Peste jumatate din parcul auto, non-Euro

RAR a pus la dispozitia presei situatia autovehiculelor inregistrate in baza de date pana la 10 aprilie. Statistica, realizata din anul 1992 pana in 2007 inclusiv, este facuta pe criterii care privesc normele de poluare, categoriile de folosinta, grupe de cilindree si dispozitive antipoluare.

Potrivit statisticii, in afara celor 2.388.484 de autovehicule non-Euro inregistrate in baza de date a RAR, dupa norma de poluare, care au o pondere de 54% din totalul masinilor, autovehiculele Euro 2 inregistrate sunt in numar de 485.074 (11%), cele Euro 3 reprezinta 20% din total (878.676), cele Euro 4 detin o pondere de 15% (642.287), Euro 5 reprezentand 0,065%, cu un numar de 2.860 autovehiculele inmatriculate.

Numarul autovehiculelor Euro 2 a scazut din 2001

In ceea ce priveste autovehiculele inregistrate in baza de date a RAR, dupa dotarea cu dispozitive antipoluare, clasa non-Euro a atins punctul culminant in 1995 (cu peste 300.000 de masini), inregistrand dupa stagnarea de aproape trei ani, la nivelul a aproximativ 200.000 de masini, o descrestere continua pana in 2005. Ingrijorator este ca, dupa acest an, numarul masinilor non-euro inmatriculate a inceput sa creasca din nou, ajungand anul trecut la 23.258.

Clasa Euro 2 sta insa ceva mai bine. Dupa o crestere constanta, incepand din 1997 pana in 2001, cand au fost inmatriculate aproape 120.000 de autovehicule, numarul acestora a inregistrat variatii, ajungand anul trecut la putin peste 2.600.

Cert este ca, dupa anul 2000, romanii s-au simtit destul de atrasi de noile modele auto, dotate cu Euro 3 si Euro 4. Dupa sase ani, clasa Euro 3 a atins punctul culminant, cu 303.866 de masini inmatriculate, in timp ce, pentru Euro 4 a mai fost nevoie de un an pentru a atinge 390.156 de autovehicule inregistrate la RAR.

Doar 5 autobuze Euro 5

Potrivit datelor RAR, din punct de vedere al categoriilor de folosinta si al gradului de poluare, situatia se prezinta astfel: dintre cele 21.875 de autobuze, non-Euro sunt 16.473, Euro 2 – 677, Euro 3 – 4.531, Euro 4 – doar 189, iar Euro 5 numai 5 autobuze. Situatia este aproape similara si pentru automobilele mixte (din totalul de 77.450 automobilele mixte, 41.537 sunt non-Euro), pentru autoremorchere (din 743 astfel de autoturisme, doar 5 sunt euro 2, restul fiind non-euro), pentru autorulote, autospecializate si autotractoare.

Nici in ceea ce priveste autoturismele situatia nu este imbucuratoare: dintre cele 3.698.468 de masini mici inregistrate, 55% sunt non-Euro (2.019.620), Euro 2 detinand doar 10% din total (cu 381.808 de masini), Euro 3 reprezentand 19% (cu 691.441), iar Euro 4 – 16% (cu 605.456). In ceea ce priveste microbuzele, dintre cele 18.532, non-Euro sunt 3.936, Euro 2 – 3.701, Euro 3 – 8.975, iar Euro 4 – 1.920.

358.051 autoturisme Euro 4 inmatriculate anul trecut

Graficul autoturismelor inregistrate in baza de date RAR, dupa dotarea cu dispozitive antipoluare, este asemanator celui al autovehiculelor. Daca punctul culminant al masinilor non-Euro a fost inregistrat in 1995 (cu 271.163 de autoturisme inmatriculate), din 2005 pana in 2007, inregistrarile au variat intre 10.000 si 23.000. Numarul masinilor Euro 2 inregistrate in baza de date a RAR a crescut vertiginos din 1997 pana in 2001 (aproape 100.000), de atunci descrescand pana la doar 3.553, in 2007. In ceea ce priveste Euro 3 si Euro 4, RAR arata ca acestea au inceput sa fie inregistrate abia in 2000, primele atingand punctul culminant in 2006 (cu aproape 250.000 de masini inmatriculate), urmate de o scadere abrupta, anul trecut, cand au ajuns la numai 83.592 de masini. Euro 4 este in ascensiune continua, din 2004 pana in prezent, numarul masinilor inmatriculate ajungand la 358.051.

Sursa: Gazeta de Sud

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *