Masina viitorului

    Dispozitivele electronice au cucerit automobilul pentru a-l face mai sigur

    Masina secolului 21 nu mai este deloc ceea ce stiam despre automobil in urma cu 10 ani. Dispozitive care in anii „90 erau considerate varfuri ale tehnologiei, parand mai degraba desprinse din filmele SF, echipeaza astazi autoturismele de serie, multe fiind la un pas de a intra in versiunile standard.
    Primele revolutii electronice in viata automobilului dateaza din anii „60-„70, desi unele inventii se pierd in perioadele de inceput ale masinii. Indiferent ca era vorba despre circuite elementare care coordonau aprinderea, de ABS-uri primitive (primul ABS electronic – Bosch pentru Mercedes S Klasse, in 1978) sau injectii electronice simple (prima, realizata de Bendix, pentru AMC, in 1957, s-a dovedit un esec; prima functionala – in 1967, Bosch, pentru Volkswagen) si mai ales primele computere (engine computer unit – 1986, primul ECU digital, programabil pe laptop, pentru masini de Formula 1), ele au determinat incredibila inventie numita automobil sa evolueze rapid. Astazi toate acestea sunt deja firesti, chiar si pentru cea mai ieftina masina, insa alte dispozitive reprezinta provocarea electronicii din industria auto.

    ESP
    Indraznim sa spunem ca Electronic Stability Program sau oricare ar fi numele sau, in functie de producatori, reprezinta cea mai mare inventie in materie de siguranta pentru automobile. ESP este, de fapt, un mic computer conectat cu ajutorul unor senzori la motor, la roti, la sasiu si monitorizeaza orice abatere a masinii de la directia impusa de sofer. Ori de cate ori constata derapaje, patinaje, modificari ale directiei, sistemul intervine asupra vitezei motorului si franelor (chiar si de cateva ori intr-o secunda) pana ce masina revine la normal. In SUA va fi obligatoriu pentru orice masina de serie incepand din 2012. Pretul inca mare tine ESP departe de cumparatorii masinilor ieftine, probabil si pentru ca acestia nu inteleg importanta sa in siguranta traficului (comparabila cu a ABS-ului acum 30 de ani). Producatori: Continental, Aisin Seiki, Delphi, Denso, Bosch, TRW Automotive.
    Farurile adaptive
    Una dintre ultimele inventii de la bordul automobilelor, dar care tinde sa devina din ce in ce mai importanta, este constituita de luminile active, cele care isi modifica directia in viraje. Sistemul este relativ simplu, fiind legat direct de coloana de directie a masinii. Cele mai noi actioneaza in functie de viteza, de unghiul de viraj si de cam-pul vizual, aflandu-se in lucru cele care monitorizeaza si traficul, vremea sau suprafata de rulare. Cumparatorii sunt inca greu de convins de utilitate, din simplul motiv ca drive-testele cu clientii se desfasoara ziua. Producatori: Automotive Lighting, Denso, Hella, Koito, Bosch.

    Start/Stop
    Tehnologia ce poarta acest nume a devenit destul de imperios necesara ca urmare a conditiilor privind emisiile de noxe impuse de UE. Ea provine de la vehiculele hybrid (Toyota este un veritabil pionier) si economiseste carburantul la opririle scurte. Practic, motorul se opreste la semafor, de exemplu, si e pornit automat la apasarea pedalei de acceleratie. Sursa de energie este curentul electric, bateria fiind reincarcata in timpul apasarii pedalei de frana. Unele versiuni utili-zeaza o baterie separata pentru pornire, pe langa cea clasica. Producatori: Continental, Bosch, Valeo.

    Adaptive Cruise control
    Desi deocamdata pare un moft, sistemul de „pilot automat” activ ar putea fi inceputul unei noi ere in siguranta rutiera. Fata de primele sisteme de cruise control, care asigura doar o viteza constanta, acesta utilizeaza un radar sau raze laser pentru a frana sau accelera in functie de masina din fata. Evolutia va fi si mai spectaculoasa, fiind pregatite sisteme inteligente pentru detectia pietonilor, care vor frana pana la oprirea completa si care vor beneficia si de asistenta la franare. Producatori: Continental, Delphi, Motorola, Bosch, Siemens.

    eCall
    Alte sisteme electronice moderne echipeaza deja unele modele optional si au sansa, unele, sa echipeze in standard masinile peste 5-10 ani. Cel mai important ar putea fi eCall, un sistem care va comunica intr-o centrala faptul ca o masina a fost implicata intr-un accident. Lane assist avertizeaza soferul despre parasirea benzii de circulatie. Radarul pentru avertizarea in timpul depasirii despre aparitia unei masini din spate este si el un dispozitiv util. Altele vor ramane probabil optionale, dar vor costa mai putin: night vision, display-ul pe parbriz, amortizoarele active. Nu mai este cazul sa detaliem evolutia navigatiei sau a comenzilor vocale, devenite deja familiare. Nu in ultimul rand, trebuie amintit sistemul de protectie a pietonilor, care include airbaguri pe capota.
    Sursa: Sfin

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *