Cercetatorii de la Centrul National de Hidrogen si Pile de Combustibil au in stadiu avansat de lucru un concept auto hibrid electric-hidrogen. Automobilul cu patru locuri va avea capacitate suficienta pentru a parcurge drumul de la Ramnicu Valcea pana la Bucuresti si retur.
Centrul National de Hidrogen si Pile de Combustibil de la Ramnicu Valcea a fost inaugurat in 2010 si functioneaza in cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice (ICSI). Experimentele realizate de cercetatorii de la ICSI pentru folosirea hidrogenului si pilelor de combustie ca mijloc de propulsie auto au avut ca rezultat crearea, intr-o prima etapa, a unui masini ecologice propulsate pe baza de hidrogen. In timp, cercetatorii valceni au crescut performantele masinii ajungandu-se la o viteza si o autonomie care depasesc caracteristicile unui automobil electric clasic. Astfel, cercetatorii pregatesc pentru luna octombrie un concept auto, un hibrid electric-hidrogen, gata sa circule pe drumurile nationale.
Un proiect de 12 milioane euro
In nici doi ani de zile, cercetarile au evoluat spectaculos la institutul din Ramnicu Valcea. In cadrul unui proiect de 12 milioane euro provenite in principal din fonduri structurale si care are termen sfarsitul anului, rezultatele cercetarii se vor concretiza in instalatii de criogenie de mare capacitate si performanta, dar si prin noul concept auto hibrid electric-hidrogen.
Unde ne situam insa in raport cu celelalte tari in ceea ce priveste cercetarea aplicata in privinta pilelor cu hidrogen? Directorul ICSI, Ioan Stefanescu, spune ca detinem un loc fruntas in Europa si am recuperat in doi ani ceea ce altii au realizat poate in doua decenii.
„Suntem la nivelul celorlalte institute care realizeaza cercetare avansata in domeniu. Despre Institutul National de Hidrogen putem spune ca nu prea avem concurenta in Europa. Doar in Turcia mai exista un institut similar, construit de americani. Institutul din Romania a fost inaugurat in 2010, cu o investitie a statului roman de 4 milioane euro. Avem laboratoare si standuri de incercari de exceptie. Am adus in Europa echipamente pentru crearea si testarea motoarelor cu hidrogen care nu exista in tari precum Germania sau Olanda. Avem echipamente din Statele Unite, se lucreaza cu ele doar in anumite conditii, pe baza unor intelegeri, pentru ca este vorba de tehnologie extrem de avansata”, a declarat Ioan Stefanescu.
Prototipul costa 200.000 de euro
Noul automobil cu hidrogen realizat la Ramnicu Valcea va avea patru locuri, va atinge viteza de 120 kilometri pe ora si va avea autonomie suficienta pentru a putea circula fara prea mai probleme pe sosele. Pentru realizarea acestui nou concept s-a pornit de la modelul de baza realizat tot de cercetatorii valceni. Automobilul initial era construit pe platforma unei mici masini de golf cu doua locuri. Micul automobil atingea viteze de 25 km/h, puterea de 3-5 KW si o autonomie de 150 de kilometri.
Noul automobil cu pile de hidrogen va avea o autonomie de cel putin 260 de kilometri si viteze superioare unui automobil electric clasic. Pentru a putea circula pe drumurile nationale, masina va fi omologata si inmatriculata.
Va fi un microbuz cu patru locuri, construit pe o platforma ce va fi reconfigurata de noi, a mentionat directorul Institutului National de Hidrogen, Mihai Varlam.
„Este vorba de un concept, nu avem in vedere acum eficientizarea economica. Costurile sunt foarte mari, dar rezultatele pe care le vom obtine sunt deosebite. Daca discutam doar de proiectul acestui automobil costurile insumate sunt de aproximativ 200.000 de euro”, a mai mentionat Mihai Varlam.
Automobilul de patru locuri va fi construit pe platforma unui autoturism produs de o companie specializata din Germania care fabrica doar prototipuri. Cercetatorii de la Ramnicu Valcea vor reconfigura platforma primita si vor monta pe ea dispozitive si alte echipamente specifice pentru ca masina sa poata circula alimentata cu pilele de hidrogen.
Viitorul automobilului cu hidrogen
Desi in lume exista deja cateva modele de automobile care circula folosind drept combustibil hidrogenul, pana cand vom vedea circuland pe sosele un numar mare de automobile de acest gen va mai trece ceva vreme. Directorul ICSI, Ioan Stefanescu, considera ca probabil in 2025 vom putea vedea pe drumuri mai multe astfel de automobile.
„Viitorul masinii cu hidrogen nu este unul imediat. E nevoie de o infrastructura bine pusa la punct si de anumite cercetari care sunt in curs. Va trebui analizat minutios si impactul pe care il are asupra mediului arderea hidrogenului. De asemenea, pilele de combustie inca au costuri mari. Va trebui analizat in ce masura multiplicarea va scadea si costurile. Mai este nevoie de dezvoltare. Sunt aspecte care mai trebuie rezolvate, analizate-legate de mediu, de functionarea si utilizarea acumulatorilor etc. Nu se discuta deocamdata doar despre eficientizare, despre bani. Importanta este asocierea cercetatorilor. Se lucreaza in echipe complexe cu fizicieni, softisti, matematicieni, chimisti”, a precizat Ioan Stefanescu.