Faptul ca in Romania, inclusiv in judetul nostru, padurea se fura ca… in codru este un lucru binecunoscut si, de cele mai multe ori, ignorat cu seninatate. Tocmai pentru a proteja „aurul verde“, Comisia Europeana a promovat, incepand cu 2008, un regulament menit sa reduca taierile ilegale prin stabilirea obligatiilor operatorilor ce introduc pentru prima oara lemn sau produse de lemn pe piata. Acesta a fost aprobat doi ani mai tarziu, urmand sa intre in vigoare in luna martie 2013. De mentionat ca, spre diferenta de directiveleComisiei Europene, ce sunt transpuse in legislatia nationala a fiecarui stat membru al Uniunii inainte de a intra in vigoare, regulamentele sunt aplicate imediat, de obicei acordandu-se o perioada de gratie. In mod normal, guvernele ar trebui sa profite de aceasta perioada in care regulamentul, desi in vigoare, nu se aplica, pentru a armoniza legislatia nationala astfel incat sa nu existe conflicte.
Acest regulament va intra in vigoare pe data de 3 martie 2013, in toate statele UE, insa Federatia Proprietarilor de Paduri si Pasuni din Romania Nostra Silva atrage atentia ca, in toti acesti doi ani si jumatate, autoritatile romane nu au facut nimic pentru a pregati terenul pentru noile reguli, riscand sa afecteze grav industria lemnului din tara noastra, ce ar putea fi exclusa de pe pietele europene.
Mai exact, Nostra Silva spune ca „nu exista nicio strategie privind modul de aplicare in Romania ce sa corespunda prevederilor si spiritului regulamentului, nu exista nicio reglementare ce sa faca armonizarea legislatiei nationale actuale, de altminteri foarte stufoase“, subliniind faptul ca modificarile necesare sunt de amploare, pornind de la Codul Silvic si pana la normele de aplicare ale HG 996/2008 (ce se refera la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase).
Tinand cont de aceste probleme, Nostra Silva se intreaba acum daca Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice are personalul necesar si capacitatea organizatorica si logistica pentru a tine evidenta tuturor operatorilor conform Regulamentului, pe localitati, produse sau volume, in conditiile in care, precizeaza Federatia, „cel putin jumatate din operatori nu se regasesc in sistemul SUMAL (Sistemul informational integrat de urmarire a materialelor lemenoase – n.r.)“.
Si, de parca nu era suficient, nici macar contraventia de introducere a lemnului recoltat ilegal nu e definita clar, intrucat, conform Nostra Silva, „termenul de recoltare este in contradictie cu semnificatia sa din Codul Silvic, unde are un sens de taiere legala, dand posibilitate la interpretari personale, la arbitrariu sau abuzuri din partea organelor de control“. Legat de controale, merita amintit si faptul ca, in clipa de fata, nu exista organizatii de monitorizare nationale, ceea ce-i va pune pe operatori in postura de a-si dezvolta sisteme proprii. Nostra Silvaconcluzioneaza ca „prin prisma inactiunii, neprofesionalismului si lipsei de viziune a Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, Romania nu va putea aplica Regulamentul 995/2010 incepand cu data de 3 martie 2013“, tara noastra riscand procedura de infringement.
Mai mult, comerciantii de lemn si produse lemnoase risca, pe langa amenzi usturatoare (propuse a fi intre 15.000 si 30.000 de lei, inclusiv in cazul in care firmele vor gresi fara vina, necunoscand noile reguli), si expulzarea produselor lor de pe piata UE. Din aceste motive, Federatia cere regandirea aplicarii Regulamentului, cu legislatie integrata, trecuta printr-o ordonanta de urgenta.