Nivelul ridicat de poluare inregistrat in Paris a obligat autoritatile la masuri de urgenta: circulatia a fost restrictionata pe zile, in functie de numarul de inmatriculare, par sau impar. Dupa numai o zi, regula a fost anulata.
La numai o zi dupa ce a fixat restrictii pentru circulatia automobilelor in Paris, administratia franceza a revenit asupra deciziei. Toate interdictiile au fost anulate. Autoritatile sustin ca nivelul alarmant al poluarii s-a redus.
In cursul zilei de ieri, doar vehiculele cu numere impare ar fi trebuit sa circule pe strazile capitalei franceze. Unii soferi s-au conformat, insa altii au ignorat avertismentele si au fost amendati. Nu mai putin de 700 de politisti au fost mobilizati pe strazi pentru a sanctiona soferii care conduc masini cu numere pare. Acestia au acordat in total 3859 de amenzi in valoare de 22 de euro celor care nu au respectat restrictia.
Expertii francezi in protectia mediului sustin ca nivelul de poluare a scazut mai degraba conditiilor meteo, care s-au schimbat de la o zi la alta. Impactul restrictiei de circulatie va fi evaluat in urmatoarea perioada pentru a vedea daca a fost sau nu o initiativa buna.
Prima zi cu restrictii de circulatie in Paris
Poluarea aerului a adus masuri drastice in Paris, autoritatile restrictionand circulatia pentru a reduce emisiile de particule din aer la un nivel care sa nu mai fie periculos pentru sanatate. Pentru a rezolva rapid problema, cel putin temporar, francezii au decis sa restrictioneze circulatia in functie de placutele de inmatriculare ale vehiculelor, vehiculele cu numere de inmatriculare pare avand voie sa circule intr-o zi, ca apoi sa aiba voie sa circule vehiculele care au numere impare la placuta de inmatriculare. Sigurii care au fost exceptati de la regula sunt cei care conduc hibrizi si vehicule electrice, alaturi de vehiculele care tin de transportul public, taxiuni, vehicule de urgenta si autoturismele care transportau mai mult de trei persoane. Circulatia camioanelor in Paris a fost interzisa, iar vehiculele conduse de straini vor trebui sa respecte si ele normele.
Comparatie foto: turnul Eiffel in 10 martie 2010 si turnul Eiffel in 14 martie 2014 (sursa)
In 50 de ani de cariera, n-am intalnit pe nimeni care sa fi decedat din cauza poluarii aerului. Intre cei care fumeaza doua pachete de tigari pe zi si cei care merg pe strazile din Paris, nici nu putem face o comparatie.
Circulatia a fost restrictionata incepand de luni, 17 martie 2014 pe o perioada determinata doar de imbunatatirea vremii si reducerea drastica a emisiei de particule in aer. Meteorologii explica fenomenul prin lipsa vantului si a zilelor calduroase, care au dus la blocarea in atmosfera a particulelor, depasind nivelul „oficial” de periculozitate, de 80 de micrograme de particule pentru fiecare metru cub de aer. Nivelul de poluare al aerului a atins 180 de micrograme de particule PM10 pe metru cub, vreme de cinci zile la rand, ceea ce a dus la introducerea acestei masuri.
Legislatorii au instituit o amenda de 22 de euro pentru soferii care vor incalca aceasta regula, iar 700 de politisti au fost trimisi pe strazile Parisului pentru a asigura amendarea contravenientilor. Primele vehicule care au avut voie sa circule in Paris in prima zi de aplicare a noii reguli au fost cele cu placute de inmatriculare care se termina in numar impar.