Criza auto continua, ba chiar ameninta sa se acutizeze. Preturile la carburanti cresc galopant, costurile materiilor prime sunt si ele in crestere, masinile devin mai scumpe din cauza reglementarilor europene privind normele de poluare si siguranta.
Si totusi, Salonul Auto Geneva 2012 a fost un creuzet al extravagantelor, cu multe premiere sportive si luxoase si extrem de putine noutati in materie de tehnologii nepoluante. Practic, acestea le putem numara pe degete:
Cea mai importanta noutate eco a fost premiera mondiala a versiunii de serie Renault Zoe. O masina pe care deja o stiam, intr-o forma nu mult diferita, de cand a fost prezentat conceptul omonim, la Paris 2008. Acum am aflat si pretul oficial pentru principalele piete europene, ramane de vazut daca Renault a facut un pariu castigator.
Apoi, pe scena eco s-a impus Toyota, care a adus versiunea de serie a citadinei Toyota Yaris Hybrid, versiunea pentru Europa a lui Prius Plug-in, precum si conceptul ciudat FT-Bh, cu un sistem de propulsie hibrid foarte compact si care ni se promite ca e viabil pentru productia de serie.
Au mai fost Ford, cu Focus Electric pentru Europa, Mitsubishi, care a anuntat pentru la anul o versiune hibrid plug-in pentru noul Outlander (practic, va fi primul SUV plug-in hibrid de pe piata) sau Volkswagen, cu versiunea europeana a conceptului VW Cross Coupe TDI, care cu siguranta ne va gratula in serie cu motorul diesel-hibrid in cel mult un an.
Si… cam atat. Exceptand diversele concepte cu sisteme de propulsie hibride si electrice (dar fara planuri realiste de productie), trendul ecologic a fost pur si simplu palid fata de efervescenta premierelor de masini puternice si luxoase, care parca nu au nici o legatura cu problemele din viata reala ale pietei auto mondiale.
De la Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, unicatul Lamborghini Aventador J sau noul Ferrari F12berlinetta pana la Porsche Boxster, Audi A1 quattro sau BMW M6, vorbim de un show auto cu „muschi”, nu gluma, pe langa sportivele exclusiviste atragand atentia si multe alte premiere de masini premium.
Asadar, domnilor constructori auto, nu inteleg de ce va plangeti de reticenta publicului larg la adresa masinilor electrice, hibride si chiar cu propulsie pe hidrogen. Cata vreme voi puneti accentul pe extravaganta si epatare sau putere si sportivitate, tot voi sunteti de vina pentru deturnarea atentiei potentialilor clienti de la tehnologiile nepoluante.
La care se mai adauga un galop dement al anunturilor invingatoare cu profituri ametitoare, recorduri de vanzari si depasirea concurentei. Unde se duc aceste profituri extraordinare pe care le afisati? Ceva imi spune ca nu asa de mult in investitiile in tehnologiile ecologice (altfel masinile electrice sau hibride ar fi mult mai abordabile), cat mai degraba in consolidarea imaginii de top, aspirationale, care n-are legatura cu trendul eco.
Din pacate, Salonul Auto Geneva 2012 mi se pare mai mult o tichie de margaritar menita a ascunde problemele serioase ale „podoabei capilare” a pietei auto actuale. Dar ce stiu eu: poate clientii vor sa vada profituri mari ale companiilor in locul masinilor nepoluante de care au nevoie. Marketingul stie mai bine.