Romanii ar arunca gunoiul separat doar platiti sau fortati

Chiar daca deseurile ar fi colectate selectiv, gunoierii le-ar amesteca la loc.

Majoritatea romanilor considera ca nu merita sa depuna eforturi individuale pentru colectarea selectiva a deseurilor doar pentru a avea un mediu curat, aceasta fiind „doar o problema europeana”, pentru a carei implementare ar fi nevoie de un sistem de recompensare.

„Potrivit concluziilor unui studiu realizat de IMAS la comanda Ministerului Mediului, gestionarea selectiva a deseurilor este o problema necunoscuta pentru majoritatea romanilor”, a declarat marti ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi.

Totusi, romanii spun ca sint dispusi sa arunce selectiv gunoiul daca autoritatile le-ar amenaja puncte de colectare selectiva suficient de aproape de casa. In prezent au fost amenajate zece puncte de colectare selectiva, insa acestea nu sint functionale deoarece nu exista masini care sa transporte separat deseurile.

Korodi a mai explicat ca, dincolo de motivatiile de natura baneasca, cercetarea arata ca femeile par mai motivate pentru a colecta selectiv deseurile, din dorinta de a mentine curatenia si aspectul placut al lucrurilor. „Pe de alta parte, barbatii par a fi motivati la o scara mai mare de efectele negative ale deseurilor pentru mediu. Tinerii cauta si sint atenti la stimulare economica, in timp ce persoanele in virsta vad gestionarea selectiva a deseurilor drept o obligatie”, a precizat Korodi.

Romanii recunosc ca multi din vecinii lor, sau chiar ei, au aruncat, cel putin o data, gunoi pe geam. Totodata, spun ca arunca gunoiul menajer la un loc cu bateriile si cu PET-urile, cauciucurile se abandoneaza pe terenuri virane, iar mobilierul si aparatele casnice sint lasate in strada sau linga containere, potrivit raportului.

Studiul a fost realizat de IMAS pe un esantion de 1.449 de persoane din 115 orase si sate. Pe baza acestei cercetari, Ministerul Mediului a lansat campania „Fiecare deseu are locul sau!”, desfasurata in perioada 27 septembrie-15 noiembrie, cu scopul de a informa publicul larg asupra colectarii selective a deseurilor. Campania, derulata cu fonduri PHARE in valoare de 500.000 de euro, cuprinde un spot tv si unul radio.

Sursa: Cotidianul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *