Constructorii auto se lauda ca motoarele pe benzina cu injectie directa asigura niveluri mult mai scazute ale emisiilor de CO2, prin urmare este un stalp de rezistenta pentru ca masinile produse in urmatorii ani sa fie conforme noilor norme de poluare Euro 6.
Dar, sa nu ne grabim cu concluziile, spun specialistii Asociatiei Europene pentru Transport si Mediu, cu sediul in Bruxelles. O asociatie al carei rol este de a analiza mai bine implicatiile tehnologiei asupra mediului.
Prin urmare, impreuna cu organismul german TUV Nord, au realizat un mic experiment, in care au fost masurate emisiile de particule a trei modele noi, propulsate de motoare pe benzina moderne, cu injectie directa, conforme Euro 5.
Masuratorile emisiilor nocive au fost facute luandu-se in considerare trei cicluri de masurare:
New European Drive Cycle (NEDC), ciclul folosit pentru omologarea tuturor modelelor noi vandute in Uniunea Europeana
Supplemental Federal Test Procedure (US 06), un ciclu folosit in SUA si care presupune acceleratii mai puternice, adica mai apropiat de ceea ce se intampla in realitate
World Light Duty Cycle (WLTC), un nou ciclu propus pentru adoptare din 2017
Mai intai, emisiile de particule au fost masurate fara filtru de particule, dupa care s-a montat si un filtru de particule. Rezultatul: filtrul de particule a contribuit la reducerea poluantilor de 3-4 ori.
Specialistii TUV Nord au ajuns, insa, si la o alta concluzie: motoarele cu injectie directa, desi obtin rezultate mai bune, in teorie, pentru emisiile de CO2, produc de 1.000 de ori mai multe particule decat motoarele pe benzina cu injectie indirecta.
Iar, comparativ cu noile motoare diesel, emisiile de particule sunt de 10 ori mai ridicate, deoarece legile din UE impun filtre de particule noilor motoare diesel, dar nu ii obliga pe fabricanti sa echipeze cu astfel de filtre motoarele pe benzina cu injectie directa.
Si asta in conditiile in care un astfel de filtru de particule costa, in medie, circa 50 de euro, o suma care, in functie de tipul masinii, ar putea creste pana la 130 de euro. Ceea ce reprezinta un procent foarte mic din pretul unei masini noi.
Dupa cum au aratat specialistii TUV Nord, montarea unui filtru de particule pentru motoarele pe benzina cu injectie directa poate scadea nivelul de poluanti cu un factor de pana la 2.000, ceea ce ar trebui sa justifice fara probleme montarea standard a unor astfel de filtre de particule.
Concluzia celor de la Transport & Environment este ca Parlamentul European trebuie sa modifice urgent legislatia tinand de noile norme Euro 6 si sa-i oblige pe constructori sa doteze noile motoare pe benzina cu injectie directa cu filtre de particule.
In sprijinul acestui demers vine si un studiu privind efectele poluarii auto in Europa: se estimeaza ca aceasta este responsabila pentru 400.000 de decese, iar costurile pentru economia europeana variaza intre 330 si 940 de miliarde de euro anual.
In plus, trebuie stiut ca particulele emise de arderea combustibililor, fie ca vorbim de diesel sau de benzina, sunt emisiile nocive care afecteaza cel mai grav sanatatea umana, deoarece ataca in primul rand plamanii si sangele, cauzand boli grave, printre care si cancerul.