ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă confuzie și, în consecință, dezinformare și manipulare pe marginea subiectului. 

Proiectul de hotărâre privind implementarea sistemului de garanție-returnare, lansat în dezbatere publică în urmă cu o săptămână de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, transpune din teorie în practică sistemul de garanție-returnare. Pe hârtie, sistemul există în România din iulie 2018, când a fost emisă Ordonanța de Urgență nr. 74 a Guvernului condus de Viorica Dăncilă. Ministru al Mediului (și vicepremier, n.r.) la acea dată era Grațiela Leocadia Gavrilescu. 

Ordonanța de Urgență a fost aprobată de către Parlamentul României prin Legea 31/2019, publicată în Monitorul Oficial din 14 ianuarie 2019. Implementarea sistemului este o măsură pe care România e obligată să o ia, ca să nu ajungă în procedură de infringement din cauza deșeurilor de ambalaje peste cinci ani. Hotărârea care urmează să fie adoptată de Guvern stabilește modul concret în care va fi organizat tot procesul și cum va funcționa începând din aprilie 2022. Până atunci, producătorii, comercianții și organizația care va gestiona sistemul vor avea timp să pregătească infrastuctura și logistica necesară. 

Ce trebuie să știe consumatorii?

  1. Garanția nu este o taxă. Sistemul de garanție-returnare presupune ca la achiziționarea unui produs clientului să i se perceapă o sumă de bani, care i se restituie în momentul în care returnează ambalajul. Taxa reprezintă o plată făcută statului, în schimbul unor servicii prestate sau al anumitor drepturi. Garanția pe care consumatorul o lasă temporar la magazin, va reveni înapoi în portofelul său. 
  1. Ambalajele vor putea fi returnate oriunde. În forma propusă spre dezbatere publică, toți comercianții, de la hipermarketuri la micile magazine de la colțul blocului, vor fi obligați să intre în sistem. Astfel, clientul nu va trebui să returneze recipientele goale în magazinul din care le-a cumpărat, și nici să prezinte vreo dovadă (bon de casă) a achiziției. 
  1. Sistemul se va aplica recipientelor de băuturi. Textul hotărârii se referă la ambalajele din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. Pentru a fi cât mai ușor de recunoscut de către consumatori, toate aceste recipiente vor fi marcate cu un simbol specific. Până în acest moment, nu sunt avute în vedere ambalaje pentru alte tipuri de produse, cum ar fi alimentele. 
  1. Sistemul de garanție-returnare nu va scumpi produsele. Garanția nu intră în preț și nici nu este purtătoare de TVA. Garanția va apărea distinct pe bonul de consum, iar la raft va fi de asemenea afișată separat de prețul produsului.
  1. Ambalajele returnate vor fi preluate fie manual, fie la echipamente automate de preluare. La preluarea manuală, garanția va fi restituită întotdeauna în numerar. Echipamentele automate vor elibera un voucher care va putea fi utilizat pentru cumpărături, însă consumatorii vor putea solicita și contravaloarea în numerar a acestui voucher. Hotărârea de Guvern stabilește că magazinele nu pot refuza restituirea garanției în numerar. 
  1. Pentru a încasa garanția, ambalajele pe care le returnează consumatorii trebuie să aibă marcajul (simbolul) specific, acesta să fie vizibil, să fie intact (nu pot fi preluate sticle sparte, de exemplu), nu degradat sau deformat și să fie golit în întregime de conținut.

Te-ar putea interesa și:

Ce schimbări aduce pentru consumatori și industrie proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare? O analiză Zero Waste România

Slovacia a adoptat Sistemul de Garanție-Returnare în legislația națională

MANIFEST pentru Sistemul Garanție-Returnare în EUROPA

Ambalajele reutilizabile de băuturi: Crearea cadrului legislativ pentru garanție-returnare

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,101FaniÎmi place
108CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente