Ceea ce doresc sa prezint este o idee de proiect, un model de initiativa americana care mi se pare demn de urmat pretutindeni.
Brent Schulkin, un lider cu experienta in domeniul antreprenorial din San Francisco, California, a pus bazele unei initiative civile foarte interesante la intersectia dintre domeniul economic si cel ecologic, sub forma unei organizatii non-profit pe care a numit-o Carrotmob. Iata filosofia de actiune: scopul unei companii este, desigur, obtinerea profitului, insa in mod traditional strategiile de firma tind sa faca abstractie de implicatiile morale si de investitiile costisitoare in practici business care sa protejeze mediul. Insa, afirma Brent Schulkin, daca clientii – din ce in ce ecologisti si mai interesati de produse de calitate – sunt cei care devin sursa profitului, atunci poate ca firmele vor adopta mai usor schimbarile favorabile mediului.
Ce inseamna asta mai concret? Consumatorii initiati, organizati in retele, ofera practic recompense financiare (profit) companiilor care sunt dispuse sa adopte stategii cat mai ecologice. Ele pun morcovul in fata companiilor, de aici si numele de Carrotmob. Cum fac acest lucru? Se organizeaza o serie de licitatii in diverse domenii economice, iar companiile care vin cu cele mai bune oferte din perspectiva protectiei mediului castiga efectiv sansa de a realiza un profit din campaniile de cumparaturi ale clientilor fidelizati, care vin sa-si ia produsele in mod exclusiv de la companiile respective, in baza acordului ca acestea vor folosi profitul imediat rezultat in scopul implementarii procedurilor ecologice pe care le-au promis.
La nivelul unei astfel de organizatii (Carrotmob) se construiesc initial retele de consumatori interesati intr-un astfel de proiect. Mediul online, prin retele sociale precum Facebook sau MySpace, este ideal pentru a servi acestui scop, intrucat favorizeaza marketingul viral. Sunt incheiate o serie de parteneriate strategice cu diverse organizatii de lobby ecologic, pentru a beneficia de activitatea lor de cercetare si de infrastructura lor deja existenta. Apoi se ia legatura cu firmele interesate sa participe. Mai intai retelele de consumatori vor fi mici, iar ca atare firmele vor fi abordate pe plan local si vor fi si ele de dimensiuni mai reduse, pana initiativa isi asigura infrastructura si baze financiare mai solide, pentru a se extinde la nivel mai global, catre firme mai mari.
Acest tip de initiativa presupune o relatie in care ambele parti (firmele si consumatorii, ca sa nu mai pomenim de mediu) au de castigat: consumatorii au posibilitatea de a infuza companiile cu valorile ecologice si de calitate superioara a produselor – ceea ce inseamna ca un client nemultumit poate spune adio la plangeri, petitii si dari in judecata care presupun un proces obositor, costisitor si traumatizant – iar companiile au ocazia sa isi reduca cheltuielile de markting si publicitate prin reclama pozitiva si gratuita de care ar beneficia in cadrul retelelor de clienti si prin faptul ca ar fi declarate oficial cele mai ecologice firme.
Ca un exemplu, Carrotmob desfasoara prima astfel de campanie de cumparaturi preferentiale pe 29 martie, in San Francisco. Compania castigatoare a acestei campanii este K & D Market, un magazin de produse alimentare. 22% din profitul de campanie al firmei, urmarit de catre cumparatorii din cadrul initiativei Carrotmob prin colectarea chitantelor, va fi cheltuit pe modernizarea energetica si de mediu a magazinului.
Poate ca Romania isi va gasi proprii entuziasti ai unei astfel de initiative.