Mișcarea „Dreptul de a repara” se luptă pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a-și repara produsele deținute
Autor: Alex Shprintsen · CBC News
Traducere: Silviu Lungu
O investigație a CBC News dezvăluie că Apple supraestimează adesea costul reparațiilor și amenință terții care sunt dispuși să le execute mai ieftin.
Clienții care intră într-un Apple Store cu o problemă aparent minoră de hardware, cum ar fi un ecran care pâlpâie, se trezesc adesea cu o factură considerabilă, pe motiv că este nevoie de înlocuirea unor piese importante ale dispozitivului.
Pentru ca produsele sale să-și păstreze garanția, Apple permite ca acestea să fie reparate doar de tehnicienii Apple Store sau de service-urile „autorizate”.
Jason Koebler, care acoperă subiectul Apple ca editor șef al Motherboard, site-ul de știri din știință și tehnologie al VICE Media, a declarat că aceasta este o problemă des întâlnită.
„Am stricat un MacBook mai demult și l-am dus la Apple, iar ei mi-au cerut 700 de dolari să-i repare ecranul. L-am făcut singur până la urmă pentru 50 de dolari. Asta se întâmplă mereu”, a spus acesta.
„Există mulți oameni care pot să repare produsele pe care Apple refuză să le repare, pe motiv că nu e profitabil pentru ei să o facă pe scară mare sau pentru că preferă să le înlocuiască cu totul. Sunt multe motive ca o anumită persoană să nu vrea să se autorizeze și să lucreze pentru Apple, când poate să lucreze pentru ea însăși.”
Apple a refuzat să răspundă la întrebări pentru acest articol, însă a negat că există o practică de umflare a facturilor pentru reparații. CBC News a folosit o cameră ascunsă pentru a verifica informațiile conform cărora clienților Apple li se spune adesea că nu rentează să-și repare computerele stricate chiar și când problema poate fi remediată prin reparații minore.
Când i s-a adus un laptotp MacBook Pro cu o problemă frecventă la ecran, un angajat de la Apple Store a spus că dispozitivul are nevoie de reparații semnificative cu un cost de peste 1200 de dolari.
Când a fost întrebat dacă ar putea fi un alt motiv pentru defecțiunea computerului sau dacă există o alternativă mai ieftină de reparație, angajatul Apple Store a răspuns că nu. „Costul este foarte apropiat de cel al cumpărării unui computer nou. Cât despre repararea în magazin, nu este posibilă.”
Reparații „neautorizate”
Louis Rossmann deține un mic atelier de reparat calculatoare pe First Avenue, în Manhattan, de tipul clasificat de Apple ca „neautorizat.”
Rossmann a început să repare calculatoare la colegiu, ca hobby, iar acum are milioane de vizualizări la videoclipurile de pe YouTube, în care învață utilizatorii să-și repare calculatoarele și telefoanele.
Când i-a fost adus computerul despre care Apple Store din Toronto spunea că va costa 1200 de dolari ca să fie reparat, Rossmann a constatat că un pin care trebuia să fie conectat la sistemul de retroiluminare al laptopului nu făcea contact.
După ajustarea pinului, problema pare că s-a rezolvat, iar lucrarea, după spusele lui Rossmann, nu valorează 1200 de dolari.
„Dacă cineva vrea doar să pun pinul la loc, nu-i iau bani pentru asta”, a spus Rossmann, care a adăugat că ar cere între 75 și 150 de dolari dacă clientul ar solicita să înlocuiască pinul.
„În 99% din cazuri, dacă îndoi pinul, el va rezista până la sfârșitul vieții calculatorului.”
Când i s-a cerut să explice acest incident și să răspundă la numeroasele acuzații referitoare la comportamente similare, compania a refuzat să indice un purtător de cuvânt. A emis însă o declarație în care se afirmă că deservirea clienților se face cel mai bine de către „experți certificați de Apple, care folosesc piese originale” și a negat supraevaluarea sistematică a costurilor de reparație.
Mișcarea „Dreptul de a repara”
Pe lângă service-urile neautorizate de Apple, mai există un website numit iFixit, care oferă soluții online pentru reparații do-it-yourself din depozitul din San Luis Obispo din California. Aceștia testează dispozitive electronice, identifică problemele care apar frecvent și dezvoltă tehnici și instrumente cu care să le repare.
Compania are 125 de angajați și face peste 20 de milioane de dolari anual din vânzarea online de echipamente și manuale cu instrucțiuni pentru reparații care furnizează soluții la problemele unor companii precum Apple.
Kyle Wiens, un californian de 34 de ani, a pus bazele afacerii online acum 15 ani. El este de asemenea implicat în mișcarea „Dreptul de a repara”, care militează pe lângă guverne pentru schimbarea legilor astfel încât companiile neautorizate de reparații să poată supraviețui.
„Dreptul de a repara înseamnă că poți să-ți repari propriile obiecte sau că poți să le duci la un atelier care să ți le repare,” spune acesta. „Pe vremuri, când îți cumpărai un lucru, puteai să-l repari dacă aveai nevoie, însă apoi am pierdut această posibilitate, fie că vorbim de un aspirator, de un televizor sau de un laptop. Este tot mai dificil să ai acces la informațiile de care ai nevoie sau ca atelierele să facă rost de piese de schimb.”
Wiens s-a luptat cu Apple ani de zile în încercarea de a le face viața mai ușoară celor care nu vor să-și repare produsele în magazinele Apple sau la atelierele de reparații autorizate de Apple.
„Apple nu agreează prea mult mișcarea ‘Dreptul de a repara’, ” spune acesta. “Poziția Apple este că ei își doresc un control complet asupra produsului, din momentul în care îl cumperi până la sfârșitul vieții acestuia.”
Wiens a declarat că această companie de o mie de miliarde de dolari l-a amenințat periodic cu procese pentru presupuse încălcări ale legii drepturilor de autor.
„‘Dreptul de a repara’ îi privează de o parte din controlul asupra produsului și îl transferă în mâinile deținătorului,” a mai spus acesta. „E o prostie ca un producător să spună că face un produs pe care îl trimite în lume și că va controla fiecare aspect care urmează după vânzarea acestuia.”
Secretele meseriei
Wiens spune că, în afară de obstacolele pe care le pune în calea manualelor și a instrucțiunilor pentru reparații, Apple a folosit și anumite trucuri în producție pentru a îngreuna reparațiile. Acestea includ lipirea bateriilor, folosirea unor șuruburi speciale și reprogramarea sistemelor de operare pentru a împiedica funcționarea butoanelor „home” care au fost înlocuite fără autorizație.
„Vor ca deschiderea produselor cu niște instrumente simple să devină mai dificilă pentru oamenii obișnuiți”, spune acesta.
„Acest lucru provine din mentalitatea că ei sunt centrul universului și nimeni nu poate să facă nimic cu produsele lor.”
Apple insistă că produsele sale sunt cel mai bine depanate de personalul propriu și a luat măsuri în justiție împotriva firmelor de reparații terțe, amenințându-i pe Rossmann și iFixit când aceștia au publicat scheme sau manuale de reparații online.
„Din cauză că Apple a scris manualul, ei dețin drepturile de autor și dacă publici manualul online îți trimit o somație să îl retragi”, a povestit Wiens și a adăugat că daunele cerute pot depăși 150.000 de dolari pe incident. „Aceste somații au descurajat într-adevăr publicarea informațiilor despre reparații online.”
Apple se folosește și de instituțiile guvernamentale pentru a-i ajuta să poarte această bătălie; adesea ei reușesc să pună sechestru pe piesele de schimb care sunt trimise terților în America din țări precum China.
„Apple colaborează cu Departamentul pentru Securitate Internă (DHS), Imigrația și Vama pentru a-și proteja drepturile de autor. A fost un caz acum câțiva ani în Florida unde DHS a făcut o incursiune la un atelier de reparații independent, a confiscat sute de ecrane de iPhone și a arestat o persoană.”
Acțiuni legislative
În SUA, unele state analizează adoptarea unor măsuri, iar 17 dintre ele vor să introducă reglementări legale care vor obliga firma Apple și alte companii de acest tip să furnizeze scheme, manuale de reparații și piese de schimb firmelor de reparații terțe.
Unul dintre ultimele state în care s-a întâmplat acest lucru este New York, iar susținătorii consideră că legea va fi mai corectă cu consumatorii și mai benefică pentru economie.
„Vom asista la dezvoltarea unei mici industrii a celor care au ateliere de reparații și care acum vor putea primi coduri de diagnostic, unelte pentru reparații și materiale,” a declarat Joe Morello, liderul majorității din Parlamentul Statului New York.
„Cu siguranță e mai bine pentru consumator să poată beneficia de reparații la un dispozitiv care poate să coste 1000 de dolari.”
Wiens abia așteaptă ca o jurisdicție, de oriunde, să treacă o astfel de lege. „În momentul în care un stat aprobă legea, barajul se va rupe,” a spus acesta.
„Dacă Ontario decide ‘vom trece legea dreptului de a repara,’ asta ar însemna că legea trece în toată lumea, pentru că producătorii nu vor furniza produse în mod diferit pentru fiecare jurisdicție. Ei vor să-și simplifice operațiunile.”
Rossmann a declarat că nu cere prea mult și vrea doar să fie lăsat în pace să-și desfășoare activitatea.
„Aș vrea ca Apple să se schimbe și să accepte că, dacă ei nu sunt dispuși să facă anumite sarcini, poate este altcineva.”
„Nici măcar nu le cer să facă un gest de pace. Măcar să nu mai facă gesturi de război.”