Expansiunea fara precedent a curselor low-cost in Europa duce la cresterea emisiilor cu efect de sera in atmosfera.

Cursele aeriene din ce in ce mai ieftine si mai numeroase creeaza o aglomeratie fara precedent pe cer, amplificand in progresie geometrica poluarea atmosferica. Potrivit unui studiu al Agentiei Europene pentru Mediu, politicile europene de reducere a emisiilor cu efect de sera sunt neputincioase in fata cresterii continue a volumului de deplasari la nivel global. In Romania, intrarea in forta a companiilor aeriene low-cost, dupa aderarea la UE, a dus la o inmultire extraordinara a curselor si a numarului de calatori.

In ciuda haosului de pe aeroporturi si a preturilor record la petrol, calatorii din intreaga lume nu dau vreun semn ca ar renunta la dependenta lor de cursele aeriene ieftine si extrem de poluante. Potrivit unui studiu al Agentiei Europene pentru Mediu (AEM), in perioada 1995-2004, transportul aerian in spatiul UE a sporit cu 49 la suta. Politicile de mediu ale UE au determinat in aceasta perioada o reducere cu 7,9 la suta a emisiilor de gaze cu efect de sera, insa, daca transporturile nu ar fi inregistrat un asemenea boo-m, emisiile s-ar fi redus cu 14 procente.

Numar record de rute noi

Potrivit ziarului britanic “The Independent”, companiile aeriene care opereaza in Marea Britanie vor deschide din aprilie si in vara acestui an un numar record de noi rute aeriene catre destinatii din Europa. Publicatia a identificat 100 de noi rute internationale pe distante medii. Totodata, companiile britanice au lansat deja mai bine de 12 rute interne, pe distante sub 250 de kilometri.

Potrivit unor estimari neoficiale, cursele aeriene transatlantice vor creste cu un sfert din numarul actual dupa ce, zilele acestea, va intra in vigoare asa-numita “politica a cerului deschis”. In baza unei reglementari a guvernului britanic, de la 30 martie, companiile aeriene care efectueaza curse catre Europa sau transatlantice nu vor mai avea nevoie de licenta. Masura este menita sa incurajeze concurenta prin inmultirea curselor si scaderea preturilor. Pentru a face fata noului val de calatori, aeroportul Heathrow din Londra se va extinde semnificativ, in ciuda protestelor virulente din partea localnicilor si a organizatiilor de protectie a mediului.

Zborul, obsesie costisitoare pentru mediu

Expansiunea fara precedent a industriei aviatice este ilustrata de statisticile celui mai mare furnizor britanic de informatii despre curse aeriene, Official Airlin-e Guide. Specialistii companiei au calculat ca, din aprilie 2007 pana in luna aprilie acestui an, numarul curselor aeriene din Marea Britanie a crescut cu 5.853. Ironia face ca Franta, care se afla cu 20 de minute cu trenul mai aproape de Marea Britanie gratie imbunatatirii performantelor Eurostar, sa beneficieze de cele mai multe curse aeriene, respectiv 29.

Polonia si Spania se situeaza pe locul doi, cu cate 14 noi curse. Majoritatea acestor curse sunt operate de Ryanair, compania cu cei mai multi calatori din lume. Potrivit unor statistici, Ryanair achizitioneaza cate un nou Boeing 737 de cate 189 de locuri la fiecare 12 zile.

In ciuda faptului ca un numar din ce in ce mai mare de politicieni cer incetinirea acestei expansiuni, cererea uriasa din partea populatiei continua sa sustina aparitia acestor noi curse. Politica “cer deschis” va impulsiona foarte tare inmultirea rutelor transatlantice, in special catre Statele Unite. La fiecare ruta europeana inlocuita de o ruta transatlantica, exista un cost suplimentar pentru mediul inconjurator. De cealalta parte, apetitul pentru rute pe distante scurte pare de neoprit. “Povestea noastra de iubire cu aviatia incepe sa semene din ce in ce mai tare cu o obsesie”, comenteaza jurnalistii de la “The Independent”.

Aviatia, printre cei mai mari poluatori ai planetei

Potrivit studiilor efectuate in ultimii ani, aviatia reprezinta unul dintre cei mai mari cosumatori de combustibili fosili si una dintre cele mai mari surse de gaze cu efect de sera.

In fapt, un calcul al Institutului Sightline din Seattle arata ca, in medie, un pasager care calatoreste cu avionul consuma tot atata combustibil cat ar consuma daca ar circula singur cu masina. In afara emisiilor de dioxid de carbon, avioanele emit si alte gaze, care au efect pe termen scurt asupra climatului planetei.

La nivelul stratosferei, emisiile avioanelor comerciale si militare distrug stratul de ozon, care protejeaza pamantul de radiatiile ultraviolete ale soarelui. La altitudini mai mici, in troposfera, avioanele comerciale creeaza ozon, insa acest lucru este negativ, deoarece acest strat actioneaza ca un gaz de sera, ce-i drept, pe termen scurt. Un alt efect negativ il reprezinta emisiile de aburi condensati lasate in urma de avioane.

Acesti vapori se condenseaza si ingheata in jurul unor mici particule de emisii de combustibil. Potrivit studiilor, acesti vapori afecteaza diferentele naturale de temperatura intre zi si noapte, reducandu-le cu aproape un grad.

In zonele de aeroport, avioanele polueaza masiv. Spre exemplu, in anii” 90, la decolare si aterizare, un avion producea emisii de oxizi de azot echivalente cu emisiile produse de o masina pe o distanta de 42.640 de kilometri. De atunci, avioanele noi au fost imbunatatite, insa majoritatea flotelor au in componenta avioane mai vechi. In multe orase din SUA, aeroporturile figureaza pe lista celor mai mari 10 poluatori din zona.

Romanii, mari amatori de low-cost

In Romania, exodul muncitorilor catre tarile europene, inmultirea destinatiilor turistice din strainatate si deschiderea catre Europa, dupa aderare, au condus la o adevarata explozie a curselor aeriene ieftine. Primul mare operator low-cost a fost Blue Air, care detine si astazi suprematia in acest sector. Daca anul trecut avioanele Blue Air au transportat 800.000 de calatori, compania estimeaza pentru anul acesta o dublare a numarului de pasageri.

Si Wizz Air, care avea 250.000 de pasageri anul trecut, propunea pentru anul acesta o crestere de pana la un milion de pasageri. Capacitatea locurilor oferite de companiile aeriene care opereaza in Romania a crescut cu 20% in prima jumatate a anului 2007 fata de aceeasi perioada din 2006, ajungandu-se la circa 2,4 milioane de locuri, crestere datorata mai ales companiilor low-cost.

Potrivit directorului executiv al Wizz Air, Jozsef Varadi, aceasta dezvoltare va continua in anii urmatori. Potrivit acestuia, pana la jumatatea anului 2006, companiile low-cost au oferit 160.000 de locuri, cifra care s-a triplat in 2007, adica a ajuns la aproximativ 458.000 de locuri.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here