De ce sa lasi cheia masinii pentru lantul de bicicleta

Reteta de succes vizibila, in ultimii ani, in Romania iti cere neaparat sa ai masina. Dovada si supraaglomerarea urbana de vehicule. Dar adevaratul succes este sa faci ceva pentru lumea din jur.geobatesaua

Cum ar fi sa convingi 100 de oameni in 2006 sa pedaleze prin oras pentru a marca Ziua Europeana Fara Masini. Iar peste trei ani, numarul lor sa creasca la 800. Cu astfel cresteri se poate mandri GeoBateSaua, creierul din spatele asociatiei Bate Saua Sa Priceapa Iapa, care promoveaza mersul pe bicicleta si calaritul de vreo cinci-sase ani.

„Vreo doi ani am tot batut saua propovaduind turismul in sa si mi-am dat seama ca nu prea mai am cui, ca romanul si-a pierdut obiceiul sau bucuria de a pedala si de a calari”, spune GeoBateSaua, care nu a dorit sa fie numit altfel decat cum este cunoscut printre biciclisti.

Dupa ce a pus pe roate organizatia sa, a decis, in 2007, sa porneasca Velorutia, o campanie de promovare a folosirii bicicletei in mediul urban. „Am vrut sa demonstram ca bicicleta care pare o cenusareasa este de fapt o printesa a transportului urban si este asa de flexibila si de versatila. Lucru care ar trebui bagat in seama de oameni, pentru ca este o alternativa mai ieftina”, spune GeoBateSaua.

Totusi, lipsa unei infrastructuri corespunzatoare impiedica uneori mersul pe bicicleta: pistele sunt putine si inguste sau se termina brusc in cate-un stalp, iar alteori sunt ocupate de masinile parcate pe trotuar.

Pe de alta parte, stand numai in masina pierzi ceea ce se intampla in jurul tau, „nu vezi casele, soarele, gradinile”. Oamenii din mediul urban sunt nervosi din cauza statului in trafic si a noxelor pe care le inghit in masina si care afecteaza organismul, crede GeoBateSaua, care merge pe bicicleta prin oras din 2002. „Ma bazez foarte mult in toate propunerile pe care le fac, pe experienta personala”.

Avantajele mersului pe bicicleta
* Mai putin timp pierdut in trafic
* Mai ieftin
* Mai putin poluant
* Mai sanatos
* Mai relaxant
* Mai distractiv

Lobby

Constient ca schimbarea nu se petrece peste noapte, GeoBateSaua a recurs la persuasiune, vorbindu-le oamenilor despre avantajele utilizarii bicicletei. A reusit, dupa eforturi de aproape doi ani, sa ii convinga pe cei din Primaria Capitalei sa deschida marile parcuri din oras pentru mersul pe bicicleta si sa marcheze benzi.

Apoi a infiintat grupul de lucru de pe langa Primaria Generala, care are obiective serioase, cum ar fi adoptarea standardelor europene in infrastructura, adaptarea legislatiei romanesti la cea europeana cu privire la mersul pe bicicleta, deoarece in codul rutier romanesc sunt foarte putine prevederi, realizarea unui plan intr-o retea coerenta si continua de trasee de biciclete in Bucuresti. „Se lucreaza, dar cu pasi destul de mici. Vin primari, pleaca primari, vin consilieri, pleaca consilieri”, spune GeoBateSaua.

Acum patru ani, o monitorizare a presei a scos la iveala ca nu se scria si nu se vorbea deloc despre mersul pe bicicleta. Astazi se fac marsuri, manifestari, au aparut rastele la intrarea in unele magazine, cateva corporatii s-au implicat in sustinerea pedalatului, numarul de magazine de specialitate a crescut si au fost marcate, in ultimii trei ani, 50 de kilometri de benzi de biciclete. In Bucuresti, 15 scoli si licee au primit rastele si biciclete si 1000 de tineri au semnat ca vor sa se deplaseze prin oras cu bicicleta, in conditii de siguranta si confort

Lupta cu mentalitatea

Satisfactiile sunt mici, dar inseamna enorm, spune GeoBateSaua. „Incepi sa faci lucruri de care sa se bucure si ceilalti, iar lucrurile astea chiar sunt durabile si pozitive”, precizand ca ii place sa lupte pentru obiective mari, cum ar fi schimbarea mentalitatii.

Pentru a avea succes in lumea atat de diferita din jur, GeoBateSaua a recurs la experienta de comunicare acumulata in 20 de ani publicitate. „Fiecare segment de varsta este receptiv daca vorbesti pe limba lui, pensionarii sunt receptivi daca le starnesti amintiri placute, tinerii, daca te legi de sport, iar adultii daca folosesti informatii legate de turism sau de bugetul familiei”.

De asemenea, a trebuit sa invete care este rolul bicicletei in urbanism, in patrimoniu, in dezvoltarea imobiliara, in sanatate pentru a avea un discurs convingator in fata actorilor din aceste domenii. Spre exemplu, spune el, urbanistii ar trebui sa se concentreze acum pe ceea ce se numeste retea alternativa de transport. „In Uniunea Europeana prioritatile de planificare urbana s-au schimbat: pe locul 1 este pietonul, pe locul 2 transportul in comun si bicicleta si masina vine dupa”.

Supriza neplacuta

Efortul de a bate saua a dat roade mai ales in randul tinerilor, adultii sustinand ca bicicleta nu este un mijloc de transport, ci o jucarie. „Bicicleta o jucarie periculoasa, cam asta inseamna pentru adult, cand de fapt ea este un mijloc de transport foarte inteligent si foarte sigur. Masina e periculoasa, dar toti se simt foarte confortabil si in siguranta in masina, iar eu trebuie sa le explic ca sunt expusi poluarii mult mai mult decat pietonii sau biciclistii”, spune GeoBateSaua.

Sursa: Evenimentul Zilei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *