Revolutie ecologica franceza

Presedintele Sarkozy a anuntat investitii masive in transporturi, mai concret, construirea a 2.000 de kilometri de retele feroviare de mare viteza, cu scopul de „a retrage camioanele de pe sosele”

Franta isi propune sa implementeze „costul medio-ambiental” ca element determinant al tuturor deciziilor politice si economice. Presedintele Nicolas Sarkozy si-a anuntat ambitiosul proiect ecologic, care include o revizuire a fiscalitatii care sa penalizeze emisiile de gaz cu efect de sera; un impozit asupra produselor importate de Uniunea Europeana care nu indeplinesc conditiile incluse in Protocolul de la Kyoto; reducerea cu 50% a folosirii pesticidelor in agricultura pentru urmatorii 15 ani; un moratoriu asupra Organismelor Modificate Genetic (OGM) si o taxa pentru camioanele care folosesc reteaua rutiera franceza. Pe scurt, o adevarata „revolutie ecologica franceza”.

„Franta a apasat pedala acceleratiei in lupta impotriva incalzirii globale”, a declarat laureatul premiului Nobel pentru Pace si fost vicepresedinte al SUA, Al Gore, care a fost invitat, alaturi de presedintele Comisiei Europene, Jose Miguel Durrao Barroso, la prezentarea concluziilor acestui proiect medio-ambiental, supranumit „Planul Marshall al planetei”.

„Toate deciziile publice vor fi luate integrand costul in emisii de carbon. Proiectele vor trebui sa demonstreze ca nu contamineaza si vom aplica acest principiu in politica transportului, gestionarii reziduurilor si intregii activitati economice”, a spus Sarkozy. Potrivit presedintelui francez, „modelul nostru de crestere este condamnat, iar pacea in lume nu va fi posibila daca vom continua tot asa”.

„Un produs curat trebuie sa fie mai ieftin decat unul care contamineaza”

Totusi, masura cea mai asteptata, taxa asupra combustibililor fosili si care, potrivit majoritatii expertilor, va marca o cotitura radicala in gestionarea problemei incalzirii globale, a ramas in suspensie. tinand cont de impotrivirea patronatului, presedintele nu a respins-o, dar nici nu a introdus-o.

Sarkozy este de parere ca nu este nevoie de o crestere generala a fiscalitatii; o taxa impusa consumului de energie urmand sa fie compensata de o reducere a impozitelor asupra muncii. „Un produs curat trebuie sa fie mai ieftin decat unul care contamineaza”, a spus el, sugerand adoptarea unei TVA mai mica pentru produsele care „respecta clima si biodiversitatea”.

Asta nu inseamna ca Franta va renunta la energia nucleara, pentru ca, deocamdata, „nu are alternativa”. Insa, daca se reuseste ameliorarea cu 20% a eficientei energetice pana in anul 2020 si procentul energiilor regenerabile va spori cu pana la 20% din total, „nu va fi necesar sa se construiasca alte centrale nucleare in viitor”.

Un miliard de euro pentru cercetare

Pentru a obtine acest obiectiv, Sarkozy a anuntat o investitie de 1 miliard de euro in urmatorii patru ani pentru cercetarile in domeniul energiilor alternative. Astfel, presedintele Frantei vrea sa lanseze „un amplu program national pentru dezvoltarea durabila; un plan Marshall pentru Franta si planeta”, precum si „investitii masive” in transporturi, mai concret, construirea a 2.000 de kilometri de retele feroviare de mare viteza, cu scopul de „a retrage camioanele de pe sosele”.

In domeniul infrastructurii imobiliare s-a propus construirea de locuinte cu consum scazut de energie pentru a reduce cu 40% consumul casnic in urmatorii zece ani.

Inghetarea pe o perioada nedefinita a constructiei de autostrazi

Cand Franta va asuma presedintia Uniunii Europene, in a doua jumatate a anului 2008, una din prioritatile agendei de lucru va fi lansarea unui program continental de lupta impotriva schimbarilor climatice.

Pana atunci, presedintele francez va transa programul legislativ pentru a pune in practica acest proiect care confirma importanta „revolutiei ecologice”. In domeniul transporturilor, Franta prevede inghetarea pe o perioada nedefinita a construirii de autostrazi, preconizand in schimb multiplicarea retelelor de cale ferata, la nivel national si european. Este vorba de privilegierea transporturilor publice colective in detrimentul automobilelor si mobilitatii individuale.

Pe de alta parte, in privinta viitoarei aplicari a „eco-taxei” pentru camioane, aceasta nu va putea fi aplicata pentru autostrazi, pentru a nu incalca legislatia europeana, dar va fi totusi insotita de „eco-pastile”, noi impozite si penalizari pentru automobilele care vor emite peste 140 de grame de CO2 la kilometru.

Statul vrea parc imobiliar ecologic

In domeniul imobiliar se vor impune norme de constructie ecologica a cladirilor, mai stricte in privinta reducerii consumului energetic. „Parcul imobiliar al statului” va trebui sa fie „exemplar”. Noua politica de constructii ecologice va fi insotita de o fiscalitate menita sa favorizeze economisirea de energie.

Familiile modeste vor primi in acest sens ajutoare oficiale pentru a economisi resursele. Punerea in practica a unei asemenea revolutii ecologice va avea nevoie de multe nuantari, de o lege cadru si de numeroase decrete de aplicare. Patronatul si sindicatele nu si-au spus ultimul cuvant: intrarea in vigoare a unei „eco-taxe” sau a „costurilor ecologice” va suscita noi dezbateri.

La trecerea in revista a proiectului, guvernul si restul participantilor s-au declarat placut surprinsi de rezultatele obtinute, pe care le-au considerat incurajatoare. Este vorba de un proces de concertare nationala fara precedent, pe care premierul Francois Fillon l-a calificat drept „o noua forma de guvernare cu care trebuie sa ne obisnuim cu totii”.

Nicolas Sarkozy a facut apel la un amplu consens pentru sustinerea proiectului sau, insa el nu trebuie sa uite ca Franta ramane o mare putere atomica, civila si militara si ca aceasta revolutie ecologica depinde, in primul rand, de „un parc energetic nuclear”, care furnizeaza 72% din consumul national de energie.

Sursa: Financiarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *