TIMIS. Lucrarile pentru ecologizarea Begai, pe sectorul Timisoara – frontiera Serbia, au demarat deja. Dupa cum a precizat, miercuri, la Timisoara, Vasile Ofinias, directorul Directiei de Dezvoltare din cadrul Administratiei Nationale Apele Romane, valoarea investitiei se ridica la 17 milioane de euro, fonduri asigurate de la bugetul de stat, cu o cofinantare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.
canalul bega
Compania care se ocupa de lucrari este SC Apascosa & SC Socot SA & SC Deltacons SA, care va adanci canalul cu 40 pana la 150 de centimetri. Ordinul de incepere a fost dat saptamana trecuta, cand a demarat organizarea de santier si au fost facute o serie de masuratori.
Lucrarile prevad si realizarea a sase deponee ecologice, unde sa fie depozitat malul ce va fi scos din Bega. Primul dintre ele va fi finalizat extrem de repede, promit reprezentantii firmei constructoare. “Avem experienta, deoarece am realizat si un deponeu ecologic pentru deseuri menajere, structura depozitului actual fiind asemanatoare cu structura acestui depozit si suntem pregatiti sa executam primul depozit foarte repede. Solutia tehnica prevede realizarea unei gropi etansata cu sistem de drenaj, iar pe partea superioara se va depune un strat de 30-50 de cm de pamant, deci va fi izolat total fata de apele subterane si mediu. Pentru realizarea unui depozit, pentru ca ele sunt sase in total, sunt necesare 4-5 excavatoare, 5-6 buldozere, incarcatoare, compactoare, si cel putin 10 masini de transport”, a declarat Marian Sterian, director general la Apascosa.
Specialistii au stabilit ca volumul necesar de dragat este de aproximatiov 700 de mii de metri cubi de namol. Grosimea stratului de namol variaza de la 0,5 metri in oras, la un metru in amonte de nodul hidrotehnic Sanmihaiu Roman si 0,3 metri pe sectorul aval, pana la frontiera. “Incepand de saptamana viitoare, vor fi aduse o serie intreaga de utilaje de dragaj. Deoarece sunt multe obiecte solide, si unele chiar neidentificate, vom incepe printr-o operatie de greblare si dragare cu grefe plutitoare, care vor incarca partile solide in niste platforme. Dupa aceasta, vom introduce dragile, pentru a putea refula malul, explica Alexandru Stroe, director gereral al Deltacons Tulcea.
Exista, totusi, unele probleme care trebuie rezolvate inainte de inceperea dragarii. “Avem destul de multe probleme din punct de vedere al posibilitatii de transport al namolului pe conducte. In urma analizelor, s-a stabilit ca pe langa namol, in apa sunt foarte multe obiecte, incepand cu frigidere, televizoare, aragazuri pana la caroserii de masina si cauciucuri”, a spus Titu Bojin, directorul Directiei Apelor Banat. Conform directorului DAB, intreaga lucrare ar trebui terminata pana la 30 decembrie 2009.
Aceasta va fi prima actiune de ecologizare a Begheiului, dupa mai bine de 70 de ani. In 1945 raul era navigabil pentru ambarcatiuni de dimensiuni mai reduse, care ajungeau in Serbia, iar de acolo, pe Dunare, pana in Olanda. In ultimii 15 ani, autoritatile locale si judetene din Timis s-au straduit sa redea Bega circuitului navigabil, insa fara succes.

Sursa: 24h online

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here