In timp ce Scotia isi bazeaza o mare parte din sperantele la independeta pe recenta descoperire a unor cantitati importante de petrol in Marea Nordului, Irlanda se pregatea sa devina cea mai „verde” tara din Uniunea Europeana.
Conform relatarilor ziarului The Economist citat de Presseurop.eu, intre timp Irlanda chiar a devenit „cea mai verde” tara a Uniunii, dupa ce timp de patru ani s-a confruntat cu grave probleme de mediu. Mai mult decat atat, datorita politicilor de mediu promovate, este asteptat ca, in curand, deficitul tarii sa scada sub 2% din PIB.
Pentru a stimula economia si a reduce consumul de energie, Guvernul a optat pentru introducerea unei taxe pentru folosirea combustibililor fosili atat in spatii publice cat si private. Astfel ca cifrele facturilor pentru consumul energiei vor fi pe masura emisiilor de dioxid de carbon: cu cat emisiile vor fi mai mare, cu atat vor creste facturile irlandezilor, relateaza si cotidianul La Republica.
Precum era de asteptat, problema poluarii a atins si sectorul vanzarii de automobile. De acum, noile achizitii in materie de autovehicole va fi insotita de o taxa pentru emisiile de carbon. Pentru a tine pasul cu aceasta schimbare, Renaul-Nissan a semnat un contract cu Guvernul de la Dublin si cu BSE, principalul distribuitor de energie din Irlanda, in vederea introducerii cat mai rapide a automobilelor electrice pe piata, comenteaza acelasi cotidian. Aceasta strategie se traduce automat intr-o crestere de aproximativ 5 pana la 10% din costurile petrolului, gazului natural si al kerosenului. Totusi, exact aceste masuri sunt responsabile pentru revigorarea aproape totala a economiei irlandeze, care in acest ritm este asteptata sa iasa din criza intr-un timp record.
Insa aceasta traiectorie strategica s-a gasit peste noapte in plin conflict cu neasteptata descoperire a propriilor resurse de petrol din Marea Irlandeza. Cum vor afecta noile posibilitati in materie de energie directia pe care Dublin a pornit deja, ramane de vazut. Cert este ca directorul executiv al companiei petroliere Providence Resources, Tony O’Reilly, a declarat inca din luna octombrie ca acesta este un moment istoric pentru economia irlandeza. El este de parere ca recenta descoperire are potentialul de a deveni la fel de importanta pentru dezvoltarea viitoare a Irlandei, precum a fost si inca este petrolul din Marea Nordului pentru intregul Regat Unit. „Din perspectiva irlandeza, noi nu avem o industrie petroliera” a fost citat O’Reilly in paginile The Guardian. O’Reilly a avut grija sa-si intareasca declaratia amintind faptul ca actualmente, Irlanda isi procura tot petrolul necesar din import.
Resursele din bazinul Barryroe, situat pe coasta comitatului Cork, sunt estimate la aproximativ 1.6 miliarde de barili, iar aceasta cantitate imensa ar putea stimula crearea de noi locuri de munca in regiune, transformand coasta de vest a Irlandei sau orase precum Cork sau Galway in noi centre industriale. The Independent subliniaza puternic aceste posibilitati, adaugand intr-un articol recent si foarte comentat, faptul ca aceste resurse ar fi de ajuns incat sa intretina nevoile irlandezilor pentru 25 de ani, chiar daca riscul poluarii apei va fi o amenintare constanta.