Electricitatea, viitorul transportului urban

Ca sa scape de taxele percepute de administratiile locale pentru reducerea aglomeratiei din centrul marilor orase, tot mai multi oameni isi convertesc automobilele, transformandu-le in vehicule nepoluante.
masinile electrice
Primariile multor orase ale lumii au introdus taxe pentru automobilele care circula prin centru. Masinile electrice sunt scutite.

Taxele platite de soferii care vor sa traverseze marile orase au fost considerate multa vreme doar solutii temporare pentru a fluidiza traficul in orele de varf. Cum insa, pe intreaga planeta, locuitorii de la sate au continuat sa se mute in zonele urbane, s-au inmultit localitatile in care nu se mai poate circula din cauza blocajelor. Ca atare, taxa de aglomeratie tinde sa se generalizeze.

Primariile sunt tentate

Prima metropola care a introdus o „taxa de centru” a fost Singapore, unde circulatia devenise imposibila inca din 1975. La vremea aceea, desi colectarea banilor se facea greoi prin instalarea unor gherete pe marginea soselelor, introducerea taxei a decongestionat orasul, circulatia in zona cu restrictii reducandu-se cu 60%, iar poluarea, cu 50%.

Intre timp, mijloacele de supraveghere video si de incasare a banilor s-au imbunatatit, iar metoda taxarii a devenit astazi mai usor de aplicat. Edilii sunt tentati sa aplice taxele pentru ca acestea aduc bani la bugetul local si, cu ajutorul lor, orasele isi diversifica mijloacele de transport in comun nepoluante (metrou, tramvaie, troleibuze, autobuze pe hidrogen etc.). Roma a introdus taxa de centru in 2001, Londra in 2003, iar Stockholm in 2006.

In Europa, chiar si unele orase mici, precum Durham (Anglia), Znojmo (Cehia), Riga (Letonia) sau Valletta (Malta), au adoptat o astfel de taxa si, temporar, au decongestionat traficul. Daca socotim din Japonia pana in Chile si Canada, in peste o mie de orase din intreaga lume, mai mari sau mai mici, s-a introdus deja „taxa de aglomeratie” (congestion charge).

Discriminarea trebuie evitata

In New York, Hong Kong sau Edinburgh, „taxa de centru” a fost respinsa insa mai mult decat categoric din motive de „discriminare”. La Londra, de pilda, cine-si permite sa plateasca opt lire sterline pe zi poate sa treaca prin centru si sa polueze cat vrea. Ca atare, multi au intentat procese primariei, obiectand ca taxa este un mijloc de a goli strazile de saraci ca sa aiba cei bogati pe unde sa se plimbe.

Cum punctul de vedere este corect, pentru a mentine strazile goale s-a invocat poluarea. Ultima „moda” in domeniul taxelor este, prin urmare, „taxa de poluare in centru”. In acest fel, delimitarile marcate deja se mentin, iar cei care au masini nepoluante nu platesc nimic, indiferent daca sunt bogati sau saraci.

Prin urmare, nu intamplator, primariile leaga tot mai des taxa de aglomeratie cu problema poluarii. In acest fel, interdictia devine mai putin discriminatorie si e mai usor de acceptat, iar aglomeratia se reduce pentru ca numarul celor care au masini nepoluante e foarte mic.

Solutie neasteptata

Soferii au decis insa ca e mai ieftin sa-si bage singuri masinile in priza! Entuziasmul celor care vor sa renunte la benzina este atat de mare incat au aparut deja vreo sapte manuale care te invata cum sa-ti transformi masina poluanta intr-un autovehicul electric. La un service-auto, transformarea costa aproximativ 6.000 de dolari.

Bugetarii britanici, in masini eco

O noua generatie de masini destinate serviciilor publice, in care intra dubitele postei, masinile politiei si chiar limuzinele ministeriale, vor fi achizitionate de Guvernul de la Londra ca masura de reducere imediata a poluarii.

Ministrul schimbarii climatice, Ed Miliband, are deja un autovehicul-hibrid, iar premierul Gordon Brown si-a achizitionat o masina-sport electrica, Tesla Roadster. Masura vizeaza insa schimbarea intregii „flote” de vehicule care circula cu bani de la buget. Pachetul de masuri, care include si 30 de milioane pentru cercetare, va costa 150 de milioane de lire sterline.

Posta Regala va primi dubite electrice, iar masinile folosite de agentiile de mediu, de Ministerul Mediului si cele guvernamentale vor fi de asemenea electrice, chiar daca vor circula cu maximum 90 de kilometri pe ora. Doar masinile politiei vor fi hibride, pentru a putea atinge viteze maxime de 170 km/ora.

Discutia legata de viteza s-a transat in favoarea ecologistilor. Desi politia a cerut masini mai rapide, guvernul a decis ca infractorii de azi, fiind filmati pe strazi si urmariti din satelit, pot fi capturati si fara sa fie nevoie sa fie urmariti cu mijloacele clasice.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *