Efect pervers: Taxa auto ne-a inmultit masinile poluante

    0
    326
    Rabla 2012 (Innoirea Parcului Auto National)
    Efect pervers: Taxa auto ne-a inmultit masinile poluante

    DRPCIV: Luna trecuta au fost inmatriculate cu 80 la suta mai multe masini second-hand fata de noiembrie 2009
    Cei care si-au luat autoturisme, dar inca nu le-au inmatriculat, beneficiaza de normele actuale

    Majorarea taxei de poluare si, mai ales, faptul ca persoanele pot dovedi ca au achizitionat masinile pana la data de 31 decembrie, au crescut vertiginos numarul inmatricularilor de autoturisme second-hand. Potrivit datelor Directiei Regim Permise Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), incepand cu luna septembrie, cand a fost anuntata majorarea taxei auto, inmatricularile de masini rulate au inregistrat o crestere semnificativa, de la 17.860 unitati in luna a noua si 20.038 in octombrie. Pe ultima suta de metri, respectiv luna trecuta, numarul inmatricularilor de masini second-hand a inregistrat cel mai ridicat nivel al acestui an, de 26.887 unitati, in crestere cu peste 80% fata de luna noiembrie 2009. Potrivit statisticii DRPCIV, in perioada ianuarie-noiembrie, inmatricularile de autoturisme second-hand au scazut cu 10,5% fata de acelasi interval din 2009, la 173.531 unitati.
    Potrivit proiectului de lege privind majorarea taxei de poluare, aceasta va creste anul viitor cu 25 pana la 50 la suta, astfel incat Ministerul Mediului sa aiba bani pentru viitorul program Rabla. Asa cum am mai scris, in ciuda anuntului potrivit caruia anul viitor vor fi acordate patru vouchere la achizitia unei masini noi, aceasta majorare nu va face decat sa diminueze drastic inmatricularile de autoturisme noi, cu atat mai mult cu cat, de la 1 ianuarie 2011, vor fi taxate si cele cu Euro 5.
    Explicatia este simpla: romanul care nu face bisnita cu voucherele si-si da la casat propria masina veche, nu va primi anul viitor de la stat decat aproximativ 700 euro, cu 21 la suta mai putin fata de anul acesta, in timp ce la inmatricularea autovehicului nou va fi nevoit sa plateasca cu 25 pana la 50 la suta mai mult.

    Ministerul Mediului vrea sa cumparam masini electrice sau hibride

    Potrivit Notei de fundamentare aferente proiectului de ordonanta de urgenta prin care se va majora taxa de prima inmatriculare, sau poluare, sau auto, ca tot nu mai are importanta cum se numeste, taxa „incurajeaza achizitia de autoturisme electrice, cele echipate cu tehnologie de propulsie hibrida si cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante, prin faptul ca pentru aceste categorii taxa este zero”.
    Avand in vedere preturile autoturismelor noi electrice si hibride, pe care le recomanda Ministerul Mediului, „incurajarea” nici nu putea fi facuta intr-un moment mai „prielnic” decat cel prezent, cand salariile romanilor, fie ca sunt bugetari, fie ca lucreaza in domeniul privat, sunt oricum micsorate de impozitele si taxele impuse de guvernanti…

    Sunt acceptate si dovezile provizorii

    In ceea ce priveste autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de 31 decembrie 2010 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, acestea vor beneficia de nivelul taxei actuale pe poluare.
    Autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 31 decembrie 2010 pot fi cele pentru care a fost lansata comanda ferma anterior acestei date si pentru care se face dovada platii integrale sau a unui avans si cele pentru care se poate dovedi ca au fost deja introduse in tara. De acelasi nivel al taxei de poluare beneficiaza si autovehiculele pentru care s-a eliberat dovada de inmatriculare provizorie.

    Pseudoesecul programului „Rabla”

    Netinand cont de efectele negative din trecut ale cresterii taxei de poluare si de gafele legislative ale fostilor ministri, care au dus la scaderea drastica a numarului de inmatriculari auto, ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a anuntat ca va mari taxa auto pentru a stopa intrarea in Romania a masinilor second-hand care polueaza. Oficialul nu a tinut insa cont de pseudoesecul programului „Rabla”, avand in vedere ca desi s-au distribuit aproape toate tichetele valorice (au fost casate aproape 182.000 de masini vechi), pana la inceputul acestei luni se achizitionasera numai 53.000 de autoturisme noi, fata de 63.333 cat preconizasera guvernantii.
    Concret, anul acesta, romanii si-au dus masinile la Remat, dar nu pentru a-si lua o masina noua cu tichetul valoric plus diferenta de bani, ci pentru a vinde voucherul ca sa-si ia o masina second-hand cu putin mai buna decat rabla data. Acest lucru reiese si din faptul ca, pe piata, au ramas nefolosite 31.000 de vouchere, pentru care autoritatile au prelungit valabilitatea care expirase la 23 noiembrie.

    Tot pentru a beneficia de nivelul actual al taxei de poluare, unii romani au ales sa-si ia anul acesta masini noi. Acest lucru a determinat cresterea inmatricularilor de vehicule noi cu 26,7% in noiembrie (13.304 unitati), fata de aceeasi luna a anului trecut. Totodata, numarul autoturismelor noi a urcat cu 34,7%, la 11.440 unitati, ceea ce a facut ca numarul inmatricularilor de autoturisme noi sa ajunga in cele 11 luni care au trecut la o scadere de peste 21%, (82.069 unitati), fata de o diminuare a inmatricularilor noi de aproape 50% in vara acestui an.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.