Romanii nu considera ca este esential sa depuna eforturi pentru a avea un mediu curat, in ceea ce priveste colectarea deseurilor, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi.
„Acest lucru se explica prin faptul ca, la ora actuala, romanii nu asociaza binele personal cu mediul in care traiesc”, a adaugat ministrul.
Ministerul Mediului a realizat, cu ajutorul IMAS, un studiu de cercetare pe tema colectarii selective a deseurilor. Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 1.449 de persoane, echilibrat intre barbati si femei, si a ajuns in 115 orase si sate din Romania.
In ceea ce priveste participarea individuala la colectarea selectiva a deseurilor, concluzia care se desprinde din cercetare este ca foarte putini dintre cei intervievati sunt dispusi realmente sa sorteze
si sa depuna separat deseurile din gospodarie.
Ei considera ca s-ar simti motivati sa o faca in conditiile in care ar exista un sistem de bonificatii si sanctiuni. „Exista prevazute in legislatie sanctiuni pentru cei care incalca prevederile legate de colectarea selectiva, insa acestea trebuie puse in aplicare de autoritatile locale”, este de
parere ministrul.
Alte persoane din cele chestionate considera ca rezolvarea problemelor care afecteaza calitatea mediului este doar de competenta administratiei.
Foarte putini tineri dintre participantii la discutii sunt convinsi de rolul pe care fiecare individ l-ar putea avea in conservarea mediului. Persoanele mai in varsta au raspuns ca ar participa la acest proces de colectare selectiva doar in conditiile in care „li s-ar cere sau impune de autoritate”.
MMDD a lansat marti o campanie de educare si informare a populatiei, bazata pe rezultatele studiului IMAS, care isi propune sa imbunatateasca rata de colectare selectiva a deseurilor existenta in
Romania, care este una dintre cele mai scazute din UE.
Campania a costat 500.000 euro si a fost finantata din fonduri Phare. „Estimarile noastre arata ca aceasta campanie va atinge cel putin 6,9 milioane de persoane de peste 14 ani si din mediul urban, la care se adauga 1,2 milioane de femei cu varste cuprinse intre 30 si 55 de ani”, a spus ministrul.
Campania se va desfasura pe intreaga durata a lunii octombrie si va fi promovata prin spoturi radio si TV, precum si prin evenimente speciale. „Mesajul unei campanii de comunicare pentru a convinge oamenii sa colecteze separat deseurile din gospodarie ar trebui sa fie, in opinia celor mai multi, un mesaj puternic, care sa se bazeze pe puterea exemplului, care sa ridice intrebari, sa-i faca pe oameni sa se identifice cu modele proaste de comportament si sa le evite”, a explicat Korodi.
Sursa: Green Report