„Decalogul ecologic” reprezinta legile dupa care omul trebuie sa se calauzeasca pentru a trai in armonie cu natura Ecologia a aparut din necesitatea cercetatorului de a intelege modul in care natura se autogospodareste.
Natura nu depinde de om, ci omul depinde de natura, el fiind un produs al acesteia. Ca parte componenta a sa, fiinta umana nu se poate ridica deasupra naturii daca nu invata sa o cunoasca si cu atat mai putin daca nu ii intelege tainele structurii si functionalitatii ei.
Analizand cu atentie cele 10 porunci divine, profesorul Gheorghe Mustata a ajuns la concluzia ca acestea prezinta numeroase aspecte ce tin de ecologie. Renumitul specialist in Biologie si-a expus opiniile intr-un volum inedit, prin care lanseaza un mesaj neasteptat: Dumnezeu vrea ca noi sa respectam natura. Iata care sunt analogiile facute de autor, intre poruncile date lui Moise si legile de convietuire corecte alaturi de celelalte specii.
Porunca intai: Eu sunt Domnul Dumnezeul tau; sa nu ai alti dumnezei afara de Mine!
Interpretare ecologica: Natura este unitara, perfecta si inex-plicabila, deci sa nu o modifici
dupa placul sau interesul tau imediat!
In natura toate sunt legate de toate. In natura nu este nimic in plus si nu lipseste nimic. De aceea, omul trebuie sa faca o diferentiere intre interesele proprii si interesele naturii. „In natura nu exista animale daunatoare si animale folositoare, plante bune si buruieni. Fiecare specie isi are „ratiunea” sa in natura, rolul sau bine conturat. A incerca sa creezi o alta natura este echivalent cu a-ti face alti dumnezei”, spune prof. univ. Gheorghe Mustata, autorul volumului „Decalogul ecologic”.
In natura nu este nimic in plus, iar tot ce exista depinde de tot. Natura si omul fac parte din planul lui Dumnezeu. In devenirea sa, intreaga natura tinde catre om si, prin om, se inalta la intalnirea cu Dumnezeu. Omul este partea cea mai inalta a naturii deoarece el poarta chipul Fiului lui Dumnezeu. „Numai astfel poti intelege aceasta porunca si nu trebuie sa-ti faci alti dumnezei, fiindca iti pierzi posibilitatea de indumnezeire”, ne avertizeaza prof. Mustata.
Porunca a doua: Sa nu-ti faci chip cioplit, nici alta asemanare, nici sa te inchini lor!
Interpretare ecologica: Fiecare fiinta isi are structura si chi-pul sau in functie de specie, de menire si de locul ei in natura, deci nu incerca sa-ti modifici chipul in functie de moda si nu-ti crea idoli carora sa li te inchini!
O specie nu este formata din indivizi absolut ase-ma-natori. Ei difera intre ei, desi au acelasi chip. Frumusetea fiecarei rase reprezinta ceva propriu, ceva particular, care intra in chipul de om. A incerca sa-ti modifici aspectul ca sa te asemeni cu alte rase este un nonsens. Poti sa te bronzezi pana la refuz, datorita razelor ultraviolete si sa capeti aspectul de abanos, daca iti place, dar gandeste-te totusi la sanatate! S-ar putea sa ti-o
pui in pericol. Ti se par buze-le groase mai senzuale si mult mai frumoase?
Le poti mari cu silicon. Dar nu face chip cioplit, fara sa tii seama de consecinte. Ne gandim aici la asa-numitele operatii estetice. Sa nu fim gresit intelesi. Si acestea isi pot avea rolul lor. O operatie estetica pentru a corecta o monstruozitate so-matica naturala e un lucru firesc si necesar. A-ti schimba insa fizionomia cu orice pret, a-ti modela corpul in functie de capriciile modei inseamna a vicia natura si „a-ti face chip cioplit”.
Porunca a treia: Sa nu iei numele Domnului Dumnezeului tau in desert!
Interpretare ecologica: Natura este unitara si functioneaza dupa legi perfecte, deci nu lua in desert legile naturii pentru ca nu-ti va fi bine! Natura se pricepe cel mai bine!
Daca nu inveti sa descoperi legile naturii si sa le intelegi, cel putin nu lua legile naturii in desert pentru ca nu-ti va fi bine! Omul a progresat in ceea ce priveste inteligenta artificiala si este inca intr-o perpetua cautare. Este foarte interesanta evolutia masi-nilor electronice de calcul. La inceput, cand au fost construite primele masini computere, acestea aveau dimen-siuni incredibil de mari.
Treptat, ele au devenit din ce in ce mai mici, in timp ce capacitatile de calcul si viteza lor de reactie au crescut exponential. Masinile de calcul, extrem de performante, au insa un ritm accelerat de uzura morala, fiind depasite, de la un an la altul, de altele mai performante. Insa cele vechi nu reprezina rebuturi.
Putem realiza o paralela intre evolutia calculatoarelor si evolutia sistemului nervos. Surprindem, in lumea vie, un progres biologic evident. Este interesant sa urmaresti, in lumea animala, cum un organ se metamorfozeaza si se specializeaza treptat, de-venind din ce in ce mai per-formant. Trebuie sa intele-gem ca natura este inteligent structurata si ca, in toate situatiile legate de viata, „natura se pricepe cel mai bine”.
Porunca a patra: Adu-ti aminte de ziua Domnului si o cinsteste!
Interpretare ecologica: Cosmosul are un ritm al sau, iar viata are un bioritm care se acor-deaza la ritmul cosmic, deci pastreaza-ti bioritmul si nu uita sa te odihnesti!
Nimic nu se desfasoara in-tamplator in natura si totul depinde de tot. Cosmosul isi are ritmul sau, ciclicitatile sale. Si viata, ca fenomen cosmic, isi are ritmul sau. Este vorba despre asa-numitul bioritm, care se acordeaza la ritmul cosmic si care gestio-neaza activitatea si odihna fiintelor.
Exista organisme de zi (diurne) sau de noapte (nocturne). Schimbarea bioritmului acestora le poate provo-ca mari neajunsuri. Chiar si daca se realizeaza, procesul de adaptare si schimbare a bioritmului necesita foarte mult timp. Bioritmul presupune actiune si odihna. A forta organismul, in vederea obtinerii unui randament continuu crescut, inseamna a-ti deregla bioritmul, fapt care se va materializa in con-secinte grave. „De aceea adu-ti aminte de ziua odihnei in activitatea ta”, spune profesorul in cartea sa. Nu de altceva, dar natura are un ritm care trebuie sa fie respectat.
Porunca a cincea: Cin-steste pe tatal tau si pe mama ta, ca bine sa-ti fie si multi ani sa traiesti pe pamant!
Interpretare ecologica: Sirul generatiilor este continuu, deci cinsteste-ti ascendentii daca vrei sa fii cinstit de catre des-cendentii tai!
Aceasta este una dintre cele mai importante porunci si e plina de subtilitate. „Respec-ta si cinsteste parintii, neamul, rasa si toate trasaturile care caracterizeaza comunitatea din care faci parte! Invata si cinsteste toate acestea, daca doresti cu adevarat sa te simti liber, daca doresti sa traiesti ani multi pe paman-tul pe care ti l-a dat Dumnezeul tau!”, ne indeamna autorul. Fiecare om este o individualitate in natura, este nascut intr-o anumita zona geografica si intr-un anumit timp. Si nu intamplator!
El poate sa-si aleaga orice zona de pe Pamant pentru a trai, sa vorbeasca in toate limbile cunoscute si sa-si aleaga orice religie, insa va ramane aceeasi individualitate. Am aparut pe lume datorita exis-tentei parintilor nostri, in cadrul unui neam si al unui popor. Macar pentru aceasta cinsteste pe tatal tau si pe mama ta!
Porunca a sasea: Sa nu ucizi!
Interpretare ecologica: Carnivorele se hranesc cu alte animale, dar nu ucid decat de foame, deci nu ucide nici tu daca nu esti manat de foame!
Sa nu ucizi este o porunca sfanta pentru protectia naturii, caci tot ce inseamna natura este sfant. Notiunea aceasta, „a ucide”, poate fi interpretata in multe feluri. O fiinta carnivora se hraneste cu alte fiinte. Fara hrana, ea nu ar putea trai si ar muri. De fapt, pradatorul, atunci cand ataca o prada, nu ucide, ci isi ostoieste foamea.
Daca ataca mai multe animale decat poate manca, atunci chiar si animalul poate fi considerat ucigas. Deci, daca iei viata unei fiinte nemanat de foame, ci doar de orgoliu, rautate sau diferite interese meschine, atunci inseamna ca ucizi. O multime de specii au disparut deja ca urmare a actiunilor nesabuite ale omului. Vanatorii si pescarii care isi satisfac vanitatea ucigand de dragul de a ucide comit, in mod limpede, un pacat ecologic capital.
Porunca a saptea: Sa nu fii desfranat!
Interpretare ecologica: Sexualitatea este o strategie a reproducerii, deci practicarea ne-cugetata a sexului este impotriva naturii!
Desfranare inseamna pierderea echilibrului moral. Nu depasi acest echilibru, dand prioritate placerilor carnale! Dimensiunile ecologice ale acestei porunci tin de urma-torul aspect: desfranarea rupe echilibrul natural. Efectele negative directe ale lipsei de retinere in domeniul sexual se manifesta in doua moduri: prin aparitia fenomenului de subpopulare (de imbatranire a populatiei umane) sau prin suprapopulare, in anumite comunitati. Cauzele acestor fenomene sunt multiple, insa radacinile isi trag seva din ceea ce numim desfranare.
Porunca a opta: Sa nu furi!
Interpretare ecologica: A scoate din natura mai mult decat ai nevoie, a culege inainte de vreme si a distruge fara sa folosesti inseamna a fura natura. Sa nu furi, pentru ca nimic nu se capa-ta pe degeaba!
In natura, „sa nu furi” nu inseamna doar sa nu furi din munca si avutul semenilor tai. Intra in legile eticii si se pedepseste prin poruncile divine jecmanirea naturii. Pescuitul, de pilda, este deschis tuturor oamenilor,
chiar daca se plateste un permis, dar cel care pescuieste cu un cablu electric intr-un lac, electrocutand toate vietatile, nu face decat sa fure natura. Consideram ca se fura din natura numai atunci cand interventia este prohibita. Si pescuitul in perioada de prohibitie este o adevarata crima impotriva unor populatii de pesti. Nu poti sa omori o caprioara cu puiul in ea. Nu ar trebui sa poti si, totusi, unii o fac. Furtul din natura este grav, deoarece provoaca mari de-zechilibre in ecosistem. In final, pierde natura, dar pierde si omul care a furat-o, platind astfel pretul pacatului sau.
Porunca a noua: Sa nu ridici marturie mincinoasa impotriva aproapelui tau!
Interpretare ecologica: Nu deforma informatiile de orice natura ar fie ele; nu marturisi stramb!
Aceasta este o porunca de prim-rang in toate activitatile umane. Minciuna reprezinta o incalcare grosolana a eticii umane. O minciuna poate duce la salvarea unei persoane sau, dimpotriva, la moartea sa. Este adevarat ca unele minciuni sunt atat de bine concepute, incat pot fi considerate adevarul adevarat. Tocmai de aceea marturisirea stramba este interzisa prin porunca divina. Sa nu mar-turisesti stramb! Este o po-runca majora si din punct de vedere ecologic, deoarece o marturie stramba poate costa vieti omenesti, poate determina disparitia unor specii de pe planeta, poate provoca modificarea ireversibila a unor ecosisteme.
Porunca a zecea: Sa nu poftesti nimic din ce este al aproapelui tau!
Interpretare ecologica: Fiecare specie isi are nevoile sale, nisa sa ecologica prin care este delimitata de alte specii, deci lasa lucrurile asa si nu pofti nimic din ce nu este al tau!
La cele mai multe dintre specii, copiii sunt inzestrati, de la nastere, cu potentele necesare supravietuirii lor biologice. Doar la om, copilul vine pe lume nepregatit, incapabil sa se deplaseze si sa-si urmeze mama. Se pare ca, neavand nimic al lui, omul invata de mic sa ia de la altii. Si nu este vorba doar de hrana sau de imbracaminte, ca unii sunt mai stramtorati in aceasta privinta, ci de bunuri mult mai valoroase. Cu toate acestea e bine sa nu pof-testi nimic din cele ale aproapelui tau. Legumele si fructele din zona in care te-ai nascut le vei asimila cel mai usor. Sa nu credem ca bananele sau portocalele ne-ar face rau, ci sa intelegem ca fructele noastre sunt mult mai in concordanta cu organismele noastre si cu modul nostru de viata. Trebuie sa crezi ca ceea ce este al tau este, cu adevarat, al tau, ca si cum ar face parte din tine. Natura respinge „importurile”. Daca introducem una sau mai multe specii intr-o biocenoza, putem provoca dezechilibre grave.
Sursa: Adevarul