Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a lansat ieri campania „Fiecare deseu la locul sau”, care se desfasoara la nivel national in perioada 27 septembrie-15 noiembrie. Noua campanie face parte din seria de educare si informare privind managementul deseurilor in Romania, fiind un proiect finantat de Programul PHARE al UE. Campania are ca scop informarea publicului larg despre modul cum se face colectarea selectiva a deseurilor. Sub incidenta acestei campanii intra: ambalaje, uleiuri uzate, baterii de masina, anvelope, baterii portabile, deseuri voluminoase sau periculoase, precum si deseurile provenite din demolari sau constructii.
„Colectarea selectiva este o cerinta europeana, dar si un model civilizat de comportament la care trebuie sa aderam si noi, romanii. Astfel, practica aruncarii laolalta a tuturor deseurilor din gospodarie trebuie inlocuita cu ceea ce numim colectarea selectiva a deseurilor. Aceasta trebuie sa porneasca din gospodaria fiecarui cetatean”, a precizat Attila Korodi, ministrul mediului.
Colectare diferita pentru orase diferite
„Fiecare deseu la locul sau” se adreseaza femeilor cu varste cuprinse intre 25 si 59 de ani, cu accent pe ambalaje si barbatilor cu varste intre 30 si 55 de ani. Toti barbatii sunt incurajati sa recicleze anvelope, uleiuri uzate si baterii descarcate. Campania va fi diferita de la oras la oras. Astfel, la Zalau si Targu Jiu vor fi colectate cu prioritate deseurile periculoase, la Vaslui – deseurile voluminoase, la Tulcea – ambalajele de carton, la Arad – bateriile portabile, iar la Slatina – bateriile de masini, uleiurile si anvelopele uzate. La Brasov se va insista pe colectarea deseurilor din constructii.
Telefon special pentru informatii
Ministerul Mediului a pus la dispozitie un numar de telefon cu tarif normal (021.407.80.90) la care cetatenii pot suna pe perioada campaniei, de luni pana vineri, intre orele 9:00 si 18:00, pentru a afla detalii despre colectarea selectiva a deseurilor. Campania este finantata prin fonduri PHARE, in valoare de 500.000 de euro, fiecare localitate urmand sa beneficieze de cate o finantare de 10.000 de euro. Campania a fost precedata de un studiu sociologic. Rezultatele acestuia nu au fost chiar stralucite. „Uitandu-ma la concluziile rezultate din cercetare, nu ma declar deloc un ministru fericit”, a marturisit Attila Korodi.
Printre problemele de mediu cu care se confrunta societatea romaneasca si care au fost reflectate in rezultatele cercetarii se numara: lipsa containerelor in unele cartiere si a educatiei in ceea ce priveste depozitarea deseurilor menajere (unele persoane arunca gunoiul pe geam, direct in strada). Unii nu au incheiat contracte cu societati de salubrizare pe motiv ca ei nu produc gunoi, iar altii, pentru a evita plata unor taxe, isi ard gunoiul in propriile curti. Korodi a spus ca multi nu vor sa colecteze selectiv deseurile daca nu sunt platiti pentru aceasta. Ministrul a promis ca va lua in calcul si aceasta posibilitate, care insa trebuie sa fie supusa unei analize atente.
Sursa: Adevarul