va orientati nu sunt nici ele de lepadat. Cei care le conduc deja v-ar putea sopti, fara indoiala, ca o astfel de alegere este nu doar de bun-simt, ci si de bun-gust.
Cel mai putin poluant model prezent pe piata romaneasca este Smart cdi. Varianta pe motorina (trei cilindri in line, 800 cmc) a micului automobil citadin cu doua locuri elimina 88 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs. Aceasta este singura masina disponibila in showroomurile de la noi care coboara sub bariera de 100 g CO2/km. Nici versiunea pe benzina propulsata de un motor de un litru, cu trei cilindri, nu dezamageste: 112 g CO2/km.
Hibrizii, in top
In imediata apropiere si la egalitate se gasesc doua modele cum nu se poate mai diferite, Toyota Prius si Mini Cooper D, cu emisii de 104 g CO2/km.
Propunerea japoneza este, in fapt, masina care a declansat, la mijlocul deceniului trecut, trendul hibrid. Prius are doua motoare, unul pe benzina, altul electric, care ii ofera suficienta putere pentru a se descurca precum orice surata obisnuita in trafic. In acelasi timp, contributia agregatului electric, a carui baterie se incarca de la cel pe benzina, tine nivelul noxelor foarte jos.
Mini Cooper este una dintre cele mai sic masini prezente pe drumurile de la noi sau de aiurea. Versiunea echipata cu motor diesel este si surprinzator de ecologica.
Cel mai nou automobil prevazut cu tehnologie hibrida intrat pe piata romaneasca, Honda Civic Hybrid, urmeaza reteta Toyota, fara a fi la fel de eficient: 109 g CO2/km. Diferenta nu este insa semnificativa, iar Honda se revanseaza prin forme care permit sa fie privita.
Tot cu 109 g CO2/km se lauda o tripleta ai carei membri pot fi vazuti la tot pasul in trafic. Citro”n C1, Toyota Aygo si Peugeot 107 au aparut in urma cu doi ani din necesitatea firmelor producatoare de a-si completa portofoliul cu un nou model de oras, dupa ce mai vechile lor produse (C3, Yaris, 206/207) au devenit din ce in ce mai mari. Toate cele trei masinute se fabrica sub acelasi acoperis (o uzina Toyota), impart platforma tehnica
si sunt motorizate de aceleasi unitati – un 1.0 pe benzina de provenienta japoneza si un 1.4 HDi realizat de francezi.
Kia Picanto 1.1 CRDi, model 2007, este o alta varianta „verde”. Oricat ar parea de surprinzator, cel mai mic automobil al firmei coreene poate fi considerat unul dintre campionii luptei impotriva poluarii, date fiind cele numai 112 g CO2/km.