Presedintele AFM, Adrian Gearap: Romania trebuie sa stimuleze economia “verde” si crearea de locuri de munca “verzi”

Pre?edintele AFM, Adrian Gearâp: România trebuie s? stimuleze economia “verde” ?i crearea de locuri de munc? “verzi”
Presedintele AFM, Adrian Gearap: Romania trebuie sa stimuleze economia “verde” si crearea de locuri de munca “verzi”
Presedintele AFM, Adrian Gearap: Romania trebuie sa stimuleze economia “verde” si crearea de locuri de munca “verzi”

Interesul constant al romanilor pentru Programul ‘Rabla’, intentia de a reporni ‘Casa verde’, promovarea educatiei ecologice la nivel national, precum si strategiile pe termen mediu si scurt prin care Romania sa stimuleze economia ‘verde’ si crearea de locuri de munca ‘verzi’, au fost temele despre care presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu /AFM/, Adrian Gearap, a vorbit intr-un interviu acordat AGERPRES.

AGERPRES: Care sunt tintele Administratiei Fondului pentru Mediu pe baza bugetului alocat in 2014 si ce obiective s-au realizat din ce v-ati propus pentru acest an?

Adrian Gearap: In acest moment, institutia noastra gestioneaza un numar de 462 de proiecte, aflate in diferite stadii de implementare. Proiectele finantate de AFM sunt implementate in toate judetele de pe teritoriul Romaniei. Imi doresc sa aduc institutia pe care o coordonez cat mai aproape de cetatean. Desfasurarea activitatii eficiente a Administratiei Fondului pentru Mediu in scopul si interesul cetateanului si al protectiei mediului este motto-ul pe care il urmez. Vrem sa venim in sprijinul comunitatilor pentru a avea acces la fonduri de mediu pentru construirea infrastructurii de mediu si ridicarea calitatii vietii.

Anul trecut au fost finalizate 115 proiecte, iar in acest an avem deja 48 de proiecte finalizate si peste 100 de proiecte pe care ne dorim sa le finalizam pana la sfarsitul anului.

Am demarat, anul acesta, semnarea contractelor de finantare a celor 108 de proiecte pe canalizare care nu au fost contractate in anii anteriori, aceste proiecte fiind o prioritate pentru Guvernul Romaniei. Consideram ca procentul de conectare la apa-canal a gospodariilor romanesti trebuie sa se apropie de suta la suta, asa cum Romania si-a asumat prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeana, dar si respectand directivele europene in domeniu.

Am inceput si contractarea celor 43 de proiecte de impadurire care au fost depuse si aprobate in 2011. Pana la sfarsitul anului, vom semna toate contractele cu beneficiarii.

Institutia pe care o conduc va depune toate eforturile pentru a nu exista discontinuitati in respectarea termenelor stabilite si implementarea proiectelor, tinand cont de volumul foarte mare de dosare aflate in procesare. Am sustinut orice demers, inclusiv modificari de acte normative, care a fost necesar pentru deblocarea unor situatii ce ingreunau implementarea proiectelor si vom depune toate eforturile pentru continuarea finantarii acestora.

Asteptarile pe care cetatenii le au sunt justificate, iar echipa AFM a demonstrat, nu numai o data, ca atunci cand aplici politici pozitive, cand exista viziune animata de vointa si determinare, orice lucru se poate realiza in beneficiul cetatenilor. Astazi, Administratia Fondului pentru Mediu este condusa de o echipa puternica, tanara si dinamica si a demonstrat, in nenumarate randuri, ca institutia poate sa mearga fara ezitari in directia dezvoltarii si implementarii celor mai utile programe de protectie a mediului pentru comunitatile locale.

AGERPRES: Vorbiti-ne putin si despre strategiile pe termen scurt si mediu existente la nivelul AFM…

Adrian Gearap: Vreau sa va spun ca, in momentul de fata, pregatim o strategie pe termen scurt si mediu cu privire la proiectele pe care AFM ar urma sa le finanteze. Specialistii nostri analizeaza si elaboreaza studii in baza carora sa identificam exact problemele pe care comunitatile locale le intampina din punctul de vedere al protectiei mediului inconjurator. Ne vom deplasa in toate judetele din tara pentru a identifica exact nevoile pe care cetatenii le au si pe care sa le putem finanta. Un pas important in modernizarea oricarei institutii este informatizarea.

Din surse proprii si accesand fonduri europene, vom incepe acest proces de informatizare a institutiei noastre. Vrem sa introducem declaratia electronica ca instrument de lucru cu cetatenii. Acesta va fi un pas important in relatia dintre contribuabili si Fondul pentru mediu.

Pentru eficientizarea colaborarii intre institutia noastra si cetateni, in 2015 vom realiza campanii de informare cu privire la utilizarea banilor colectati, dar si de responsabilizare asupra respectarii termenelor de declarare a obligatiilor la Fondul pentru mediu. Dincolo de teme si discutii punctuale, ramane nevoia de a privi proiectele de protejare a mediului ca pe o prioritate absoluta in perspectiva Romaniei anului 2020. Nu putem gandi dezvoltarea economica a Romaniei si a Uniunii Europene fara a tine cont de principiile dezvoltarii sustenabile, de includerea criteriilor de mediu in construirea oricarui proiect industrial, de obligatia de a stimula economia “verde” si crearea de locuri de munca “verzi”.

AGERPRES: Ce se va intampla dupa incheierea sesiunii din acest an a programului “Rabla, aflata inca in desfasurare?

Adrian Gearap: Innoirea parcului auto este un proiect strategic nu numai in Romania, ci si la nivel european. Prin programul “Rabla 2014″ am urmarit inlocuirea din circulatie a autoturismelor mai vechi de 8 ani, fata de 10 ani cat a fost anul trecut, si achizitionarea de autoturisme noi “prietenoase cu mediul”. Desi 2014 a fost un an dificil din punct de vedere economic si financiar, pentru toate domeniile de activitate in Romania si in intreaga Uniune Europeana, Administratia Fondului pentru Mediu a sustinut continuu programul de stimulare a innoirii parcului auto national. Este un program verde, ambitios, gandit ca parte a unei viziuni comune din care face parte si timbrul de mediu.

Am ajuns deja la a 10-a editie, fiind unul dintre cele mai longevive programe guvernamentale. Anul acesta programul a demarat la inceputul lunii aprilie. Am alocat un numar total de 20.000 de tichete, dintre care 17.000 pentru persoane fizice si 3.000 pentru persoane juridice si institutii publice, avand un buget de 140 de milioane lei. Un obiectiv important a fost eliminarea problemelor de functionare a programului pe care le-am intampinat in trecut. In urma analizei facute, am decis sa aducem cateva modificari majore programului. Una dintre acestea a fost validarea in program doar a producatorilor si a dealerilor auto, prin intermediul carora se implementeaza programul “Rabla 2014″.

Am transformat Rabla intr-un program ECO, intr-o masura mult mai mare decat pana acum. Acest Guvern si-a propus sa sprijine, in toate formele pe care le are la dispozitie in prezent, reducerea poluarii datorate emisiilor autovehiculelor, inclusiv prin incurajarea achizitionarii de masini electrice si hibrid. Guvernul din care fac parte este primul care ia masuri active pentru a incuraja populatia sa cumpere masini cu emisii zero sau cu emisii foarte reduse.

In acest an, pentru prima data, tichetele nu au mai fost tiparite, ci au fost alocate electronic in sistemul informatic al Administratiei Fondului pentru Mediu, aceasta masura facilitand urmarirea desfasurarii programului, atat pentru noi, cat si de beneficiari. Toate tichetele alocate au fost puse la dispozitia oricarui dealer, in functie de cerere. Distributia tichetelor “Rabla” nu s-a mai realizat pe judete, in functie de vechimea parcului auto din fiecare unitate teritoriala, ci in functie de cerere, tichetele electronice fiind extrase din baza de date a AFM de dealerii auto, pe masura ce s-au inscris solicitantii. Si in acest an s-a utilizat un singur tichet a carui valoare se ridica la suma de 6.500 lei. De asemenea, am pastrat alocarea de Eco-bonusuri, fiecare in valoare de 500 lei, pentru stimularea achizitionarii de autovehicule cat mai prietenoase cu mediul.

AGERPRES: Care sunt cifrele pe “Rabla 2014″ pana in acest moment?

Adrian Gearap: Programul “Rabla” din acest an este unul dintre cele mai bune programe guvernamentale. Prin modificarile aduse, rezultatele au fost vizibile. In acest moment, au fost rezervate toate tichetele pentru persoanele fizice din sistemul informatic al AFM. Pentru persoanele juridice termenul pentru depunerea dosarelor de acceptare a fost pana la data de 30 septembrie. Au fost depuse in total 2.819 dosare, dintre care au fost analizate 1.986.

Pana in acest moment, au fost acceptate 769 dosare, pentru un numar de 2.533 masini. Pentru persoanele juridice si institutiile publice, termenul limita de depunere a dosarelor de acceptare a fost pana la data de 30 septembrie 2014. In acest moment se afla in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice un proiect de Ordin privind modificarea Ghidului de finantare a Programului de Stimulare a innoirii Parcului Auto national, prin care este prelungita data pana la care pot fi depuse notele de inscriere la producatori, si anume pana in 29 noiembrie 2014, astfel incat ultimii beneficiari, persoane juridice si institutii publice, care vor fi acceptati in program, sa isi poata realiza procedurile de achizitie. Din datele preliminare, cred ca vom consuma, pentru prima data de la inceputul programului, toate tichetele alocate persoanelor juridice si institutiilor publice.

AGERPRES: Ce alternativa ar fi cea mai buna din punctul dvs de vedere la “Rabla” in 2015?

Adrian Gearap: Consideram ca, in acest moment, trebuie sa finalizam programul din acest an, care este inca in derulare. Dupa finalizarea acestuia, vom face o analiza, impreuna cu reprezentantii Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, dar si cu reprezentantii industriei auto, a modului in care a fost implementat programul. Ne gandim si la o strategie pe termen mediu si lung pentru acest sector. Anul trecut am deschis o sesiune de finantare si pentru autoturismele electrice, in cadrul careia s-a alocat un eco-tichet in valoare de 2.500 euro la achizitionarea unui autoturism electric. Ne dorim sa incurajam achizitionarea de autovehicule prietenoase cu mediul, care nu polueaza.

Analizam posibilitatea de a finanta si un program de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare acestui tip de autovehicul si care nu exista inca dezvoltat in Romania, astfel incat locuitorii oraselor mari sa aiba posibilitatea de a le folosi pe scara larga.

AGERPRES: Ce parere aveti despre initiativa intitulata “Prima masina”, anuntata recent de Ministerul Economiei?

Adrian Gearap: Incurajam acest program guvernamental si apreciem orice initiativa care are scopul de a sustine industria auto, avand in vedere ca este vorba de innoirea parcului auto national si de protejarea mediului inconjurator, prin reducerea poluarii, in special in marile aglomerari urbane.

AGERPRES: Ce ne puteti spune despre revenirea programului “Casa Verde”, dupa ce, trei ani la rand, nu au existat bani pentru derularea unor noi sesiuni?

Adrian Gearap: In ceea ce priveste Programul privind instalarea sistemelor de incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire (Casa Verde), AFM depune eforturi pentru finalizarea dosarelor depuse de catre solicitanti in anii anteriori. Am trimis deja cele 5.835 contracte catre beneficiari, persoane fizice, spre semnare. De asemenea, pentru cele 9.776 dosare depuse in 2011, am inceput analiza acestora, astfel incat, pana la sfarsitul anului, speram sa le trimitem spre semnare beneficiarilor care vor fi validati in acest program.

Dupa finalizarea analizei dosarelor depuse si in functie de programarea finantarilor aflate in curs, precum si de rata incasarilor la Fondul pentru mediu, se va lua o decizie cu privire la lansarea unor noi sesiuni anul viitor.

AGERPRES: La cat s-au cifrat incasarile din Timbrul de mediu de la intrarea sa in vigoare si in ce fel au fost utilizati acesti bani pana in prezent?

Adrian Gearap: As vrea sa fac o precizare importanta: sumele colectate din timbrul de mediu, dar si din celelalte taxe de mediu, sunt utilizate exclusiv pentru diverse programe de mediu, pe care Administratia Fondului pentru Mediu le deruleaza si care au ca obiective principale protejarea mediului inconjurator, reducerea poluarii si reducerea gazelor cu efect de sera.

Suma totala incasata de la introducerea timbrului de mediu este de 1.160.709.778,06 lei, din care, in primele noua luni ale anului 2014, a fost incasata suma totala de 523.200.119,99 lei. Si nu trebuie sa uitam ca, in anul 2013, am fost obligati sa restituim sume importante celor care au castigat in instanta actiunile intreprinse impotriva vechilor taxe pe poluare.

AGERPRES: Care sunt cele mai importante proiecte/programe pe care le pregateste AFM pana la finele acestui an?

Adrian Gearap: As vrea sa precizez ca Administratia Fondului pentru Mediu are in implementare sute de proiecte: impaduriri, canalizari, ale caror contracte trebuie sa le respectam si sa le finalizam. Consider ca toate proiectele pe care le finantam sunt importante pentru atingerea tintelor de reducerea a poluarii.

Sper ca, pana la finalul anului, sa deschidem o noua sesiune de finantare pentru spatii verzi in mediul urban, acolo unde locuitorii din marile aglomeratii urbane au nevoie de spatiu verde.

AGERPRES: Zona costiera, cu plajele si falezele aferente, ar putea fi reabilitata in intregime cu fonduri nerambursabile alocate din Fondul pentru mediu, se arata in proiectul de Ordin pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului privind Managementul integrat al zonei costiere, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice. Ce ne puteti spune despre aceasta initiativa?

Adrian Gearap: Toate programele sunt finantate din Fondul pentru mediu, un instrument economico-financiar care ajuta la sustinerea si realizarea proiectelor si programelor pentru protectia mediului si pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene in domeniul mediului si schimbarilor climatice, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare. Prin acest proiect se urmareste refacerea zonei costiere, cu plajele si falezele aferente, prin protejarea biodiversitatii marine si a zonei litorale, un important obiectiv turistic al tarii noastre.

AGERPRES: Ce ne puteti spune despre stadiul proiectelor destinate biciclistilor, spatiilor verzi si educatiei ecologice?

Adrian Gearap: Anul acesta am deschis pentru ONG-uri o sesiune de depunere pentru Programul vizand educatia si constientizarea publicului privind protectia mediului. AFM acorda o finantare de maximum 90% din valoarea totala eligibila a proiectului, suma maxima fiind de 1.000.000 lei.

Peste 250 dosare au fost depuse, ceea ce arata interesul manifestat de organizatiile nonguvernamentale asupra acestui program, acestea fiind in curs de analiza. Suma totala alocata sesiunii din acest an este de 20 milioane lei.

Educatia ecologica este un proiect al Guvernului actual, dezvoltat de Administratia Fondului pentru Mediu si de societatea civila. Stiu ca in Romania avem multe probleme de mediu si este dificil sa ne distribuim resursele, timpul si energia, astfel incat sa le gestionam pe toate. Insa educatia este cea mai durabila investitie intr-o societate. Iar educatia ecologica este cea mai durabila investitie in sanatatea si echilibrul ecologic al unei societati.

La preluarea mandatului meu am gasit o serie de sesiuni deschise in timpul altor guvernari, o multitudine de proiecte aflate in implementare ale caror contracte a fost necesar sa le respectam. Am reusit in acesti doi ani sa ajungem la zi cu acestea, sa finalizam o mare parte, desi bugetul AFM a fost extrem de redus din cauza restituirilor vechilor taxe pe poluare pe care am fost obligati sa le punem in aplicare. Va asigur, insa, ca Administratia Fondului pentru Mediu va continua sa sprijine derularea programelor care aduc beneficii pe termen mediu si lung pentru protejarea mediului inconjurator. (Agentia Nationala de Presa AGERPRES)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *